Hej!
Vi har under 10+ år bott i samma hus. Under den tiden har vi upplevt att det är många lampor, routrar etc som gått sönder. Det stora problemet har dock varit spishällen där framför allt en av "plattorna" har haft stora problem att generera värme kontinuerligt - den funkar till en början, men lägger sedan av. Vill man få igång den på en gång så kan man gå till automatsäkringen och starta om hällen, i annat fall brukar den ha "läkt" till nästa gång man vill starta den (fast den lägger förstås ner under det matlagningspasset också).

Vi har låtit byta ut elektronikdelar i hällen, men problemet har återuppstått ganska omgående. Även ugnen har fått byta delar under dessa år pga att dessa gått sönder.

På grund av de upplevda problemen kontaktade vi för några år sedan Vattenfall och de skickade ut en spänningsmätare - som enligt dem inte visade på några konstigheter.

Jag tröttnade till slut på att hällen strulade och slog till på en begagnad och hoppades att den skulle vara mindre känslig. Bytet av häll genomfördes och samtidigt ändrades vilken fas ugnen var ansluten till (pga mina farhågor om att något var fel trots att Vattenfall hävdade att allt var som det skulle) så att belastningen kanske skulle bli lite annorlunda. Mindre än 12 timmar senare började kyl/frys-kombon att larma och nu verkar den elektroniken ha gått åt skogen. Skåpet startar upp och ser ut som vanligt en stund, sedan lyser displayen svagare med lite flimrande ljus. Skåpet startar sedan om och börja plinga och fastnar i en sådan loop...

Medans allt detta sker löser inte automatsäkringar eller jordfelsbrytare ut och det ser inte ut att vara något problem med keramik propparna (huvudsäkringarna) heller.

Har ni några kloka tankar kring detta?

Vattenfall kontrollerade väl inte elen inne i huset?

Det kan bli såna där fel om nollan glappar. I värsta fall grillar man någon pryl så den börjar brinna...
Jag antar att Vattenfall bara mätte inkommande el, inte ute bland dina förbrukare? Jag skulle råda dig att kontakta en elektriker som kan kolla över att allt sitter som det ska och sätta in en elkvalitetsmätare på "förbrukningssidan" av elcentralen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Vattenfall kontrollerade väl inte elen inne i huset?
De skickade en pryl som skulle sitta i ett eluttag -vilket som helst) under en viss tid (kommer inte ihåg om det var en vecka eller ett dygn, men inte bara momentant i alla fall) och samla in data.

useless useless skrev:
Det kan bli såna där fel om nollan glappar. I värsta fall grillar man någon pryl så den börjar brinna...
Jag antar att Vattenfall bara mätte inkommande el, inte ute bland dina förbrukare? Jag skulle råda dig att kontakta en elektriker som kan kolla över att allt sitter som det ska och sätta in en elkvalitetsmätare på "förbrukningssidan" av elcentralen.
Inte riktigt säker på vad du menar med "inkommande el" och "förbrukare". Jag fick hur sin helst en apparat som samlade data att koppla in i ett eluttag (inte samma som hällen då förstås) under en period. Apparaten skickades sedan tillbaka till Vattenfall för analys. Hade en elektriker som kollade kopplingarna bland automatsäkringarna och vid huvudbrytaren utan att hitta något tyvärr. Kan det ha varit en elkvalitetsmätare som Vattenfall tillhandahöll?

P Per Mandahl skrev:
Kan det ha varit en elkvalitetsmätare som Vattenfall tillhandahöll?
Ja. Men om den bara mätte en fas och felet inte finns där så var det kanske ingen bra mätning...

useless useless skrev:
Ja. Men om den bara mätte en fas och felet inte finns där så var det kanske ingen bra mätning...
Det var lite så jag tänkte på den tiden... Men Vattenfall var inte inne på det spåret. Ok då kanske det är bra att testa igen. Vill ogärna bränna ett kylskåp till...

Betala en elektriker för att felsöka kanske.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Betala en elektriker för att felsöka kanske.
Ja, börjar väl luta åt det hållet

useless useless skrev:
Ja, precis.
Om man bara mäter på en fas bör man lämpligen mäta på den som man misstänker. Och till att börja (tja... fortsätta) med i felsökandet bör man väl göra just det.

• Gilla
PMand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.