Hej,
Vi har köpt en ny lamparmatur som vi satt upp där en elektriker förberett kablar. Jag har alltså själv kopplat in lampan. Det är en armatur som är jordad.
Armaturen är kopplad till en dubbel-trapp-brytare. Så brytaren ska alltså kunna styra ytterligare en armatur i samma rum och i andra änden av rummet finns en likadan brytare.
Nu provade vi armaturen med en Led-lampa 4W, men det märkliga är att Led-lampan lyser lite grann även då den förväntas vara släckt.
Ännu märkligare är det då jag tänder och släcker med den andra brytaren på dubbel-trapp-brytaren, så påverkar det led-lampan.
Vad kan detta bero på?
PS jag har märkt att vår led-jul-utomhus-belysning också kan lysa lite lite litegrann då timern slagit ifrån.
Vi har köpt en ny lamparmatur som vi satt upp där en elektriker förberett kablar. Jag har alltså själv kopplat in lampan. Det är en armatur som är jordad.
Armaturen är kopplad till en dubbel-trapp-brytare. Så brytaren ska alltså kunna styra ytterligare en armatur i samma rum och i andra änden av rummet finns en likadan brytare.
Nu provade vi armaturen med en Led-lampa 4W, men det märkliga är att Led-lampan lyser lite grann även då den förväntas vara släckt.
Ännu märkligare är det då jag tänder och släcker med den andra brytaren på dubbel-trapp-brytaren, så påverkar det led-lampan.
Vad kan detta bero på?
PS jag har märkt att vår led-jul-utomhus-belysning också kan lysa lite lite litegrann då timern slagit ifrån.
Det är ett ganska vanligt fenomen. Kan bero på kapacitiv eller induktiv överföring som är tillräckligt för att få en LED att lysa lite. Det förvärras av om brytaren manövrerar neutralledare istället för fas.
Med spänningsförande ledare som ligger tätt ihop i rör el. dyl. kan det bli en inducerad spänning även om strömbrytaren är avstängd. Denna svag och ofarliga spänning kan räcka till för att väcka liv i lysdioder.
Testa med en annan typ/fabrikat av LED-ljuskälla.
Testa med en annan typ/fabrikat av LED-ljuskälla.
Vad gäller utomhusbelysningen så kan det funka att vända timern. Om det inte är dubbelbrytande, och timern bryter nollan, så har du spänning ligger på ledslingan, och då kan det lysa svagt.F fredand44 skrev:Hej,
[video]
Vad kan detta bero på?
Klicka här för att svara