Har någon sett en infälld rörelsedetektor med lite högre kapslingsklass än IP21?

Den ska sitta i badrummet, mina föräldrar börjar bli till åren och Hemtjänsten kommer dit för duschning.

De nämnde också risken för fallolyckor på natten, om de går upp på toa och inte tänder.

Tänkte jag skulle byta lysknappen till en rörelsedetektor.

Infälld rörelsedetektor i vit ram, avsedd för installation i badrum, med högre kapslingsklass än IP21. Idealisk för att ersätta en lysknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var ska du sätta den?
I område 1 och 2 gäller minsta kapslingsklass IPX4
Utanför dessa räcker det med IP2X

Diagram över badrum med områden märkta som Område 0, 1 och 2 för kapslingsklasser; visar avstånd och höjder i relation till badkar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett duschdraperi och helkaklat badrum.

Lysknappen sitter utanför område 2 och är IP21 idag, men jag tänkte om Hemtjänsten lyckas vrida duschhandtaget mot rörelsevakten kan den ju få vatten på sig. Draperiet dras ju inte för när de är och arbetar i badrummet.

Finns ju en text att om strömbrytaren kan utsättas för vattenbesprutning ska högre klass användas.

Många tror att det är helt oklassat område utanför område 2, men där gäller ju faktiskt Elinstallationsreglerna del 1-5.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
S Superrobban skrev:

Lysknappen sitter utanför område 2 och är IP21 idag, men jag tänkte om Hemtjänsten lyckas vrida duschhandtaget mot rörelsevakten kan den ju få vatten på sig. Draperiet dras ju inte för när de är och arbetar i badrummet.

Finns ju en text att om strömbrytaren kan utsättas för vattenbesprutning ska högre klass användas.

Många tror att det är helt oklassat område utanför område 2, men där gäller ju faktiskt Elinstallationsreglerna del 1-5.
Men i logikens namn skulle du i så fall vilja byta strömbrytaren till IP4X om du inte satte in rörelsevakt. Och det har du väl inte tänkt? Jag tycker man kan räkna med att duschmunstycken som inte handhas av barn inte riktas mot elapparater och sätta in en vanlig rörelsevakt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är du riktigt orolig kan du ju kombinera rörelsedetektorn med en s.k. ”tätningsdamask” för infällda apparater

A
S Superrobban skrev:

Det stämmer. Är det ett badrum gäller även den speciella 701:an.

701.512.2.4.101.1 Allmänt
"Elmateriel som sannolikt utsätts för vattenbesprutning (t ex vid rengöring) ska ha en kapslingsklass av minst IPX5. En högre kapslingsklass ska övervägas om svårare yttre påverkan kan förväntas."

I elsäk fs 2022:1 skriver man att en elanläggning alltid ska ge betryggande säkerhet:
- vid rimligt förutsebar felbetjäning.

Men man ska nog egentligen inte behöva förutse att någon sprutar vatten på elapparater. Då skulle man behöva sätta IPX5 i alla badrum överallt dit duschstrålen når.
Fast det är ju ingen stor investering här och en rörelsesensor tycker jag var en bra ide så lyset alltid är på när de är i badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.