Var åsknedslag ca 100 meter bort och säkringen till frysen gick. 😰 Önskar en lösning som sänder "jag lever"-meddelanden så länge saker fungerar till någon slags mottagare som inte är beroende av strömnätet på platsen där strömmen nyss försvann... Finns något sådant?
Redigerat:
Vanligtvis brukar övervakningsgrejorna sända en signal vid nätspänningsbortfall, men här vill du alltså ha en regelbunden signal när spänning finns?
Vilka avstånd talar vi om, inom en byggnad eller varsomhelst på jorden, hur ska indikeringen ske?
Vilka avstånd talar vi om, inom en byggnad eller varsomhelst på jorden, hur ska indikeringen ske?
Tja, var mer ett förslag för att ungå att larm slutar fungera när strömmen går...E etompau skrev:
Även om frysen är "dum" så kan man ju lägga ner någon temperaturmätare som sänder väderdata. Dessa borde ju funka kring -20 då de ska kunna verka i sådana temperaturer utomhus.
Det tråkiga med alla sådana här lösningar är att det blir massor med saker som måste funka. Min filosofi är att man får ta sådant på oturskontot då det inte händer särskilt ofta. Kostnaden för alla övervakningssystem lär antagligen överstiga vad man sparar på att larmas.
Det tråkiga med alla sådana här lösningar är att det blir massor med saker som måste funka. Min filosofi är att man får ta sådant på oturskontot då det inte händer särskilt ofta. Kostnaden för alla övervakningssystem lär antagligen överstiga vad man sparar på att larmas.
HejL lbgu skrev:Även om frysen är "dum" så kan man ju lägga ner någon temperaturmätare som sänder väderdata. Dessa borde ju funka kring -20 då de ska kunna verka i sådana temperaturer utomhus.
Det tråkiga med alla sådana här lösningar är att det blir massor med saker som måste funka. Min filosofi är att man får ta sådant på oturskontot då det inte händer särskilt ofta. Kostnaden för alla övervakningssystem lär antagligen överstiga vad man sparar på att larmas.
Jag har ett enfas reservkraftelnät dit jag kopplar det som behövs fungera vid strömavbrott
Jag har funderat att driva dessa apparater, bla kyl och frysar, konstant anslutna till enfasnätet som då övervakas
Är jag borta vid strömavbrott fortsätter dessa apparater då att elmatas
Spänningsövervakningen av flera apparater har nu reducerats till en apparat.
Om jag nu till exempel placerar en lampa (lampor) i reservkraftnätet placerad inne (eller ute på väggen) då ser jag eller den granne som ser till huset när jag inte är hemma om spänningen finns där.
Denna grundlösning är enkel men robust.
Sedan så finns det troligen någon form av ”strömavbrottslarm” där jag skulle kunna fjärrövervaka reservkraften
https://www.prisjakt.nu/go-to-shop/...ee-4026-9f13-86cd645eddfe?client_id=1331&bc=1
Redigerat:
Jag har löst detta via "smarta hemmet".
Då får jag både larm på temperaturer, men även om det blir strömlöst.
Nackdelen är (som redan beskrivits) att det blir liksom en hel systemlösning, med en hel del teknik inblandad.
Så inte en "enkel" lösning, tyvärr, men den fungerar myckat bra.
Då får jag både larm på temperaturer, men även om det blir strömlöst.
Nackdelen är (som redan beskrivits) att det blir liksom en hel systemlösning, med en hel del teknik inblandad.
Så inte en "enkel" lösning, tyvärr, men den fungerar myckat bra.
Fast vid strömavbrott lär ju även närliggande mobilmast ofta drabbas. De ska ju funka även vid strömavbrott, men det lär nog hända att reservkraften till mobilmasten inte funkar. Har man många alternativa master så är det givetvis ett mindre problem. Och vi pratar ju redan om att skydda sig mot väldigt ovanliga händelser. Så man kanske minskar risken från 0,01% till 0,001% men man blir ju aldrig av med risken helt. Så de som måste skydda sig mot risken på 0,01% vill antagligen även skydda sig om risken är 0,001%. Svårt att få total trygghet.E etompau skrev:
Jag har haft liknande funderingar, även om mitt larm gör detta givet att jag har backup på telenätet (vilket är på väg att upphöra så jag har även en batteri backup på routern så den kan skicka larm om strömmen går via fiber).
Det finns sådana alive servrar som man plingar då och då som visar om någon server gått ned.
Jag tror min ups skickar en signal till nas som skickar ett mail till mig vid strömbortfall.
Men det man vill ha är ju nån slags larm eller pushnotis.
Lösningar finns, men ingen jag hittade som var gratis, enkel att sätta upp med en bra app.
Jag har ett gäng kameror jag kollar regelbundet om jag är borta mer än en dag som också går ned om nätet går ned.
Det man inte vet är ju om det är en säkring, en jfb eller allt som gått ned. Om man inte har flera olika device på olika faser. Jag har viss koll på detta så om jag fortfarande kan komma åt routern så ser jag vilka device som lever. Tex ligger hue servern på samma som frysen.
Det finns sådana alive servrar som man plingar då och då som visar om någon server gått ned.
Jag tror min ups skickar en signal till nas som skickar ett mail till mig vid strömbortfall.
Men det man vill ha är ju nån slags larm eller pushnotis.
Lösningar finns, men ingen jag hittade som var gratis, enkel att sätta upp med en bra app.
Jag har ett gäng kameror jag kollar regelbundet om jag är borta mer än en dag som också går ned om nätet går ned.
Det man inte vet är ju om det är en säkring, en jfb eller allt som gått ned. Om man inte har flera olika device på olika faser. Jag har viss koll på detta så om jag fortfarande kan komma åt routern så ser jag vilka device som lever. Tex ligger hue servern på samma som frysen.
Japp, så är det.L lbgu skrev:Fast vid strömavbrott lär ju även närliggande mobilmast ofta drabbas. De ska ju funka även vid strömavbrott, men det lär nog hända att reservkraften till mobilmasten inte funkar. Har man många alternativa master så är det givetvis ett mindre problem. Och vi pratar ju redan om att skydda sig mot väldigt ovanliga händelser. Så man kanske minskar risken från 0,01% till 0,001% men man blir ju aldrig av med risken helt. Så de som måste skydda sig mot risken på 0,01% vill antagligen även skydda sig om risken är 0,001%. Svårt att få total trygghet.
Men dom sista delarna av decimalerna är det som får kostnaden att skena.
Det blir kanske att ha flera mobiloperatörer i kombination med satellit för att kommunicera?
Jag har inte gått den vägen, utan nöjer mig med fibern som primär, och mobilt bredband som backup.
Har inte upplevt problem med mobilnätet annat än om vi blir av med strömmen i mer än 8-10 timmar, och samma med fibern, den fungerar även om "min" högspänningsledning är drabbad (vilket ger nackdelen att jag kan ha ström, men fibern är nere eftersom någon annan del av området är strömlöst).
Men allt det är ju högst individuellt, och kräver troligen lite erfarenhet/statistik för att kunna uttala sig om.
Så....det är bara att bestämma sig för var man vill lägga sig, och börja att kalkylera.
Du kan koppla in dig på elmätarens HAN-port, då vet du om det är fel på inkommande servis.J JohanLun skrev:Jag har haft liknande funderingar, även om mitt larm gör detta givet att jag har backup på telenätet (vilket är på väg att upphöra så jag har även en batteri backup på routern så den kan skicka larm om strömmen går via fiber).
Det finns sådana alive servrar som man plingar då och då som visar om någon server gått ned.
Jag tror min ups skickar en signal till nas som skickar ett mail till mig vid strömbortfall.
Men det man vill ha är ju nån slags larm eller pushnotis.
Lösningar finns, men ingen jag hittade som var gratis, enkel att sätta upp med en bra app.
Jag har ett gäng kameror jag kollar regelbundet om jag är borta mer än en dag som också går ned om nätet går ned.
Det man inte vet är ju om det är en säkring, en jfb eller allt som gått ned. Om man inte har flera olika device på olika faser. Jag har viss koll på detta så om jag fortfarande kan komma åt routern så ser jag vilka device som lever. Tex ligger hue servern på samma som frysen.
Och sedan får du bygga systemet därifrån, och sätta mätning på det som är viktigt, så tänker jag i alla fall.
Hade jag byggt nytt/byggt om idag, då hade jag installerat en diazedcentral med säkringsövervakning.
Men....det är inte för sent, så jag klurar på det 🤔
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Precis. Det centrala här är ju att det är kallt i frysen. Inte att den har ström. För varje gång en säkring går (i ett normalt system) så kommer frysen att ha gett upp av andra skäl en massa andra gånger.L lbgu skrev:
Så rätt här är alltså temperaturövervakning, inte övervakning av att frysen har ström. Det kan man i så fall lägga till som steg två, om man vill ha en tidigare varning på att ett (av många möjliga) felfall har inträffat.
Och det är ju där vi flesta landar. Jag har aldrig blivit av med mat för att en säkring gått, däremot har jag fått slänga för att kyl/frys helt enkelt har gått sönder.L lbgu skrev:
Tre gånger totalt. En gång gick en termostat, men då var kylen kopplad så att den gick hela tiden istället för att lägga av. Det var lite begåvat konstruerat. Idag så lär det vara för mycket elektronik för att man skall kunna hoppas på det.
Hej
Jag skulle vilja passa på och nämna YoYo Power 4G Switch.
Jag vet att det är en strömbrytare (kanske inte så viktigt när det gäller en frys), MEN den skickar sms om strömmen försvinner, OCH sedan åter ett sms när den fått strömmen tillbaka.
Jag använder den för att övervaka en sommarstuga, och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
All man behöver förutom switchen är ett kontantkorts abonnemang tillexempel hos Telia.
Här är en länk till ett av alla ställen som säljer den:
https://www.kjell.com/se/produkter/...opower-4g-switch-fjarrstrombrytare-ex4-p52040
Jag skulle vilja passa på och nämna YoYo Power 4G Switch.
Jag vet att det är en strömbrytare (kanske inte så viktigt när det gäller en frys), MEN den skickar sms om strömmen försvinner, OCH sedan åter ett sms när den fått strömmen tillbaka.
Jag använder den för att övervaka en sommarstuga, och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
All man behöver förutom switchen är ett kontantkorts abonnemang tillexempel hos Telia.
Här är en länk till ett av alla ställen som säljer den:
https://www.kjell.com/se/produkter/...opower-4g-switch-fjarrstrombrytare-ex4-p52040
Hejlars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det centrala här är ju att det är kallt i frysen. Inte att den har ström. För varje gång en säkring går (i ett normalt system) så kommer frysen att ha gett upp av andra skäl en massa andra gånger.
Så rätt här är alltså temperaturövervakning, inte övervakning av att frysen har ström. Det kan man i så fall lägga till som steg två, om man vill ha en tidigare varning på att ett (av många möjliga) felfall har inträffat.
Och det är ju där vi flesta landar. Jag har aldrig blivit av med mat för att en säkring gått, däremot har jag fått slänga för att kyl/frys helt enkelt har gått sönder.
Tre gånger totalt. En gång gick en termostat, men då var kylen kopplad så att den gick hela tiden istället för att lägga av. Det var lite begåvat konstruerat. Idag så lär det vara för mycket elektronik för att man skall kunna hoppas på det.
Jag tror att enkla enheter med kabelförsedd temperaturgivare för placering i frysbox med samtidig Komunikation är ganska ovanlig att hitta
Vi övervakar temperaturen i ett hus med temperaturgivare givare på kabel och med fjärrkomunikation men det fanns ingen enkel färdig enhet
En bekant (som tyvärr dog för ett par år sedan) sålde en sån enkel enhet jag tror han kallade för ”stugvakten”. Tror inte den längre finns att köpa
Redigerat:
