Jaha, jag tog bort kåpan på mitt uttag i köket för att vi ska kunna komma åt där ordentligt och slipa väggen och sätta nytt kakel och ser då att jordkablarna är avklippta.
Detta är alltså ett uttag som ett större bostadsförvaltningsföretag i Stockholm har satt dit under väggskåpen i köket.
Tidigare jordade uttaget var trasigt (satt löst) så jag köpte ett nytt uttag och tänkte byta det själv, men upptäckte att kablarna var stela och jobbiga så jag vågade inte bråka med dem och felanmälde därför till de som förvaltar bostäderna i min bostadsrättsförening. De dök upp någon dag senare och satte dit uttaget.
Jag kollade aldrig vad de gjorde, men när de var klara så satt uttaget där, det fungerade och såg okej ut.
Det här var två år sedan och jag minns inte riktigt hur det såg ut men jag är bergsäker på att jordkablarna INTE var avklippta för det hade jag garanterat reagerat på och velat åtgärda och nu misstänker jag helt enkelt att de har klippt av jordkablarna för att få dit uttaget, för det jag minns är att kablarna var extremt stela och jobbiga att vika in under kåpan och nästan inte fick plats.
Jag tänker naturligtvis ringa upp dem och kolla vad de håller på med och sen kontakta en riktig elfirma, men jag undrar hur löser en elektriker detta, hur ger man tillbaka jorden till uttaget?
Det är alltså utanpåliggande dragning och den går upp bakom spisfläkten och in bakom kryddskåpet och sen vidare upp bakom väggskåpen någonstans.
Skarvar dem en ny kabel på detta? Förslagsvis någonstans bakom kryddskåpet där det inte syns?
Detta är alltså ett uttag som ett större bostadsförvaltningsföretag i Stockholm har satt dit under väggskåpen i köket.
Tidigare jordade uttaget var trasigt (satt löst) så jag köpte ett nytt uttag och tänkte byta det själv, men upptäckte att kablarna var stela och jobbiga så jag vågade inte bråka med dem och felanmälde därför till de som förvaltar bostäderna i min bostadsrättsförening. De dök upp någon dag senare och satte dit uttaget.
Jag kollade aldrig vad de gjorde, men när de var klara så satt uttaget där, det fungerade och såg okej ut.
Det här var två år sedan och jag minns inte riktigt hur det såg ut men jag är bergsäker på att jordkablarna INTE var avklippta för det hade jag garanterat reagerat på och velat åtgärda och nu misstänker jag helt enkelt att de har klippt av jordkablarna för att få dit uttaget, för det jag minns är att kablarna var extremt stela och jobbiga att vika in under kåpan och nästan inte fick plats.
Jag tänker naturligtvis ringa upp dem och kolla vad de håller på med och sen kontakta en riktig elfirma, men jag undrar hur löser en elektriker detta, hur ger man tillbaka jorden till uttaget?
Det är alltså utanpåliggande dragning och den går upp bakom spisfläkten och in bakom kryddskåpet och sen vidare upp bakom väggskåpen någonstans.
Skarvar dem en ny kabel på detta? Förslagsvis någonstans bakom kryddskåpet där det inte syns?
Det väl aldrig ok att skita i att ansluta jord i ett jordat uttag. Din mening kan misstolkas att i andra rum är det ok. Sätta upp ojordat är en annan sak.useless skrev:
Det där är absolut inte okej. Inte nog med att uttaget är fel, så är även skyddsjorden bruten till vad som nu är kopplat efter uttaget. Antagligen behöver kabeln bytas både före och efter uttaget för att uppfylla kravet att jordanslutningen lossar sist om någon dar loss kabeln från uttaget.
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.G Gramphos skrev:
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.
Det är ju ett jordat uttag. Det är inte där felet är.G Gramphos skrev:
Byte av uttag är visserligen inte behörighetskrävande, men det är uppenbart att bostadsförvaltningsföretaget brustit vad gäller erfoderlig kunskap. Det där kan orsaka dödsfall.
En lösning för att slippa dra om kabel är att sätta två uttag.
En lösning för att slippa dra om kabel är att sätta två uttag.
Ska man göra det yrkesmässigt så måste det ju göras enligt behörighetsreglerna. Den här personen tycks ju inte ha kunskaperna som behövs ens för det hör jobbet.
Müssli skrev:
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.
Är det något mer än de avklippta jordkablarna som är fel?
Z zwanzig skrev:
Det är HSB, Stockholmsdelen och närmare bestämt Haninge.
Jag kommer att anmäla dem till elsäkerhetsverket.
Ja, en dosa funkar. Annars kan man kanske sätta ett trevägs hörnuttag istället.Müssli skrev:
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.
