Jaha, jag tog bort kåpan på mitt uttag i köket för att vi ska kunna komma åt där ordentligt och slipa väggen och sätta nytt kakel och ser då att jordkablarna är avklippta.

Detta är alltså ett uttag som ett större bostadsförvaltningsföretag i Stockholm har satt dit under väggskåpen i köket.

Tidigare jordade uttaget var trasigt (satt löst) så jag köpte ett nytt uttag och tänkte byta det själv, men upptäckte att kablarna var stela och jobbiga så jag vågade inte bråka med dem och felanmälde därför till de som förvaltar bostäderna i min bostadsrättsförening. De dök upp någon dag senare och satte dit uttaget.

Jag kollade aldrig vad de gjorde, men när de var klara så satt uttaget där, det fungerade och såg okej ut.

Det här var två år sedan och jag minns inte riktigt hur det såg ut men jag är bergsäker på att jordkablarna INTE var avklippta för det hade jag garanterat reagerat på och velat åtgärda och nu misstänker jag helt enkelt att de har klippt av jordkablarna för att få dit uttaget, för det jag minns är att kablarna var extremt stela och jobbiga att vika in under kåpan och nästan inte fick plats.

Jag tänker naturligtvis ringa upp dem och kolla vad de håller på med och sen kontakta en riktig elfirma, men jag undrar hur löser en elektriker detta, hur ger man tillbaka jorden till uttaget?

Det är alltså utanpåliggande dragning och den går upp bakom spisfläkten och in bakom kryddskåpet och sen vidare upp bakom väggskåpen någonstans.

Skarvar dem en ny kabel på detta? Förslagsvis någonstans bakom kryddskåpet där det inte syns?
 
  • Eluttag utan kåpa visar avklippta jordkablar och delar av installationen mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
emmaärhemma och 6 till
  • Laddar…
Nej, det är inte ok om det är i ett kök. Är firman registrerad hos elsäkerhetsverket? Gör en anmälan dit så myndigheten får veta att det inte bara är hempulare som gör fel.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inte ok om det är i ett kök. Är firman registrerad hos elsäkerhetsverket? Gör en anmälan dit så myndigheten får veta att det inte bara är hempulare som gör fel.
Det väl aldrig ok att skita i att ansluta jord i ett jordat uttag. Din mening kan misstolkas att i andra rum är det ok. Sätta upp ojordat är en annan sak.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Det där är absolut inte okej. Inte nog med att uttaget är fel, så är även skyddsjorden bruten till vad som nu är kopplat efter uttaget. Antagligen behöver kabeln bytas både före och efter uttaget för att uppfylla kravet att jordanslutningen lossar sist om någon dar loss kabeln från uttaget.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Det där är absolut inte okej. Inte nog med att uttaget är fel, så är även skyddsjorden bruten till vad som nu är kopplat efter uttaget. Antagligen behöver kabeln bytas både före och efter uttaget för att uppfylla kravet att jordanslutningen lossar sist om någon dar loss kabeln från uttaget.
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Det där är absolut inte okej. Inte nog med att uttaget är fel, så är även skyddsjorden bruten till vad som nu är kopplat efter uttaget. Antagligen behöver kabeln bytas både före och efter uttaget för att uppfylla kravet att jordanslutningen lossar sist om någon dar loss kabeln från uttaget.
Det är ju ett jordat uttag. Det är inte där felet är.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju ett jordat uttag. Det är inte där felet är.
Jag tolkade inlägget som att "inte nog med att uttaget är felkopplat".
 
Byte av uttag är visserligen inte behörighetskrävande, men det är uppenbart att bostadsförvaltningsföretaget brustit vad gäller erfoderlig kunskap. Det där kan orsaka dödsfall.
En lösning för att slippa dra om kabel är att sätta två uttag.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ska man göra det yrkesmässigt så måste det ju göras enligt behörighetsreglerna. Den här personen tycks ju inte ha kunskaperna som behövs ens för det hör jobbet.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inte ok om det är i ett kök. Är firman registrerad hos elsäkerhetsverket? Gör en anmälan dit så myndigheten får veta att det inte bara är hempulare som gör fel.

Jag tänker invänta svar från HSB innan jag anmäler Stockholmsdelen till elsäkerhetsverket
 
Müssli Müssli skrev:
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.

Är det något mer än de avklippta jordkablarna som är fel?
 
Z zwanzig skrev:
Byte av uttag är visserligen inte behörighetskrävande, men det är uppenbart att bostadsförvaltningsföretaget brustit vad gäller erfoderlig kunskap. Det där kan orsaka dödsfall.
En lösning för att slippa dra om kabel är att sätta två uttag.

Det är HSB, Stockholmsdelen och närmare bestämt Haninge.

Jag kommer att anmäla dem till elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag hade bytt kabeln om inte hela vägen så dosa av vid lämpligt ställe så får du en ny fräsch lättjobbad kabel
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Håller absolut med, det är helt fel som det är gjort. Dock finns det inga krav att jorden måste vara längst även om det är en mycket bra rekommendation. Det där hade jag löst med en avlång kulodosa och flyttat uttaget något ena hållet. Då behöver man inte dra om några kablar.
Är det enklare att dra om så gör man det, det räcker ju att dra om ena kabel och flytta uttaget några centimeter så räcker den andra.
Ja, en dosa funkar. Annars kan man kanske sätta ett trevägs hörnuttag istället.
 
G Gramphos skrev:
Ja, en dosa funkar. Annars kan man kanske sätta ett trevägs hörnuttag istället.
vill helst använda de befintliga hålen under skåpen. Kommer se så fult ut annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.