Hej! Jag har ett motorvärmaruttag på fasaden samt belysningen och golvvärmen för en tillbyggd hall som går på samma 16 A propp som sitter i proppskåpet vid elcentralen utomhus. Jag är ej fackman så ber om ursäkt om jag använder termer fel.

Jag anslöt en liten värmefläkt från biltema i ett av uttagen i hallen och gick iväg en stund för att sedan upptäcka att den samt golvvärmen och alla andra uttag var utan el. Gick ut för att kolla om bilen som jag stoppat i motorvärmare fortfarande var igång men det var den inte. Jag bytte sedan proppen och nu funkar uttagen samt golvvärmen men inte uttaget till motorvärmaren och det är -25 här just nu så har någon ett bra råd att komma med, skulle uppskattas mycket! Jag har visuellt inspekterat alla andra proppar i huset och alla verkar vara hela.

Med vänlig hälsning,

Kontrollera alla säkringar du har vid elmätaren. Det är inte säkert att den färgade pluppen i baken på säkringen fallit bort när den löste, så skruva ur och känn på dem. Eller bara byta alla tre. Gör det med huvudströmbrytaren avslagen.

Därefter bör du studera dina gruppförteckningar och lista ut vilken fas som alla uttag ligger på. Att du löste ut en säkring så pass snabbt tyder på kraftig överlast, typ 60-100 %. Det ska du inte upprepa. Börja med att ställa ned effekten på din värmefläkt, men troligen innebär även 1000 W en överlast.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Är det gamla porslinsproppar så kan de vara trasiga men se hela ut.
Det har hänt mig mer än än gång.

Enklast är att helt enkelt byta de man tror har med saken att göra till helt nya.
Sen kan man ta och mäta de gamla propparna och se om de är trasiga eller inte.

Man kan även köpa en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/testinstrument/testpennor/testpenna-008167/
och se om proppen är hel eller inte.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kontrollera alla säkringar du har vid elmätaren. Det är inte säkert att den färgade pluppen i baken på säkringen fallit bort när den löste, så skruva ur och känn på dem. Eller bara byta alla tre. Gör det med huvudströmbrytaren avslagen.

Därefter bör du studera dina gruppförteckningar och lista ut vilken fas som alla uttag ligger på. Att du löste ut en säkring så pass snabbt tyder på kraftig överlast, typ 60-100 %. Det ska du inte upprepa. Börja med att ställa ned effekten på din värmefläkt, men troligen innebär även 1000 W en överlast.
Tack för ditt svar. Nu är det dock så att det bara är en säkring som är märkt med just ”motorvärmare” i skåpet, inte fler. Kan problemet ändå vara en annan säkring som löst ut? Eftersom det fortfarande är ett uttag som inte fungerar fast de andra fungerar, eller har själva uttaget gått sönder?

Gör som Bo skriver, kolla huvud/mätarsäkringarna först. Det är troligast en av dom som är trasig.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Berätta lite mer om hur din anläggning ser ut, från elmätaren, elcentralen och till dessa uttag. Att du har en 16 A säkring som betjänar uttag i hall inomhus plus motorvärmare låter som direkt olämpligt.

Det löste sig! Jag kände på de 3 st 25 A säkringarna som också sitter i skåpet och två av dom var iskalla så jag bytte ut dem och nu fungerar allt igen. Kommer inte koppla in värmefläkten i halluttagen mer.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
R Rif88 skrev:
Det löste sig! Jag kände på de 3 st 25 A säkringarna som också sitter i skåpet och två av dom var iskalla så jag bytte ut dem och nu fungerar allt igen. Kommer inte koppla in värmefläkten i halluttagen mer.
Finns det inte 2 lägen på fläkten, 1 st halvfart ca 1000 W och 1 st helfart 2000 W, prova med att sätta det på halvfart.

A
Det tycker jag inte. I alla fall inte i det uttaget, grupp och fas.

En 25 A-säkring kan klara upp till 60% överlast i en timme innan den måste lösa ut. Om en 25 A-säkring löser så fort så är det redan hög belastning på den fasen. Då ska man inte koppla in mer förbrukare där.

• Gilla
Rif88 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.