Hej! Jag håller på att renovera ett hus på 130 kvm. Har fjärrvärme. Just nu är absolut INGENTING inkopplat förutom en kyl då vi håller på att renovera. Nu är elförbrukningen uppemot 646Kwh och endast halva månaden har gått. Ingen golvvärme, ingen torkfläkt som brummar, ingenting. Men förbrukningen är skyhög! Dessutom går proppen på 20A senaste 4-5 dagarna när byggarna kopplar in någon maskin.

För ett par månader sen, innan jul, bytte vi elcentral, installerade jordfelsbrytare och drog jordade eldragningar. Men då var förbrukningen ändå normal. Men senaste 2 månader, sen slutet av dec är förbrukningen skyhög.

Vad är det som kan överbelasta systemet? Finns ju inget inkopplat? Kan det blivit någon felinstallation vid omdragning?

Vi bor inte i huset just då den renoveras och vi laddar inte någon bil.

Byggjobbarnas maskiner? Har de kanske något element eller fläkt på när du inte är där?

Mitt enätsföretag har statistik timme för timme på deras webbsida. Kanske kan du titta hos din om det är någon baslast eller om det är när byggarna är där.

Håller dom igång 40 h i veckan tycker jag dock inte det är något anmärkningsvärt.

Håller du huset uppvärmt? Med fjärrvärmen?

Vad driver det som flyttar fjärrvärmen över till ditt hus i så fall?
Någon eldriven cirkulation i värmesystemet kanske (det är ju kallt så något mer drar det väl om det är reglerad uppvärmning med termostat)?

Sedan drar väl renovering och verktyg något?
Jag har förbrukat 550 kWh nu bara på att hålla några plusgrader i ett dåligt isolerat fritidshus (samt lite uthus till det) utan att vara där i denna månad ännu.

Det klassiska är ju uppvärmningen av grannens hönshus.

I verkligheten så kan det finnas något anslutet som är okänd för dig. Ett element i en jordkällare, värmeslingor i hängrännorna, värmeslingor under stenplattorna vid entrén, ett uppvärmt förråd, en odling av jazztobak i källaren.
Du får skruva ur/flippa med alla säkringar utom den till kylskåpet och det som behövs för husets uppvärmning och se om förbrukningen minskar.

• Gilla
  • Haha
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så att någon av byggarna laddar sin elbil på dagarna? VW ID.Buzz används ju som hantverksfordon.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Proppen på 20 A som går är väl en av huvudsäkringarna? Jag känner inte till en vanlig byggmaskin som skulle lösa ut en 20A-säkring. Så skruva ut denna huvudsäkring och be byggarna att använda en annan fas.
Du kan också leka detektiv. På din elmätare finns en diod som blinkar med några sekunders mellanrum. Blinkfrekvensen är beroende på den momentana effektförbrukningen. Kolla antal sekunder mellan blinkningar. Sedan slår du av en säkring i centralen i taget och kolla om sekunderna har ökat märkbart. Där har du säkringen till den okände förbrukaren.
Detta går inte riktigt smidigt med elbolagens appar då dom ofta får elmätarens information med tidsfördröjning. Och du vill inte vänta en timme när du slår av en säkring i taget.
Det finns enkla ekvationer som visar momentan effekt vs. blinkfrekvens men då behöver man veta en uppgift som står på din mätare: antal kWh per blink.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det vara så att någon av byggarna laddar sin elbil på dagarna? VW ID.Buzz används ju som hantverksfordon.
Utmärkt info! Det är ju en hel ny form av stöld! Så alla framtida byggkontrakt bör lyda: "el tillhandahålls av byggherren men laddning av elbil ingår inte".

Temperatures have dropped significantly recently. Some homes have anti-freeze cables that can be thermostatically controlled.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har samma fenomen i mitt fritidshus!
Även om jag inte slår på värme (utom när det är frysrisk) så kryper elförbrukningen sakta uppåt samtidigt som temperaturen sjunker.
Min hypotes är, precis som "sturnus" nämner, att det finns en automatreglerande värmekabel någonstans som någon av de förra ägarna lagt in.

har grannen hönshus?

DonPablo DonPablo skrev:
har grannen hönshus?
Du är lite sen på pucken är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.