Tjabba alla vänliga själar!

Jag har en fråga, kan tillkomma fler frågor.

Men om jag behöver fler jordfelsbrytare hur kompletterar jag då t.ex en driftsatt central med fler jordfelsbrytare?

Med vänliga hälsningar
Oscar

Svårt svara på en så generell fråga.

men principen är att den kopplas med samma matning som den första jordfelsbrytaren. Faser ut från den får mata säkringar de grupper den skall försörja neutral ut till en egen neutralskena.

Väldigt viktigt att varje grupp som matas av en jordfelsbrytare har sin neutralledare kopplad till rätt neutralplinr, dennsom hör till matande jordfelsbrytare.
Gör man fel där, så bryts den neutrales utan att faserna bryts. Och du får flytande nolla, vilket är livsfarligt. Hus har brunnit pga sådana felkopplingar.

• Gilla
Oscaar92
  • Laddar…
Spontant vill jag avråda från sådant som hempul. Det finns många möjliga fallgropar.

• Gilla
Oscaar92
  • Laddar…
Tacksam för svaret, angående neutralskena så sätter man upp en ny skena och märker upp den som nummer 2 eller har jag fattat fel?

Detta är inget jag kommer göra men ska utföra ett kunskapsprov för en anställning då jag är lärling men inte arbetat med el, sedan studenten för ca 10 år sedan.

Behöver uppdatera mig lite och anställningen kommer vara som serviceelektriker.

Vad är max ampere på JFB om man ska ha 2 eller om man redan har en 60 och ska in med en till, vad är då max ampere på den?

Inte för att vara elak, men är elektriker rätt jobb för dig?

Tyvärr får jag intrycket av att du inte har de grundkunskaper som krävs.

R Robert-san01 skrev:

R Robert-san01 skrev:

Tog studenten 2011 och inte arbetat som elektriker mer än ett sommarjobb på 4 månader. Det förklarar en stor del.

Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite, jag skulle aldrig göra något jag är osäker på utan att fråga och är i övrigt mycket noggrann med mitt arbete idag. Man måste väl ändå få en ärlig chans? Tycker mig ha dugliga kunskaper, detta var väl det ända frågetecknet.

No offence, non taken

O Oscaar92 skrev:
Vad är max ampere på JFB om man ska ha 2 eller om man redan har en 60 och ska in med en till, vad är då max ampere på den?
Vad menar du med 'max ampere'? Vad jfb'n tål? Vad den är avsäkrad med? Vad grupperna efter är avsäkrade med?

useless useless skrev:
Vad menar du med 'max ampere'? Vad jfb'n tål? Vad den är avsäkrad med? Vad grupperna efter är avsäkrade med?
Nja, om jfb som redan sitter där är på 40 ampere, kan jfb som ska tillsättas vara på till exempel 60 ampere?

Ja den kan vara på 60 A. Den märkningen visar bara vad den max är byggd att tåla. Normalt har du kanske 16 A eller 20 A huvudsäkringar så du har marginaler även om du väljer en 40 A.

Så länge jfb'ns märkström är minst lika hög som avsäkringen före den så är det ok.

O Oscaar92 skrev:
Om du ska bli elektriker så vill jag råda dig till att lära dig de rätta begreppen, dess storheter och enheter och vad de står för. Det blir så mycket lättare att kommunicera. Säg aldrig aldrig saker som "hur många ampere" och dylikt om du vill bli betrodd. För en JFB finns det (minst) tre olika strömmar att ta hänsyn till.

Jag förstår att det är märkströmmen In som du pratar om. Detta är den högsta belastningsström som JFB klarar att detektera en felström hos. Ju högre märkström desto dyrare JFB då det blir svårare att detektera att det fattas 30 mA i en ström på 40 A, det är 0.075 %. I bostäder behöver man därför sällan JFBer med en märkström på över 25 A. Men det är nog inte fel att välja 40 A idag då dagens produkter med elbilsladdare etc lätt orsakar överbelastning som folk inte är medvetna om.

Så man ska egentligen dimensionera JFBn efter vilka grupper som den betjänar och göra en bedömning. En uppdelning på flera JFBer innebär ju normalt att man fördelar belastningen så att varje JFBn får en lägre normal belastningsström. Så du har rätt i att flera JFBer påverkar.

Sedan har vi märkutlösningsströmmen, I∆n som är den felström som JFBn löser för. 30 mA är det vanliga värdet för personskydd.

Man kan även i större anläggningar behöva titta på begrepp som brytförmåga Im och I∆m som är den högsta kortslutningsström som JFBns kontakter kan sluta, föra och bryta. (Ej på bilden ovan). Den kan vara aktuell i en industri med en väldigt stark matning. Värdet ska ligga på minst 10 x märkströmmen. Även villkorlig märkkortslutningsström Inc kan förekomma där värdet beror på vilken försäkring man har. Om man skulle hitta en sådan märkning på en JFB idag så kan den se ut så här: Med en säkring på 80 A klarar JFBn att bryta 10 kA.

Elektriskt schema som visar en säkring på 80 A och en brytförmåga på 10 kA.

Man ska därför aldrig använda en JFB som strömbrytare, dvs sluta och bryta last. Den bör endast motioneras i strömlöst tillstånd.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du ska bli elektriker så vill jag råda dig till att lära dig de rätta begreppen, dess storheter och enheter och vad de står för. Det blir så mycket lättare att kommunicera. Säg aldrig aldrig saker som "hur många ampere" och dylikt om du vill bli betrodd. För en JFB finns det (minst) tre olika strömmar att ta hänsyn till.

[bild]

Jag förstår att det är märkströmmen In som du pratar om. Detta är den högsta belastningsström som JFB klarar att detektera en felström hos. Ju högre märkström desto dyrare JFB då det blir svårare att detektera att det fattas 30 mA i en ström på 40 A, det är 0.075 %. I bostäder behöver man därför sällan JFBer med en märkström på över 25 A. Men det är nog inte fel att välja 40 A idag då dagens produkter med elbilsladdare etc lätt orsakar överbelastning som folk inte är medvetna om.

Så man ska egentligen dimensionera JFBn efter vilka grupper som den betjänar och göra en bedömning. En uppdelning på flera JFBer innebär ju normalt att man fördelar belastningen så att varje JFBn får en lägre normal belastningsström. Så du har rätt i att flera JFBer påverkar.

Sedan har vi märkutlösningsströmmen, I∆n som är den felström som JFBn löser för. 30 mA är det vanliga värdet för personskydd.

Man kan även i större anläggningar behöva titta på begrepp som brytförmåga Im och I∆m som är den högsta kortslutningsström som JFBns kontakter kan sluta, föra och bryta. (Ej på bilden ovan). Den kan vara aktuell i en industri med en väldigt stark matning. Värdet ska ligga på minst 10 x märkströmmen. Även villkorlig märkkortslutningsström Inc kan förekomma där värdet beror på vilken försäkring man har. Om man skulle hitta en sådan märkning på en JFB idag så kan den se ut så här: Med en säkring på 80 A klarar JFBn att bryta 10 kA.

[bild]

Man ska därför aldrig använda en JFB som strömbrytare, dvs sluta och bryta last. Den bör endast motioneras i strömlöst tillstånd.
Helt fel, det finns inget sådant förhållande att det måste bli dyrare ju högre mörkströmmen är, det kan precis lika gärna vara att 40A kostar mindre än 25A, skillnaden i tillverkningskostnad lär vara försumbar jämfört med produktionsvolymen och egentligen kunde 25A skippats helt till förmån för 40 eller till och med 63A. Men andra tillverkare har andra filosofier.

https://www.elbutik.se/product.html/garo-jordfelsbrytare-gs-25a-30ma-4-pol-6ka?category_id=1812

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var nyhet för mig, vad är den tekniska förklaringen till det?
Så man bör bryta strömmen innan man trycker på testknappen?

E
X xLnT skrev:
Det var nyhet för mig, vad är den tekniska förklaringen till det?
Så man bör bryta strömmen innan man trycker på testknappen?
Ja, det är bäst, men spänningen ska vara på.
Men normalt sett inga problem med last heller, 9 av 10 gör säkert så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.