Hej.

Min köksfläkt låter svagt, men inget sug på 1,2,3 och 4 nivån dvs samtliga nivåer när man håller handen framför filtrena. Om jag tar jag bort filtrerna och tar upp handen i själva röret så är det sug däruppe men det finns inget som ger någon sugfart från spisen och upp till röret.

Jag har landat i att det antingen är att byta transformatorn eller elektronikmodulen. Finns som reservdelar att köpa hos electrolux. Eftersom de kostar ens slant så kan man inte precis testa med båda alternativen. Vad tror ni att det kan vara? Vad behöver jag byta?

P
Är det en fläktkåpa,med fläktmotorn på taket?

För att ta reda på vad som är trasigt behöver man felsöka, vilket kräver kunskap och instrument. Jag skulle titta på själva motorn eller dess kondensator om det finns en sådan i första hand.

Ja det måste vara det för när man tar bort filtrena så finns bara elektronikmodulen och transformatorn. Ingen motorfläkt syns till

Handyman 1 skrev:
Är det en fläktkåpa,med fläktmotorn på taket?

• Gilla
lamalm
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att ta reda på vad som är trasigt behöver man felsöka, vilket kräver kunskap och instrument. Jag skulle titta på själva motorn eller dess kondensator om det finns en sådan i första hand.

Om man inte har så mycket elkunskap mer än att byta hela elektronikmoduler, inte på komponentnivå. ska man ringa in nån elektriker då?

Det måste finnas en fläktmotor någonstans, kanske på taket?
Jag vet faktiskt inte vem man kan ringa som kan göra en felsökning utan de flesta byter nog grejor på chans. Det bästa tipset är nog en kompis med lite kunskap. En väldigt enkel felsökning är att mäta spänningen ut från transformatorn. Om du ska kunna få närmare råd härifrån så behöver du leta upp en länk till kretsschemat för just din fläkt.

Vad är det för modell på spiskåpan?

T te95mne skrev:
Vad är det för modell på spiskåpan?
Electrolux EFCR951X

Cigarrdanne Cigarrdanne skrev:
Electrolux EFCR951X
Ok, tittar man på bruksanvisningen verkar det vara en fläkt, men det sitter alltså ingen fläkt i den utan kabeln med snabbkoppling från elektroniken försvinner bara någonstans?

Om du inte har vana eller kan läsa kretsschema och mäta med spänningsprovare/multimeter skulle jag ringa en vitvaru-service som jobbar med Electrolux. I Stockholmsområdet t ex https://www.vitvaruservice.se/

Felsökningen i sig är inte så avancerad, så förmodligen är det som kommer att ta tid mellan besöken att de antagligen beställer delar från Elux.

• Gilla
Cigarrdanne och 1 till
  • Laddar…
Ja det får bli att höra av sig till electrolux-service. det låter lika dyrt som att köpa helt ny fläkt men då behöver ändå någon montera skiten för att man är så ohändig så det får bli så :). ska leta upp fläkten. borde vara på taket eller vinden.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det måste finnas en fläktmotor någonstans, kanske på taket?
Jag vet faktiskt inte vem man kan ringa som kan göra en felsökning utan de flesta byter nog grejor på chans. Det bästa tipset är nog en kompis med lite kunskap. En väldigt enkel felsökning är att mäta spänningen ut från transformatorn. Om du ska kunna få närmare råd härifrån så behöver du leta upp en länk till kretsschemat för just din fläkt.
T te95mne skrev:
Ok, tittar man på bruksanvisningen verkar det vara en fläkt, men det sitter alltså ingen fläkt i den utan kabeln med snabbkoppling från elektroniken försvinner bara någonstans?

Om du inte har vana eller kan läsa kretsschema och mäta med spänningsprovare/multimeter skulle jag ringa en vitvaru-service som jobbar med Electrolux. I Stockholmsområdet t ex [länk]

Felsökningen i sig är inte så avancerad, så förmodligen är det som kommer att ta tid mellan besöken att de antagligen beställer delar från Elux.
T te95mne skrev:

Om du inte har vana eller kan läsa kretsschema och mäta med spänningsprovare/multimeter skulle jag ringa en vitvaru-service som jobbar med Electrolux. I Stockholmsområdet t ex [länk]

Hej igen!

Nu har jag varit på taket men ingen extern fläktmotor där heller. bara ventilationröret ut med plåttak över. Det är inte monterad en fläktmotor någonstans. Köksfläkten är på övervåningen så man ser röret hela vägen. halva från köket och halva från taket. Är det möjligt att det är monterat en fläktkåpa utan motorfläkt överhuvudtaget? det har varit såhär sen vi köpte huset nämligen. något litet går igång när man startar. ett svagt susande men låter inte som en fläkt riktigt. tog en bild rakt upp när man tagit bort filtrena. till höger i bild, elektornikmodulen, i mitten transformatorn och till vänster någon annan elgrej, inte fläkt iallafall.

T te95mne skrev:

Ja det får bli att höra av sig till electrolux-service. det låter lika dyrt som att köpa helt ny fläkt men då behöver ändå någon montera skiten för att man är så ohändig så det får bli så :). ska leta upp fläkten. borde vara på taket eller vinden.

• Interiör av köksfläkt utan extern fläktmotor, med synligt ventilationsrör, elektronikmodul och transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Nu har jag varit på taket men ingen extern fläktmotor där heller. bara ventilationröret ut med plåttak över. Det är inte monterad en fläktmotor någonstans. Köksfläkten är på övervåningen så man ser röret hela vägen. halva från köket och halva från taket. Är det möjligt att det är monterat en fläktkåpa utan motorfläkt överhuvudtaget? det har varit såhär sen vi köpte huset nämligen. något litet går igång när man startar. ett svagt susande men låter inte som en fläkt riktigt. tog en bild rakt upp när man tagit bort filtrena. till höger i bild, elektornikmodulen, i mitten transformatorn och till vänster någon annan elgrej, inte fläkt iallafall.
Svårt att se skala på bilden, men den svarta rundade delen i mitten av de tre svarta moduler ser ut som en fläkt. Det finns ingen spärrhake som gör att du kan dra den uppåt i bild, (dvs utår mot mitten av öppningen) för att sedan kunna plocka ner den?

T te95mne skrev:
Svårt att se skala på bilden, men den svarta rundade delen i mitten av de tre svarta moduler ser ut som en fläkt. Det finns ingen spärrhake som gör att du kan dra den uppåt i bild, (dvs utår mot mitten av öppningen) för att sedan kunna plocka ner den?

jag har plockat ner den svara rundade delen i mitten och det visade sig vara en transformator, se bifogad bild.

• Demonterad transformator och dess komponenter på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska säga det också att det är enbart självdrag som ventilationssystem i mitt hus. Friliggande villa. Då har jag fattat det som att att det måste vara inbyggd fläkt till denna spiskåpa. Kolfilter känns inte rätt med tanke på att det ändå är en ventilationskanal ut.

jag har plockat ner den svara rundade delen i mitten och det visade sig vara en transformator, se bifogad bild.

P
Säker på att det inte är en fläkt på vinden,kommer ju in en vit elledning till svarta lådan,sen går den ut igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.