R
ripz_gul: ahk, mycket väl förklarad. tack igen för förklaringen
4 svar · 1,2k läst
·
E
elmont: Skaffa ett ELKO så finns det plats för 4 trådar.
2 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: Ja det är bra test att köra något drar mycket el via samma uttag som maskinen var kopplad till. Jordfelsbrytaren löser antingen ut för att det är fel i DM (det troligaste). Men det kan också vara fel någon annanstans som triggas av stor ström i returledningen (nollan) från diskmaskinen. Om ett isolationsfel på nollan ”läcker” ut 5% av strömmen, så fungerar det tills något
3 svar · 5,5k läst
·
tommib
tommib: Gå upp i ett hörn eller någonstans där du kan bygga in det lite snyggt med t.ex. en snygg trälåda (eller en murad nisch). Fundera också på om du inte ska dra in vatten samtidigt. Antingen drar du upp ett till gulrör eller så drar du en PEM-slang direkt genom plattan.
3 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: Och sedan är det två olika plintar märkt med x som du kunnat använda om du så önskat. Dom är till för överkoppling.
22 svar · 2,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Med bara enfaslaster kan du komma undan en elcentral i boden, utan det räcker med en kopplingsdosa som fördelar. Om det blir ett trefasuttag i framtiden så kan man montera en liten elcentral där. Jag tolkar det som att elcentralen alltså är smidigaste platsen att utgå ifrån. Då kan man koppla in den som du tänkt, under centralens HB men separat JFB + dvärg (om du har plats). Du kan
3 svar · 2,3k läst
H
heimlaga: Bra!
17 svar · 3,3k läst
·
G
gone_fishing: [citat] Jo, så är det säkert och när min elektriker skulle ansluta min bergvärmepump så ville han också dra 5g6, jag frågade, räcker det inte med 5g4? Jovisst men sån har jag inte nu, dan efter hade han köpt några meter och han nämnde att den var dyrare än 6mm2, men snyggare blev det.
10 svar · 1,9k läst
R
Revoman: [citat] Tack. Googlade fram att man brukar trycka i lite isolering i änden. Vart en kort tråd om en viktig detalj :D
2 svar · 924 läst
J
jonaserik: Uräkta lite , den nya hade stickpropp och då finns inget för inkoppling, bara stoppa i ett uttag, klart färdigt. Att klippa stickproppen för att fast ansluta är ett gängse arbetssätt inom el. .
26 svar · 10,7k läst
·
A
Avemo: Svaret på frågan är som sagt att det är helt ok att mata ett vägguttag via strömbrytare. Men det finns ett par saker att tänka på just i fallet kompressor. Det brukar vara en tryckavlastningsventil ihop med tryckströmbrytaren som ser till att kompressorn inte startar med tryck. Om du stoppar och startar den genom att bryta strömmen före tryckströmbrytaren kommer det att vara risk att
4 svar · 1,5k läst
·
S
spaxx: [citat] Hej, Tack för svar. Ja det jag menar är mätarsäkringar som sitter i samma installation som elmätaren. Ja det är EON som är nätägare här. Då kontaktar jag nog nätägaren och frågar vad som gäller, kanske har dom även möjlighet att rekommendera en elektriker för detta.
2 svar · 2,5k läst
E
El-Löken66: [citat] Nu var det ingen person jag benämnde förvirrad, däremot ett inlägg. Har följt tråden hyfsat men kan säkert ha missat något.
827 svar · 110,5k läst
·
F
fredtheswimmer: [citat] tack! skruvade bort och kan se fem trådar: Vit Brun Grön/gul Svart Blå Så då är det bara att beställa antar jag!
2 svar · 1,0k läst
·
T
TomasSchwarz: [citat] Tack för svaret jag ska framföra bilderna för min kund . Ser väldigt läckert ut när det pendlar neråt
2 svar · 896 läst
useless
useless: Varför startar du en ny tråd med samma fråga???
2 svar · 404 läst
E
El-Löken66: [citat] Fundera noga över optimal placering. Förr, på sjuttiotalet eller så gjordes det enligt din devis, uttag ända invid vägg så fick sista biten lösas med kabellist.
13 svar · 1,5k läst
·
D
datja: [citat] Min Nibe F1255-12 klarar av det varje vecka. Elpatronen har inte använts sedan 2019 då jag hittade inställningen att blockera den i menyerna.
20 svar · 3,9k läst
·
N
Nikorasu: Jag har letat länge efter Exxact i tyska webbshoper, men inte hittat. Mertens är tydligen samma inkråm som Exxact men med något annat utseende. Det är så nära jag kommit.
8 svar · 2,2k läst
V
Velifer: [citat] Vilket bra diagram.
32 svar · 2,9k läst
·
Dr. M
Dr. M: Tack för ditt svar!
2 svar · 2,5k läst
S
Smurfen1337: [citat] Tacksam för svar :(
10 svar · 1,7k läst
richardtenggren
richardtenggren: Det står ju att det är 3 st 25 mm^2 och 21 st 4 mm^2 som avser snabbplintarna, så för 6 mm^2 får du använda de tre skruvplintarna. Edit; Fast samtidigt står det följande, så då beror det på ledartyp ; Skruvanslutning (neutral) 16 mm2 (solid) , 3,0 x Skruvfri anslutning (neutral) 4 mm2 (flexibel) , 21 x Skruvfri anslutning (neutral) 6 mm2 (solid) , 21 x Skruvanslutning (neutral) 25 mm2
3 svar · 935 läst
Nus73
Nus73: [citat] Ja, det låter som en rimlig förklaring. Har funderat just på in- och urkoppling av lindningar i någon trafo. Mvh Linus
3 svar · 1,5k läst
·
T
Tompafix: Ja om ni byter allt så så till att jorda på samma gång. Det är ju nya standarden.
3 svar · 817 läst
·
M
morr: Om det är en gamla tygklädd sladd i taket och du grejar med den så faller den sönder vilket innebär brandrisk. Hade likadant i taket men jag kunde ändå använda den lampan jag hade. Men ta en extra koll så att alla kablar faktiskt är utbytta mellan kök/badrum och central. Det var dom inte här... visade sig - efter strömavbrott och en väldigt sotig kopplingsdosa - att det fortfarande
8 svar · 8,3k läst
·
P
Anonymiserad 182623: [citat] då gör jag så. Tack!
2 svar · 1,7k läst
·
R
RSRC: Hej Är nyfiken - hur gick allt detta. Det var en fascinerande tråd att läsa nämligen så här 8-12 år efter
48 svar · 7,8k läst
tommib
tommib: Man kan ju också ägna kostnaden för elen en tanke. Det är ju väldigt ovanligt att en privatperson har en 32 A handske i sitt egna cykelförråd så jag gissar att det här är typ en bostadsrättsförening eller liknande. Nu menar jag inte att just cykelladdning drar så mycket men om du får göra det så kommer kanske någon annan och vill ladda bilen.
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.