E
El-Löken66: [citat] Där är kanske en liten skruv lossade mellan skenorna. Där av T N S.
3 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Då förstår jag principen. (y) Jag löste det ändå genom att gå via telelådan i mätarskåpet, så slipper jag knô ihop allt med starkström. Det är en sensor till elmätaren som skall fram.
3 svar · 791 läst
B
b_hasse: [citat] Utan central i garaget behöver kabeln till laddboxen egna säkringar och kanske jordfelsbrytare vid någon befintlig central. Det kostar också en del, framför allt om det inte finns lediga platser.
6 svar · 3,1k läst
G
GoGetLost: [citat] Ja men där har du ju det. Vad är en dubbeltrapp om inte just 2 st 1pol/trapp fast i 1 apparat ;)(y) Som sagt, skissa på en ritning själv och klura lite på den så du förstår hur det fungerar, du lär dig bäst på att göra dina eluppgifter själv :D Kjell.com har en del fina illustrerade kopplingsexempel gällande brytare m.m btw :D
11 svar · 2,4k läst
·
P
Per-Elofsson: [citat] Någon som gjort som ovan? Inga problem att man skjuter sönder något iomed två trådar på kontaktorns A1 (ut från plejd resp. rumstermostat) ?
10 svar · 3,2k läst
U
Uffe A: [citat] Att uppdatera dokumentation kräver ingen auktorisering, bara sunt förnuft och kunskap. Även en dokumentation som inte är utförd enligt standard är bättre än ingen alls. Och för att klargöra det hela, en standard är inget tvingande, det kan göras avsteg från denna .
6 svar · 2,3k läst
·
B
Bonafluff: [citat] Jag fick ett svar idag ifrån mitt elbolag via energimarknad inspektionen där dom sa att dom hade fel och jag skulle få en produktionsäkring. Så dom bad mig skicka till energimarknad inspektionen ärendet kunde läggas ner
88 svar · 19,9k läst
·
Oscarel
Oscarel: [citat] Två vriddimmer på nedervåningen och en dubbeltrapp utan dimmerfunktion på övervåningen.
8 svar · 3,0k läst
·
L
lars.chambers: [citat]
2 svar · 1,2k läst
·
G
Gagas: [citat] För att den inte är tillräckligt pålitlig/”godkänd”, eller varför menar du?
10 svar · 1,5k läst
·
M
Maledictus: Jag har (hade) samma modell på två vägguttag i vårt hus. Båda var väldigt sköra i plasten och petskyddet på insidan av uttaget sprack när jag plockade bort locket. Så var försiktig när du plockar bort locket, annars kanske du åker på att byta hela uttaget.
11 svar · 8,2k läst
·
K
_KirderF_: Eller så köper du en ny med samma hålbild, ser ju ut att vara en somatherm som du skrev. Maila dom med bild så får du alltid svar. https://somathermhd.se/handdukstorkar/elektriska-handdukstorkar/handdukstork-taserud-el/
7 svar · 5,2k läst
·
M
Marengo: Stort tack för hjälpen! (y):)
18 svar · 4,2k läst
·
M
mrgert: Det funkade fint, tack!
3 svar · 2,2k läst
·
M
Malmgren: Det fick (efter att för säkerhets skull ha stängt av strömmen på hela våningsplanet) bli en liten inspektionslucka och därinne fanns det mycket riktigt bara telefonkabel. Nu är röret väck. Tack för tips! [bild]
3 svar · 950 läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Du missar att här på Byggahus så är tydligen kravspecifikationen på nätverkskabel cat 6 och 10 gigabit minst. Då alla här tydligen har ett datacentrer i storleken Facebook.. Till TS. Dra i två nätverkskablar när du ändå drar med dom. Både om det är så att en går sönder men också för att framtidssäkra att tex kunna dra PoE i en kabel till en Accespunkt och den andra
26 svar · 3,6k läst
·
V
vanne86: [citat] Ok tack.
6 svar · 852 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du låter transformatorn sitta krav så ser jag inga problem med att bara ta bort proppen. En notering på gruppförteckningen kan vara bra. Om ni däremot tar bort transformatorn och klipper kabeln jäms med elcentralen så blir det mer kritiskt. Det är egentligen inget alternativ, utan kabeln ska i så fall monteras bort från elcentralen. Men som tillfällig lösning tills elfirman kommer
19 svar · 3,1k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Jag har inte lärt mej något mer än at det finns folk som kallar rörålar för käpp vindor. 4G240 är en helt vanlig kabel, den vanligaste vi förlägger. Helt genom ALU så inga problem gällande hantering. Testa kabel katten nästa gång så behöver du inte vinschar sönder rören. [bild] Och käppa fram kabel, så handlar det om fiber.
24 svar · 4,5k läst
·
S
Svante35: Intressant bara Uppdrag byta dimmer från glöd, halogen. 1. Bytt till Philips led dimmbara. 2. Fungerar enlig ovanstående 3. Fungerar på en del byten. ( schneider) 4. Olika grupper i anläggningen 5. Frech anläggning 6. Av 6 byten fungerar 3 st med scheider
2 svar · 514 läst
F
Fläktan: [citat]
9 svar · 7,0k läst
·
nisse123
nisse123: Det här är bättre, för att nya 1,2,5,6 ska vara korta kablar Gamla Nya 3 - 1 4 - 2 2 - 3 5 - 4 7 - 5 8 - 6 och koppla ihop gamla 1 & 6
1 svar · 1,8k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Finns denna plast bit är det tydligt att ip är uppfylld. Saknas den får lek hen titta närmre.
180 svar · 47,6k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Om det är inga problem vad skapar du en tråd för då?
10 svar · 808 läst
·
U
Uffe A: [citat] Är det en kort sträcka och inte många snäva böjar är det görbart. Jag använder alltid sparkoppling vid trappkoppling även om det inte ska vara uttag under båda brytarna :cool:
26 svar · 8,6k läst
·
useless
useless: [citat] Med LED-lampor kan du ha alla tända samtidigt i många år innan de har kostat lika mycket som de extra bryrarna.
7 svar · 1,3k läst
·
S
sturnus: The junction box in your link won't solve your problem. Your box is missing a neutral wire (usually blue). Between it and the phase wire we have 220V, between the two phases - 400V. But an electrician can redo your wiring and it shouldn't cost "one million dollars" ;-)
1 svar · 1,4k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Tack för svar :). Hittade problemet och det var ett av uttagen på fasaden som gick till grishagen, det har ju blåst och regnat en del nu. Och problemet är åtgärdat.
4 svar · 1,4k läst
P
paralun: Sen får väl SvK skicka in en till ansökan om avsteg från 70% regeln om bättre marginal behövs om NordLink löper amok. Nordlink samt R1/R2 var ju huvudskälen att SvK ville ha undantag. https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/elmarknad-allmant/2022/acer-har-beslutat-att-inte-ge-svenska-kraftnat-ett-undantag-fran-70--regeln-for-2022/
302 svar · 23,8k läst
·
K
kungcoopa: [citat] Det är inte brummet, det är när den drar (klicket) som är problemet. Är det så enkelt som att bara bryta ena fasen? Inga risker med det?
3 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.