Såhär ser det ut när min elpanna för golvvärme för 80 kvm samt VV beredaren värmer samtidigt.
Ibland brinner säkringen när ytterligare en förbrukare som spis, ugn, brödrost eller liknande går på. Jag tycker det är ut som att detta kunde gå att balansera på något vis men jag är ju bara "hobbyelektriker"
Ibland brinner säkringen när ytterligare en förbrukare som spis, ugn, brödrost eller liknande går på. Jag tycker det är ut som att detta kunde gå att balansera på något vis men jag är ju bara "hobbyelektriker"
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Man kopplar om i elcentralen så att förbrukarna fördelas bättre mellan faserna och mäter med strömtång under tiden tills man uppnått det man vill (jämn belastning). Det var bland det första jag gjorde när jag flyttat till nuvarande hus.
Kräver kunskap (för sin egen skull) och behörighet (enligt lagen).
Kräver kunskap (för sin egen skull) och behörighet (enligt lagen).
👍MultiMan skrev:
Kunskapen som krävs är att vara säker på att anläggningen inte blir livsfarlig för sig själv och de som bor i huset. Förutom riskerna med själva arbetet. Har man inte den kunskapen behöver man inte fundera på om det finns lagliga hinder, för man har redan insett att man inte kopplar själv.
Titta på effekten på respektive större förbrukare (mikron ligger på ca 1 kW till exempel).I in2kma skrev:Såhär ser det ut när min elpanna för golvvärme för 80 kvm samt VV beredaren värmer samtidigt.
Kolla om det är trefas eller enfas.
Räkna på det, relatera till vilka faser lasten ligger på.
Hittar du stor obalans så boka in en lysmask för att flytta runt lite i skåpet.
Är det fortfarande gränsfall? Sätt en lastbalanserare mot varmvattnet.
Vi hade så vid tidigare sommarstuga så när vi kom dit och drog på full värme för att...få värme, så slog den av varmvattnet, men när lasten från elementen sjönk slog den på igen.
Ville man boosta värme någon kall påskdag så slog varmvattnet ifrån när elementet gick på.S
Skitsmart!
Så när du drar på mikron eller ugnen så går varmvattnet av men när mikron är klar och termostaten på ugnen slår av så går det på igen.
Varmvatten kan vara avstängt många timmar i normalfallet utan att du märker av det.
Nr 1 ändra till ampere i appen.
Kartlägg dina största förbrukare.
Kaffekokare/the
Spis(den du använder mest)/ugn
Vvb
Diskmaskin
Tvätt torkmaskin
Mm
Det viktiga att notera är vilken fas och ampere dem ligger på.
Sen är det tetris att få jämna staplar och sen titta i elcentralen hur det ser ut.
(Tvätt tork diskmaskin drar väldigt ojämnt men titta på deras spec så får du ett värde att förhålla dig till. Runt 2kw per maskin är rimligt)
Tänk även på att effektavgiften ska vara med i ekvationen.
Men lägg även upp en bild på din central
Kartlägg dina största förbrukare.
Kaffekokare/the
Spis(den du använder mest)/ugn
Vvb
Diskmaskin
Tvätt torkmaskin
Mm
Det viktiga att notera är vilken fas och ampere dem ligger på.
Sen är det tetris att få jämna staplar och sen titta i elcentralen hur det ser ut.
(Tvätt tork diskmaskin drar väldigt ojämnt men titta på deras spec så får du ett värde att förhålla dig till. Runt 2kw per maskin är rimligt)
Tänk även på att effektavgiften ska vara med i ekvationen.
Men lägg även upp en bild på din central
Redigerat:
Min central, de två första är utbyte av den gamla centralen inne i huset, den tredje för en utbyggnad och på den ligger Värmebaronen pumpen för värmegolven.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 841 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 841 inlägg
Har du någon förteckning över säkringarna också?
Belastningen är extremt ojämn. Du har 1A, 8A och 19A på de olika faserna. 1A låter helt vansinnigt om din elpanna går på tre faser och det borde den göra.
Det känns som att samma fas (fas 3) används 2ggr, dvs att man istället för att koppla in fas1-fas2-fas3 har kopplat fas3-fas2-fas3, men jag vet inte om det ens borde ge det resultatet eller hur pannan skulle reagera. Om det stämmer så hoppas jag att det är utan nolla som annars belastas för högt. OBS, det här är utanför min kompetens, men du borde ha någon att titta på det för så där ska det inte se ut.
Belastningen är extremt ojämn. Du har 1A, 8A och 19A på de olika faserna. 1A låter helt vansinnigt om din elpanna går på tre faser och det borde den göra.
Det känns som att samma fas (fas 3) används 2ggr, dvs att man istället för att koppla in fas1-fas2-fas3 har kopplat fas3-fas2-fas3, men jag vet inte om det ens borde ge det resultatet eller hur pannan skulle reagera. Om det stämmer så hoppas jag att det är utan nolla som annars belastas för högt. OBS, det här är utanför min kompetens, men du borde ha någon att titta på det för så där ska det inte se ut.
VV beredaren samt pannan till värmegolven är bägge trefas. Men värmepannan går troligen oftast på 1:a tillslaget i termostaten, jag skall kolla men den bör vara fas3 det, utifrån hur det ser ut. Hur är det med VV beredaren, fungerar den likadant?B Björne57 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 841 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 841 inlägg
Det underlättar om du visar vad du har för prylar, och en lista över vad varje säkring går till då bara en massa säkringar inte säger något.I in2kma skrev:
Det kan ju vara så att elpannan går på fas 2 och 3 och att varmvattenberedaren också går på fas 3, eller möjligen tvärtom?!
Jag skall kartlägga vilken fas de olika säkringsgrupperna går över.Fairlane skrev:
Varmvattenberedare går normalt på två faser om det är 400V. Det finns såklart beredare för 3-fas också.
Din beredare lär dock inte vara 3-fas med tanke på hur staplarna ser ut i din bild.
Men det är ju enkelt att kolla med din app du visar i trådstarten.
Hur ser staplarna ut när VVB inte värmer? Kontra hur ser det ut när VVB värmer.
Din beredare lär dock inte vara 3-fas med tanke på hur staplarna ser ut i din bild.
Kartläggning är snart igång.S SirKnasen skrev:Varmvattenberedare går normalt på två faser om det är 400V. Det finns såklart beredare för 3-fas också.