Har i tidigare tråd beskrivit problem med att få fastighetsägaren att installera JFB till tvättmaskinen i en lägenhet. Jag skulle vilja att de monterar JFB redan i elcentralen, åtm för den säkring som går till kopplingsdosan i badrummet för TM. Men det är tydligen ok att ha TM fast installerad utan JFB. Då funderar jag om det vore bättre med ett uttag som har inbyggd jordfelsbrytare? Typ en sån här, som med tätning kan klassas upp till IP44:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...tag-med-jordfelsbrytare-jordat-1-vags-2817057

Redigerat:
Det beror lite på var uttaget kommer att sitta i förhållande till dusch eller badkar. Reglerna är något förenklat: Uttag minst 120 cm från dusch, och minst 60cm från en badkarskant. Det finns inga specifika krav på avstånd från ex. handfat, men där gäller sunt förnuft. Sitter uttaget utanför den zonen så finns inget krav på IP44 heller (inom de områden där elapparater måste hålla IP44 får det inte finnas uttag överhuvudtaget, oavset vilken kapslingsklass de håller).

Aha ok, jo jag tror avstånd till vatten klarar sig. Men jag har fått uppfattningen att man inte får ha ett vägguttag i badrum om man inte har jordfelsbrytare? Eller, enklare uttryckt, vägguttag i våtutrymme kräver JFB. Jag funderade mest på om uttag med inbyggd jordfelsbrytare kan "göra jobbet"?

Ja det är krav på jordfelsbrytare om du har ett uttag i våtrum. Uttag med inbyggd jordflesbrytare kan vara en lösning.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
men titta på priset, man får 2-3 st att sätta i centralen för samma peng som den specialen kostar.

Protte

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
men titta på priset, man får 2-3 st att sätta i centralen för samma peng som den specialen kostar.
Protte
Absolut men nu är det en hyresrätt från 50-talet med gamla porslinssäkringar. Inte aktuellt att börja mecka i centralen om man säger så. Som hyresgäst vore det klart enklare att trycka in ett uttag med inbyggd JFB. Men ja, definitivt dyrare. Å andra sidan tar man självklart med sig pjäsen när man flyttar...

• Gilla
eleson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det är krav på jordfelsbrytare om du har ett uttag i våtrum. Uttag med inbyggd jordflesbrytare kan vara en lösning.
OK ungefär det jag ville höra. (y) Skulle kännas bättre än en fast installation med brytare (utan JFB) även om det tydlgen också är ok. Undrar vad regelverket säger? (Jo jag vet, 'ring elektriker', men man vill gärna vet vad som gäller...)

Handlar det om en tvättstuga eller badrum?
Formellt kan man argumentera för vad som är rätt. Vid nyinstallation ska även gruppledningar i badrum skyddas av en JFB. Jag antar att det inte redan finns ett uttag i ditt badrum, eller tvättstuga? Om man då nymonterar ett uttag så ska det ju ovillkorligen skyddas av en JFB, i badrum, men kanske även ledningen...

Men det viktiga är att tvättmaskinen blir skyddad av en JFB, även om den är fast ansluten, och även i en tvättstuga. Så visst skulle ett uttag med inbyggd JFB duga.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
Det gäller ett badrum @Bo.Siltberg. Och det är rätt uppfattat, det finns inget uttag idag, däremot är el framdraget till en infälld kopplingsdosa. Min tanke var då att man plockar bort kopplingsdosan och ersätter den med ett infällt, jordat uttag med inbyggd JFB. Jag tolkar ditt svar som om jag är på rätt väg i mitt resonemang.

Ja, ett uttag med inbyggd JFB fyller sitt syfte i ditt fall. Detta förutsatt att uttaget hamnar i oklassat område (se hempularens inlägg) och att det är torrt på denna plats.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
E
P pelig skrev:
Det gäller ett badrum @Bo.Siltberg. Och det är rätt uppfattat, det finns inget uttag idag, däremot är el framdraget till en infälld kopplingsdosa. Min tanke var då att man plockar bort kopplingsdosan och ersätter den med ett infällt, jordat uttag med inbyggd JFB. Jag tolkar ditt svar som om jag är på rätt väg i mitt resonemang.
Japp, det kommer krävas en jordfelsbrytare vid centralen som du var inne på, givetvis kan du hitta på egna lösningar om du gör jobbet själv, men det blir inte rätt.

Men så länge du känner att säkerheten är acceptabel för dina barn, och då bjuder ju ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare tusenfalt högre säkerhet än en portabel dylik.

Men ditt resonemang kan appliceras på en box vid centralen också, denna kan tas med vid flytt och allt återställas, nu skulle ju inte någon vettig person göra så, men i teorin så.

Likadant att du ska ta med uttaget, ska du då återställa allt du gjort med det nya uttaget, vem gör ens så.

Nej, lägg dessa två laxar och sov lugnt, är mitt råd.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.