D
Om jag har en pump som går på 220 och vill att ett elverk tar vid om strömmen går, vad behöver jag då?

Det hela ska gå automatiskt.

D
Jag tänker alltså någon form av låda med två stickkontakter (en till det fasta uttaget i huset och det andra till elverket) och ett uttag där jag kopplar pumpen.

Automatiskt och stickkontakter låter inte så kompatibelt.

Annars är det väl autostartande elverk och en motordriven reservkraftsomkopplare, typ ABB OTM eller likvärdig.

Om det är en cirkulationspump kan det nog vara läge att fundera över om inte en batterianläggning är bättre, typ en likriktare, några batterier och en växelriktare. Brytpunkten för lönsamheten är en kombination av drifttid och effekt

• Gilla
Skåjonas
  • Laddar…
D
Nja det är en dränpump på 700w. Det är tänkt att den ska gå vid skyfall samtidigt som nätströmmen går. Kan gå i princip hela tiden i ett par timmar vid kraftigt regn.

Elverk som är fjärrstyrda går att köpa.

Det jag vill lösa är den automatiska om kopplingen vid strömavbrott.

Det är stora bestämmelser på att ha automatisk start av elverk. det får inte under några omständigheter att det går baklänges ut på nätet. inte ens med kontaktor som faller och återställs manuellt. Det kan bli fel i automatiken och skicka ut spänning på nätet och den kan i princip hamna i Älvkarleby, samt en EL-gubbe som jobbar får sig en smäll.

Den risken finns inte med en OTM som jag länkade till ovan...

D
Fan 389 Euro e lite saftigt.

Vill man ha bra och säkra grejor kostar det
Går säkert att lösa billigt om man tummar på säkerhetskrav och de regler som finns
Men du vill väl inte utsätta linjearbetarna för livsfara :cool:

Fråga elverket/nätägaren om den är godkänd som frånskiljare vid reservkraftdrift, den startar och stoppar elverket automatiskt och inte säker på att dom godkänner den.

Tittade på din länk
Verkar ok, men ta kontakt med nätägaren för att höra om den är godkänd av dom
De brukar ha bestämda regler vid installation av reservkraft

D
Nä det har du ifs rätt i men.....

I en sån där ATS så lär det ju sitta ett relä som när det i normalläge blir strömlöst så slår den över.....

I samma sekund som det blir strömavbrott blir ju ”boxen” dum så jag ser inte egentligen vad det kan vara för häftiga grejer i den förutom en riktigt fint relä.

Fungerar säkert
Jag kan fixa ihop en enkel reservkraft omkopplare som känner av om det blir fasbortfall och då kopplar in reservkraft via batteri och spänningsomvandlare
Detta med hjälp av en kontaktor med ett hjälpblock (om det gäller en enfasgrupp)
Men är inte säker på att det får ok av nätägaren

D
Hmmm.

Jag kanske ska skippa det hela. Det är kanske inte värt pengarna att slippa vatten i krypgrunden vartannat år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.