Farstatjej90
useless useless skrev:
Jag kollade instruktionsböckerna för två slumpmässiga Smeg-spisar och i båda framgår det att man behöver Nolla i Sverige med 400 Volt. Så det är nog en lång uppförsbacke om man ska skylla på otydliga instruktioner..

[bild]
10 mm2?????? För en spis??? Verkar helt sjukt det är dessutom mer än dom andra alternativen totala yta....

För övrigt handlar inte tråden om huruvida TS har en son, om han är elektriker eller vem som kopplat spisen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
10 mm2?????? För en spis??? Verkar helt sjukt det är dessutom mer än dom andra alternativen totala yta....

För övrigt handlar inte tråden om huruvida TS har en son, om han är elektriker eller vem som kopplat spisen.
Vilken kabeldimension rekommenderar du själv för 50 Ampere?

Farstatjej90
useless useless skrev:
Vilken kabeldimension rekommenderar du själv för 50 Ampere?
Hur långt är det till elcentralen där du ska koppla?

Hur långt är det till elcentralen där du ska koppla?
12 meter.

Farstatjej90
useless useless skrev:
12 meter.
Detta är behörighetskrävande jobb sånt får du inte syssla med själv. Då gäller inte försäkringen när det börjar brinna....🤔

Detta är behörighetskrävande jobb sånt får du inte syssla med själv. Då gäller inte försäkringen när det börjar brinna....🤔
Finns ingen sådan direkt koppling.

M MagHam skrev:
Finns ingen sådan direkt koppling.
Det var bara en avledande kommentar från Farstatjejen eftersom hon inte har någon aning om hur kablar ska dimensioneras.

• Gilla
  • Arg
Willmanh och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tråkigt, inte så kul att tvinga sin son att pynta kalaset
Är man bara elektriker så har man inte AL behörigheten och således ej behörig att ansluta fast. Om han nu inte har BB då.

För jag misstänker att sonen ej var i tjänst när han kopplade. Då är ju företaget ansvar.

K karkka skrev:
Är man bara elektriker så har man inte AL behörigheten och således ej behörig att ansluta fast. Om han nu inte har BB då.

För jag misstänker att sonen ej var i tjänst när han kopplade. Då är ju företaget ansvar.
Precis. Är man elinstallatör anställd på en elinstallationsfirma, men saknar egen auktorisation så är man bara elektriker under arbetstid när man gör saker som ingår i arbetsgivarens egenkontrollprogram. Övrig tid eller om man gör andra saker så är man som vilken obehörig lekman som helst.

Sen krävs det ju ingen auktorisation för att ansluta en spis med stickpropp, så TS son kan ju gjort rätt rent juridiskt ändå...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Är man elinstallatör anställd på en elinstallationsfirma, men saknar egen auktorisation så är man bara elektriker under arbetstid när man gör saker som ingår i arbetsgivarens egenkontrollprogram. Övrig tid eller om man gör andra saker så är man som vilken obehörig lekman som helst.

Sen krävs det ju ingen auktorisation för att ansluta en spis med stickpropp, så TS son kan ju gjort rätt rent juridiskt ändå...
Jag som har AL behörighet får ju göra elarbeten som omfattar min behörighet privat så länge det ej sker yrkesmässigt. Det betyder att hemma hos mig, åt mig själv är det fritt fram.

K karkka skrev:
Jag som har AL behörighet får ju göra elarbeten som omfattar min behörighet privat så länge det ej sker yrkesmässigt. Det betyder att hemma hos mig, åt mig själv är det fritt fram.
Du får även göra det hos grannen eller grannens svåger så länge du inte tar betalt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi nu bortser från felet på spisen.

Den här sonen, arbetar han alltså verkligen som elektriker? I så fall så borde ni som föräldrar kanske försöka att med lämplig "diplomati" få honom att studera lite mer. Det här är en typ av felkoppling som man helt enkelt inte får göra. En elektriker oam missar något sådant, kommer att förr eller senare orsaka en större katastrof. En missad nolla till en spis är inte så farligt, en spis är "värdsligt". Men gör man samma/liknande fel ex. i matningen till ett helt hus, så orsakar man i bästa fall skador för några 10 000 tals kronor, i sämre fall en storbrand med dödsoffer (sådant har hänt just med tappad nolla).

I min ungdom abetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. En dag kom det in en lastbil från Sydkraft full med trasiga TVar och annan elektronik. De hade under arbete råkat koppla loss PEN för ett helt villakvarter. I princip allt elektriskt hade gått sönder. Vi satte igång och reparerade något tiotals ´TV apparater- Under tiden stod den ansvarige förmannen från Sydkraft och grät öppet, polisen hade inlett förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse. Han grät och sade "det blir säkert åtal, hoppas bara jag slipper fängelse". Tror iofs. att han klarade sig ifrån åtal, hörde inget om det.

I samband med stambyte i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan tappade en elektriker nollan till 32 lgh. Allt elektriskt förstördes. Brand utbröt i två lägenheter men ingen var hemma och det självslocknade innan det upptäcktes. Elfirman totalmörkade vad som hade skett, men betalade för samtliga skador. Hade brandkåren kommit ut så hade det inte gått att mörka.
Samma hände på kontoret i centtals Sthlm där jag jobbade några år sen. Jobbade en sen kväll då plötsligt exploderade min skrivbordslampa och PC skärmen började ryka liksom också laddaren till pc:n. Drog snabbt ut alla ledn Ur väggjacken och sprang ut i korridoren och in i alla rum och drog ur alla stickproppar ur väggdosorna. Ringde sen vakten dom kallade på brandkåren. Tur stt mobilen inte var på kaddning. Ett antal förstörda skärmar, bärbara pc och skrivbordslampor mm. Elektriker hade under dagen jobbat på våningen och inte dragit åt återmonterad nolla ordentligt, var glappkontakt. Gick plötsligt 400v till väggjacken. Eldsvåda undveks men ett tiotal förstörda skärmar, pc:n mm…

• Wow
avh67f
  • Laddar…
Det kan verka generöst vid första anblicken men den tillåtna strömmen ökar inte linjärt med tvärsnittsarean. Om man ökar arean med en faktor fyra så ökar den tillåtna strömmen bara 2,5 gånger.

Om sladden inte följer med spisen måste ju spistillverkaren utgå från att installatören använder en sladd med lägsta temperaturklass och sedan leta upp någon lämplig produktstandard för en sådan. Om vi antar att sladden ligger fritt, klarar 70C ledartemperatur och omgivningstemperaturen är 30C så klarar 10 mm2 runt 60A. Du kanske kan gå ner till 6 mm2, eftersom spisen förmodligen inte drar mer än 40 ampere annat än korta stunder.

För den fasta installationen inuti väggen bort till centralen kan man inte anta att kabeln ligger fritt i luften (duh!) så där blir den tillåtna strömmen för en given area lägre. Då är nog inte 3G10 så tokigt medan 5G1,5 istället verkar för klent. Normalt dras 2,5 mm2 till spisar.

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.