8 452 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Reservkraft omkopplare
3500 liter / 60 = 58 liter per minut ska länspumpen klara.
Biltemas mellanpump klarar 63 liter per minut och drar 3 amp
Hur länge kan jag köra den pumpen på ett bilbatteri 60 ah innan batteriet når kritiska 11,5 volt?
Biltemas mellanpump klarar 63 liter per minut och drar 3 amp
Hur länge kan jag köra den pumpen på ett bilbatteri 60 ah innan batteriet når kritiska 11,5 volt?
60 ah / 3 a = 20 h. Det låter som att du plötsligt klarar dig med en mycket mindre pump. 3 a 12 v är ju inte mer än 36 w i stället för 700 som du pratade om tidigare. Eller missar jag någon detalj?
Ordinarie pumpar går på 220v och 700-800w (en Grundfos och en Flygt). Min initiala tanke var att köra dessa två med automatisk omkoppling mot ett elverk vid strömavbrott.
En alternativ tanke är att köra ett 12v system och inte blanda in när, elverk osv men då uppstod frågan om de små 12-v pumparna verkligen kommer klara vattenmängden.
Jag tror inte du kan ta ut 60ah ur ett bilbatteri.......utan att förstöra batteriet.
En alternativ tanke är att köra ett 12v system och inte blanda in när, elverk osv men då uppstod frågan om de små 12-v pumparna verkligen kommer klara vattenmängden.
Jag tror inte du kan ta ut 60ah ur ett bilbatteri.......utan att förstöra batteriet.
Det kan du göra kanske en handfull gånger. Som av en händelse brukar kapaciteten ofta vara specad vid 20 h urladdning. Ett bilbatteri är inte byggt för att klara upprepade djupurladdningar. Det räcker med några gånger för att minska kapaciteten. Men hur ofta har du strömavbrott i 20 timmar? En ofta upprepad rekommendation är att inte ladda ur mer än halva kapaciteten. Ett bilbatteri kan nog passa för din uppgift just eftersom det är så sällan det behövs. Om det skall laddas ur ofta är ett bilbatteri olämpligt hur man än ser på saken.D Derbyboy skrev:
Absolut det har jag kikat på också.
H-tronic 3500 är ett bra alternativ som jag har sedan tidigare. 700 kr. Den är dock för 220v med lär väl fundera till 12v också hoppas jag.
https://www.conrad.se/p/vattentryck...s&utm_source=google&utm_term=1057344&vat=true
H-tronic 3500 är ett bra alternativ som jag har sedan tidigare. 700 kr. Den är dock för 220v med lär väl fundera till 12v också hoppas jag.
https://www.conrad.se/p/vattentryck...s&utm_source=google&utm_term=1057344&vat=true
Klicka här för att svara