Byggahus.se
Har köpt hus från 1964 och ska byta fasadbelysning vid ingången. Den gamla visade sig vara ihoprostad till den grad att den inte gick att skruva isär den så jag fick klippa av armen med kablage i med bultsax. Ca 60 årsvolymer av döda insekter invändigt…

Nu står jag med färgerna röd, gul och grå ut från väggen avseende elkablar. Vilken tror ni är vilken?

Att mäta är att veta. Man kan gissa något men det finns inga garantier.
Gör oss här på BH en tjänst och montera inga pastalampor, det passar till ett 60-tals hus som en gurkodling på månen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Panor82
Lättast kanske är att följa ledarna bakåt till dosor/brytare för att bilda sig en uppfattning om vilken ledare som har vilken funktion innan man mäter för att sedan verifiera det med en mätning.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag har en fått multimeter men har aldrig använt den. Vad börjar jag mäta och med vilken inställning?

Har du ingen vana vid att mäta så försök inte. Följ istället Panor's råd i #3. Du behöver troligen i vilket fall inspektera alla kopplingspunkter på vägen. Det kan också vara lämpligt att låta installera en JFB om det inte redan finns.

Färgerna är omöjliga att sia om tyvärr. :/ Och att du öppnar dosor kanske inte hjälper sådär jättemycket.

Det kan vara läge att bjuda elektrikerpolarn på en pizza och öl.

Vi bör väl kanske varna för gissningar ovh "jag tror" osv.

En av trådarna är troligen skyddsjord, Kopplar du fel där så blir det akut livsfarligt, lampan blir strömförande på sitt hölje.

Så man måste VETA absolut säkert vilken tråd som är vad. Man kan ha gissningar, som man följer upp genom att följa trådarna bakåt till centralen, och/eller genom mätning. Men koppla ALDRIG in något där du bara tror eller gissar vilken funktion en tråd har.

Redigerat:
Du har väl skrotet kvar så då kan du ju såga/bryta/klippa upp den såpass att du kan se vart kablarna tar vägen.
Eller ohm-mäta/pipa från skrotet till kabeln.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag tror att det mest konstruktiva i den här tråden vore att skriva grunderna i hur man använder en multimeter. Det tycker jag är lösningsorienterat snarare än kommentarer om att man ska låta bli om man inte vet.

Som sagt, alla börjar vi någonstans. Riskhantering sköter jag själv och jag förstår att det kan vara slutet om man gör fel. Vilket jag inte tänker göra.

Se #9, det är det mest konstruktiva tipset här, när man mäter ska man inte bara veta hur man mäter utan även hur man tyder resultatet. Och färgerna på trådarna är nått som du inte kan lita på, utan att visuellt konstaterat hur det är kopplat.

Kolla på nedladdningsbara manualer till multimeter där det beskrivs hur det går till. För dig finns bara två viktiga inställningar: Ohm och ac-spänning 500 V.
Du måste också veta vilken säkring som betjänar utebelysningen och om du har en jordfelsbrytare för den kretsen.
Börja med att slå av säkringen till gruppen för utomhusbelysningen.
Avisolera alla tre ledare 5 mm och montera sockerbitar på varje. Du kan även använda en Wago till varje men då behöver du avisolera 12 mm.
Nu kan du börja och mäta ac-spänning mellan alla ledare, alla kombinationer. Det bör vara runt 0 V överallt, när det är mellan 230-240 V så har du inte lyckats hitta rätt säkring och är kanske redan död.
Har du konstaterat under 50 V på alla kombinationer (det kan vara några dussin V pga kapacitiv koppling) så kan du börja med Ohm-mätning mellan alla kombinationer. Hittar du två ledare med nära noll Ohm så är dom troligen nolla och skyddsjord.
Anslut en mätsladd till jordbleck i närmaste jordat uttag (kan göras enklast med krokodilklämma) och mät Ohm mot alla tre ledare. Två har troligen 0 Ohm, nolla och skyddsjord.
Om du fortfarande lever kan du nu ställa multimetern till ac 500 V. Ha kvar koppllingen till närmaste jordat uttag.
slå på säkringen igen och mät spänningen mellan alla ledare och skyddsjord i närmaste jordat uttag. Om du inte får någon spänning någonstans, manövrera strömställaren till utelampan och testa igen.
Får du spänning, har du identifierat tändtråden.

Jag skriver detta för att stilla din nyfikenhet och i förhoppningen att du tar in sakkunnig folk.

Nu får någon annan ta vid.

M Mackan157 skrev:
Jag tror att det mest konstruktiva i den här tråden vore att skriva grunderna i hur man använder en multimeter. Det tycker jag är lösningsorienterat snarare än kommentarer om att man ska låta bli om man inte vet.

Som sagt, alla börjar vi någonstans. Riskhantering sköter jag själv och jag förstår att det kan vara slutet om man gör fel. Vilket jag inte tänker göra.
Men nu handlar det om att använda en multimeter för att särskilja på fas/tändtråd, nolla och skyddsjord. Jag ser fram emot den som kan ge en korrekt procedur för detta. Inlägg #12 misslyckades. Och för er säkerhet bör du inte följa en sådan procedur utan att själv ha en god inblick i elsystemet och framför allt din egen anläggning. Vi har ingen aning om hur din belysningskrets ser ut. Det är därför jag råder till inspektion så att du får en bild av hur den ser ut, och med säkerhet kan särskilja på nolla och skyddsjord. Det menar inte att vara dryg med detta råd utan det handlar om er säkerhet.

edit: Kanske borde tillägga att jag själv inte kan ge en sådan mätprocedur om du saknar JFB. Det går att inte särskilja på nolla och skyddsjord genom mätning, Och det går framför allt inte att mäta ifall skyddsledaren är intakt och har direkt kontakt med elcentralen. Man kan kanske göra antaganden om man har kännedom om anläggningen eller har dem framför sig så att man kan bilda sig en uppfattning. Du du nyligen köpt huset så har inte heller du någon anläggningskännedom, ännu.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om vi skulle försöka oss på att beskriva en lämplig mätprocedur. Så måste man börja med att veta om det finns en jordfelsbrytare i/vid elcentralen. Gör det det så går det att mäta sig fram relativt säkert (=relativt ofarligt). Finns det inte jordfelsbrytare, så bör man inte ge sig på att mäta.

RoTe
Kan du inte använda multimeter har du heller inte grundläggande ellära. Att börja undervisa i en tråd på ett forum är inte direkt optimalt. Kolla om det inte finns någon kurs online eller så.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.