Hej!

Jag håller på med en installation på underskåp till IKEA kök , där det är extremt trångt mot golvet. Jag vill ha en LED-list som sitter på skåps stommen precis framför sockeln, men IKEAs MITTLED är för klumpig, går ej att sätta fast hållare sam få dessa i linje mede millimeter precision .

Min plan är att använda IKEAs Trådfri LED-driver (30W) och deras fjärrkontroll/hubb för att styra allt, då det är installerat under överskåp, men jag behöver tips på en alternativ LED-list eller lösningar.

Mina frågor:

1. Den borde vara lösning med aluminium kanal + tunn/smal led list för att få plats eller ?
  2. Det borde var en COB-list (för helt jämnt ljus utan synliga dioder).
  3. Den måste vara på 24V för att lira med Trådfri-drivern.
  4. Hur löser jag kopplingen bäst? Finns det färdiga adaptrar till IKEAs små kontakter, eller är det enklast att köpa en VÅGDAL-kabel, klippa den och skarva mot den nya listen?
Någon som har tips på en bra, prisvärd 24V COB-list (gärna varmvit, ca 2700K-3000K) och vet om det är något särskilt att tänka på vid dimring via Trådfri?

Tack på förhand!

• Köksunderskåp med mörka handtag och täckt golv, visas i dämpad belysning, utan synliga LED-lister installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme under IKEA underskåp med ljus från skåpsstommen som faller på golvet, potentiell plats för LED-belysning.
    Skapa konto
Nu är jag inte med dig riktigt, menar du att sätta lyset vid golvet. Lite malplacering i mitt tycke, ger inget direkt ljus att att tala om. Du måste ändå tända ovanför bänkarna för att se vad du ska göra i köket. Men alla gör som dom tänker och vill göra.

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag har installerat belysning med IKEAS led list under överskåp , bifogar bild 1 .

Det jag är ute efter är belysning vid sockel , som på bild nummer 2.

Dock klar jag det inte med IKEAS Mittled , det är för trångt för kunna skruva fast hållare för ledlist mot undersidan på skåp .

• Kök med installerad IKEAS LED-list under överskåp, svart kran, bänkskiva med diskho, och dekorationer som citron och växter.
    Skapa konto
  • LED-belysning installerad vid sockeln i ett modernt kök, med trägolv och grå skåp.
    Skapa konto
Sigge47 Sigge47 skrev:
Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag har installerat belysning med IKEAS led list under överskåp , bifogar bild 1 .

Det jag är ute efter är belysning vid sockel , som på bild nummer 2.

Dock klar jag det inte med IKEAS Mittled , det är för trångt för kunna skruva fast hållare för ledlist mot undersidan på skåp .
Limma LEDLIST med silikon, med en liiiiiten klick var 5 cm och spänn upp över natten, så sitter dom kvar.
Ledningar kan gå under skåpen, innanför sockeln. Bara att om listen limmas så den ligger mot sockeln, kan det bli problem att lossa/dra ut sockeln, brukar vara att den dras rakt ut.

Jag beställde cob list från m.nu lyser mkt bra fullt uppdimmad. Sen öppnade jag trådfri trafon lödde på vanlig 2 ledad röd/svart kabel. Det är uppmärkt inne i trafon vad som är + och minus.

J jonaserik skrev:
Limma LEDLIST med silikon, med en liiiiiten klick var 5 cm och spänn upp över natten, så sitter dom kvar.
Ledningar kan gå under skåpen, innanför sockeln. Bara att om listen limmas så den ligger mot sockeln, kan det bli problem att lossa/dra ut sockeln, brukar vara att den dras rakt ut.
Ok, får testa . Tack för tipset .

putte22 putte22 skrev:
Jag beställde cob list från m.nu lyser mkt bra fullt uppdimmad. Sen öppnade jag trådfri trafon lödde på vanlig 2 ledad röd/svart kabel. Det är uppmärkt inne i trafon vad som är + och minus.
Tack för tipset, provar med det om lösning 1 blir mindre bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.