Vad gör att du vill dra om elen? Saknas jordfelsbrytare så är det bra att installera, men det är betydligt billigare. Ojordade uttag behöver inte vara något problem, i stort sett bara köksutrustning som har jordade kontakter ändå idag.

• Gilla
Grindtorp och 3 till
  • Laddar…
L loefgren skrev:
Hej alla kunniga! Vi sitter och är i en budgivning på en lgh i Stockholm. ojordad el överallt förutom i kök.

Kanske inte går att se av bara bilder, men ungefärligt vad kostar det att dra om ny säker, smart el med uttag i en 77kvm lgh?

Tack för hjälpen!

[länk]
Omöjligt att svara på mer precist.
Men säg att det skulle ta två elektriker en vecka (även om det låter i överkant, men saker kan alltid hända, tex dåliga rör/trånga, fullt i centralen osv)

Så säg 2 x 40 x 800 kr => 64000 kr plus material

sen är frågan om man inte vill byta central också ? Vilket ger lite ytterligare kostnader förstås

Men som David ovan skrev: Kanske är bättre att satsta på en jordfelsbrytare (eller två då kyl/frys bör vara separat)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanske är bättre att satsta på en jordfelsbrytare (eller två då kyl/frys bör vara separat)
Räcker med en. Skulle kyl/frys lösa en jordfelsbrytare så upptäcks det mycket fortare om de inte är ensamma på den jordfelsbrytaren och man har en chans att rädda innehållet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tack för er input!

Tänker väl att det mycket är estetiskt också för min del, med utomliggande kablar utanpå listerna osv. Sen kaske man vill skicka fram några nya smidiga uttag.

Anton

L loefgren skrev:
Tack för er input!

Tänker väl att det mycket är estetiskt också för min del, med utomliggande kablar utanpå listerna osv. Sen kaske man vill skicka fram några nya smidiga uttag.

Anton
Då drar det förstås iväg, men omöjligt att estimera utan att veta vad som behöver göras du får ta in offerter.
Å andra sidan känns det mer som "vill ha" än behöver ?

en jordfelsbrytare (eller två: Jag tror det är troligare att ngt annat slår ut kylen, tex när man är borta än att man inte upptäcker att JFB för kyl/frys har gått) är det ni behöver säkerhetsmässigt (och om ngt är slitet/trasigt): det andra är väl mer estetik isf att byta kablar/uttag/central osv?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du tänker att det behöver bilas/fräsas/sågas i betongväggar för att slippa synliga elkablar så lär priset passera 100.000 bara för arbetet tror jag.
Alternativt så byter du ut listerna mot kabelkanaler eller golvlister med plats för elkablar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du tänker att det behöver bilas/fräsas/sågas i betongväggar för att slippa synliga elkablar så lär priset passera 100.000 bara för arbetet tror jag.
Alternativt så byter du ut listerna mot kabelkanaler eller golvlister med plats för elkablar.
Tack för input! Man kanske kan hitta en estetisk lösning med kablar som ligger "bakom" listerna. Gillar att de i orginial finns kvar.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då drar det förstås iväg, men omöjligt att estimera utan att veta vad som behöver göras du får ta in offerter.
Å andra sidan känns det mer som "vill ha" än behöver ?

en jordfelsbrytare (eller två: Jag tror det är troligare att ngt annat slår ut kylen, tex när man är borta än att man inte upptäcker att JFB för kyl/frys har gått) är det ni behöver säkerhetsmässigt (och om ngt är slitet/trasigt): det andra är väl mer estetik isf att byta kablar/uttag/central osv?
Fattar, alltid svårt att veta kostnader, uppskattar er input. Vill ha en säker och snyggt estetisk lösning. Kanske kika över jordfelsbrytare etc, samt hitta en lösning med kablar som ligger bakom lister eller så.

Om du skall spåra in ny dragning i betongväggar. Så blir det som sagt dels dyrt, dels är det ett arbete som dammar något helt obeskrivligt, så OM det skall göras så bör du inte flytta in först (eller flytta ut allt när jobbet görs).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Man kan lägga "kulo" mot "listerna" för att sedan spackla in och måla dem. Det brukar bli estetiskt bar då kabeln liksom smälter in i "listerna.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack alla elgudar, bud är lagt på lägenheten oavsett så snart är man ruinerad och belånad!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan lägga "kulo" mot "listerna" för att sedan spackla in och måla dem. Det brukar bli estetiskt bar då kabeln liksom smälter in i "listerna.
I min ungdom arbetade jag som sagt som TV reparatör. Vi var ute och monterade en TV antenn på ett hus. Min chef drog kabel inomhus, och jag stod på en stege och monterade på utsidan.

Chefen körde med klammerpistol, sådana där halvrunda häftklammers som man kan ha till kablar. Klamrade på översidan av en golvsockel i "almogestil". Så slocknade ljuset. Visade sig att översta delen av listen var inte list utan en inspacklad och inmålad elkabel. Han hade hunnit skjuta ca 10 klammers in i elkabeln innan det blev träff och säkringen löste. Jag var väldigt glad över arbetsfördelningen, det kunde lika gärna ha varit jag som förstörde kabeln.

• Gilla
Ziri och 1 till
  • Laddar…
För att vara så lågt belånade (3229kr/kvm), dvs siffran från årsredovisningen 2024. I annonsen har mäklaren skrivit 2578kr/kvm så jag förstår inte vart den siffran kommer ifrån - Med tanke på detta så anser jag att avgiften är ganska så hög och det beror väl på deras löpande driftskostnader som är höga.

Under 2024 höjde dem avgiften med 8% - Och de planerar ett stambyte om cirka tio år vilket kommer påverka föreningen extremt mycket med tanke på att det är 330 lägenhet och redan nu en ganska så hög avgift där ni dessutom verkar sakna hiss i fastigheten.

De höjde även avgiften vid årskiftet 2026 med 5%.

Deras största lån på 23mkr har idag en ränta på 0,68% vilket kommer att skifta till minst 3% september 2026 vilket kommer påverka dem en hel del.

Hade nog kikat på annat i Gröndals området :)

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.