Hej,
Har beställt batterier med Solis S6 EH3P 20kW hybridväxelriktare för att utnyttja solcellerna bättre som jag har.
När jag ändå köper batterier så tänkte jag beställa med ödrift.
Tanken var att koppla in hela bostadshuset på backupporten för att kunna driva en trefas vattenpump samt pelletspanna vid strömavbrott. Det finns idag en kabel med 3 ledare och PEN som går från växelriktaren till mitt hus, avstånd ca 40 meter.
Firman som ska göra detta säger dock att jag inte kan koppla med den kabeln från backupporten till huset.
Vill höra om detta stämmer?
Funkar det inte med denna kabel så får det vara med ödrift då jag inte vill gräva ner en ny kabel.
Uppe vid huset så separeras jord och nolla efter jordfelsbrytaren. Bifogar kopplingsschema på den nya växelriktaren.
Har beställt batterier med Solis S6 EH3P 20kW hybridväxelriktare för att utnyttja solcellerna bättre som jag har.
När jag ändå köper batterier så tänkte jag beställa med ödrift.
Tanken var att koppla in hela bostadshuset på backupporten för att kunna driva en trefas vattenpump samt pelletspanna vid strömavbrott. Det finns idag en kabel med 3 ledare och PEN som går från växelriktaren till mitt hus, avstånd ca 40 meter.
Firman som ska göra detta säger dock att jag inte kan koppla med den kabeln från backupporten till huset.
Vill höra om detta stämmer?
Funkar det inte med denna kabel så får det vara med ödrift då jag inte vill gräva ner en ny kabel.
Uppe vid huset så separeras jord och nolla efter jordfelsbrytaren. Bifogar kopplingsschema på den nya växelriktaren.
Just kabeln behöver inte hindra men din normalförbruknimg ska inte ligga på backup utan parallellt med nätet. (Eller rutnätet som det översatts till där.)
Ser du det som viktigt att kunna nyttja backuputgången får du lämpligtvis ordna så du kan göra tillfälliga matningar därifrån till pump och värme om/när det behövs. Är ju sällan det behövs men bra att bara förberedd om det blir långvarigt och man ändå har möjligheten.
Ser du det som viktigt att kunna nyttja backuputgången får du lämpligtvis ordna så du kan göra tillfälliga matningar därifrån till pump och värme om/när det behövs. Är ju sällan det behövs men bra att bara förberedd om det blir långvarigt och man ändå har möjligheten.
På en annan kinesisk växelriktare, fungerar ej backup om nolla och jord ligger ihop. Den släpper helt enkelt inte ut någon spänning så länge det är kopplat PEN.
Har kollat med min installatör och han har kollat med Solis tekniker och de vidhåller att det måste vara en femledare kopplat på backupporten. Solis måste tydligen ha en nolla att arbeta mot. Vad har jag för alternativ om jag vill ha ödrift när jag har matning med 3 ledare och PEN?
TT-system med jordtag? Förmodligen svårt regelmässigt i Sverige.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Du kopplar in de valda delarna av huset precis enligt det schema du postar. Den enda skillnaden är att ni tar ut skyddsjord i huset, inte vid utgången på omriktaren.M mcg07001 skrev:
Du bör nog ta just det svaret med en nypa salt. Om du ser på din principskiss är PE och N samma punkt på backuputgången. Men som sagt oavsett får du ordna olika tillfälliga lösningar från den för att mata sånt du ser viktigt vid avbrott.M mcg07001 skrev:
Du får gärna förklara lite bättre vad du menar man kan sluta sig till i frågan både utgående från TS bild i #1 och din senaste här? Normalt ska man lägga allt under det som är betecknat "Load" i ditt schema och eventuellt helt som eget system vissa delar man vill säkra under "Kritisk belastning".R Ron Burgundy skrev:
För att i de sällsynta fall där backup kan vara aktuell är det enkelt att ordna det med förberedda sladdar.om man ser det som viktigt att snabbt komma igång. Att försöka lägga all förbrukning på den funktionen i normalfallet och med en nätanslutning är inte vettigt.
Har du mer ingående uppgifter kring TS utrustning vore det intressant att se dvs inre uppbyggnad av de olika utgångarna om den ena har inbyggt jordfelsskydd osv.
Det fungerar helt enkelt inte om du har kontakt mellan nollan från backuputgången och PE/N från nätet därför måste kabeln ha 5 ledare.
Det kan antas vara ett jordfelsskydd.
Det kan antas vara ett jordfelsskydd.
Då har det inte så mycket att göra med PE-N från nätet snarare att backuputgången inte "tål" kontakt mellan egna anslutningarna PE och N. Det gör det ännu mer udda att försöka lägga hela sin normala förbrukning över den funktionen. Det blir inte bra man kan kalla det fel att göra så oberoende kabeltyp. Okunskapen hos många leverantörer av sånt här verkar stor.R Ron Burgundy skrev:
Klicka här för att svara