Hej!
Vattnet i PEM-slang verkar ha fryst mellan pumphus och hus. Tidigare har det fryst efter varmvattenberedaren nere i torpargrunden, men nu har jag inget vatten till beredaren så jag antar att det är i PEM-slangen isproppen sitter. Jag har mätt frostskyddskabeln med tångamperemätare (sitter runt bruna kabeln), men är osäker på det den visar. Värdet ligger på 0.00 men går upp till max 0.04 i någon bråkdel av en sekund, se video:
Är frostskyddskabeln paj tro? Kan jag mäta ampere med multimeter också? Och någon som har tips på att lösa isproppen? 😅 Har satt en värmefläkt i grunden där PEM-slangen kommer upp.
Vattnet i PEM-slang verkar ha fryst mellan pumphus och hus. Tidigare har det fryst efter varmvattenberedaren nere i torpargrunden, men nu har jag inget vatten till beredaren så jag antar att det är i PEM-slangen isproppen sitter. Jag har mätt frostskyddskabeln med tångamperemätare (sitter runt bruna kabeln), men är osäker på det den visar. Värdet ligger på 0.00 men går upp till max 0.04 i någon bråkdel av en sekund, se video:
Är frostskyddskabeln paj tro? Kan jag mäta ampere med multimeter också? Och någon som har tips på att lösa isproppen? 😅 Har satt en värmefläkt i grunden där PEM-slangen kommer upp.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Är det 1257 ohm eller är det 125,7 ohm (kan vara en flugskit på mätaren)
det ena ger 180mA eller 42 watt
det andra ger 1,8 A eller 420 Watt
Under/bakom tångamperemetern ser det ut som lite isoleringsband.... är det någon sorts skarvning?
Protte
det ena ger 180mA eller 42 watt
det andra ger 1,8 A eller 420 Watt
Under/bakom tångamperemetern ser det ut som lite isoleringsband.... är det någon sorts skarvning?
Protte
1257 ohm.prototypen skrev:
Den verkar vara skarvad där, jag trodde först att det var något hemmagjort men jag hittade bild på samma kabel på nätet och det ska nog vara så.. Men ska pilla isär lite till o kika.
Okej, nu har jag dragit ut frostskyddskabeln från slangen, trodde den skulle sitta fastfryst men den kom så fint. Har lagt ut den i snön och kopplat in i väggen, värmer ingenting. Så får bli att köpa ny imorgon och hoppas att proppen släpper med ny kabel.
Jag har nyss letat ispropp och en temp ir mätare var helt suveränt för att hitta propp/arna på den del av slang som inte låg i mark
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden