2 382 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Säkring gått på märkligt sätt
Sida 1 av 2
Har en kompis som bor i hyresrätt som råkat ut för följande:
Vid körning av tvättmaskin gick säkringen.
Tvättmaskinen stängdes av och säkringen byttes.
Många minuter senare gick huvudsäkringen till hela lägenheten. Alltså den i hyresvärdens skåp. Enfas ej trefas. Gamla smältsäkringar.
Frågan är vad som kan ha hänt för att huvudsäkringen skulle gå?
Utan att ha så mycket erfarenhet tänker jag att 2 kablar haft dålig isolering mellan sig, och det som fick första mindre säkringen att gå, värmde isoleringen i detta ställe, vilket gjorde att när något annat, typ kylskåpskompressor gick igång, så blev det kortslutning. Troligast är väl även att det är ledning mellan Hyresvärldens skåp och lägenhetens proppskåp som kortslutningen skett? Annars borde ju någon av säkringarna i lägenheten gått istället.
Min kompis är rädd att hyresvärden ska skicka någon som inte orkar testa något utan bara sätta i säkringarna. Har frågat mig om jag kan mäta. Jag har div vanliga multimeter, men också en Robin jordfelsprovare och en Kyoritsu 6010 Multifunction tester. Båda köpta på utförsäljning/fyndhörna. Aldrig använt dem, men tänkt att de säkert kommer till användning någon gång
Vad skulle ni mätt och hur?
Många minuter senare gick huvudsäkringen till hela lägenheten. Alltså den i hyresvärdens skåp. Enfas ej trefas. Gamla smältsäkringar.
Utan att ha så mycket erfarenhet tänker jag att 2 kablar haft dålig isolering mellan sig, och det som fick första mindre säkringen att gå, värmde isoleringen i detta ställe, vilket gjorde att när något annat, typ kylskåpskompressor gick igång, så blev det kortslutning. Troligast är väl även att det är ledning mellan Hyresvärldens skåp och lägenhetens proppskåp som kortslutningen skett? Annars borde ju någon av säkringarna i lägenheten gått istället.
Min kompis är rädd att hyresvärden ska skicka någon som inte orkar testa något utan bara sätta i säkringarna. Har frågat mig om jag kan mäta. Jag har div vanliga multimeter, men också en Robin jordfelsprovare och en Kyoritsu 6010 Multifunction tester. Båda köpta på utförsäljning/fyndhörna. Aldrig använt dem, men tänkt att de säkert kommer till användning någon gång
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Man ska alltid söka efter dom enkla lösningarna först och spara dom otroliga till sist. Och den mest troliga lösningen är att det har blivit en överbelastning pga att för mycket ström användes.K Klu Rig skrev:Har en kompis som bor i hyresrätt som råkat ut för följande:
Och du ska inte felsöka och mixtra i hyresvärdens anläggning speciellt om du inte har kunskaperna eller behörigheten. Det är hyresvärdens bekymmer och anläggning så låt hyresvärden lösa problemet.
Säkringar kan bli "slitna" om det varit överbelastade och nära att lösa ut.
Ibland kan "fel" säkring, eller både grupp och huvudsäkring lösa ut samtidigt.
Det fina med smätsäkringar är att när man bytt har man en ny säkring.
Jag hade fokuserat på att ta reda på hur mycket belastning det varit när säkringen gick. Spis, micro, vattenkokare på? Elelement?
Kanske städning pågick samtidigt? Dammsugare kan ha hög startström.
Jag hade fokuserat på att ta reda på hur mycket belastning det varit när säkringen gick. Spis, micro, vattenkokare på? Elelement?
Tydligen tog det typ en halvtimme efter att tvättmaskinen stängts av. Känns som lite väl lång tid? Och varför skulle den större säkringen gå istället för en mindre? Tror den större är på typ 20-25A. De i lägenheten på 10 borde ju gå innan? Förutom kyl, frys, laptop och belysning var inget annat igång efter att tvättmaskinen stängts av.raveper skrev:
Intressant att de kan bli slitna. Det kände jag inte till. Det skumma är att inte något mera som drog mycket var igång. Det är dock den långa fördröjningen jag är mest förvånad över. Tvättmaskinen kan ju vara trasig.blackarrow skrev:
Säkringar kan bli "slitna" om det varit överbelastade och nära att lösa ut.
Jo, oftast är det väl det mest enkla. Men lång fördröjning gör mig misstänksam.E elmont skrev:Man ska alltid söka efter dom enkla lösningarna först och spara dom otroliga till sist. Och den mest troliga lösningen är att det har blivit en överbelastning pga att för mycket ström användes.
Och du ska inte felsöka och mixtra i hyresvärdens anläggning speciellt om du inte har kunskaperna eller behörigheten. Det är hyresvärdens bekymmer och anläggning så låt hyresvärden lösa problemet.
Har inte tänkt koppla eller byta något. Endast mäta. Tänkte det kunde vara ett bra tillfälle att testa instrumenten. Ska göra endel i egna grejer i villan sedan så bra att lära mig hur jag isolationstestar ändå.
Skulle isoleringen mellan två trådar vara så dålig att det löste ut en säkring skulle nästa säkring gå omedelbart den sattes i. Skadad isolering med ett "genomslag" leder ström mycket bättre än bara dålig isolering.
Ps
Som hyresvärd skulle jag inte bli glad om jag finge veta att någon utan adekvata kunskaper håller på och rotar i elsystemet.
Ps
Som hyresvärd skulle jag inte bli glad om jag finge veta att någon utan adekvata kunskaper håller på och rotar i elsystemet.
Förstår inte riktigt med hur du menar. 10A säkringen gick när tvättmaskinen startades. Maskinen stängdes av. 10A säkring byts. 30 minuter senare går huvudsäkringen. Varför gick den?E elmont skrev:
Redigerat:
Nej, du har kanske rätt. Även om jag skulle lyckas mäta mig till ett konstigt fel, så finns kanske ingen fördel i att säga detta till värden, då denne istället kanske snarare hakar upp sig på obehörigheten än att det faktiska felet faktiskt hittades. I så fall är det kanske viktigare att spåna än att mäta vad som kan ha skett.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Därför att den sannolikt fortfarande belastades av andra förbrukare än TM, i kombination med att den nästan brunnit av vid överbelastningen/kortslutningen från TM.K Klu Rig skrev:
Den som byter huvudsäkringen, om det inte redan är gjort, ska kontrollera att passdelen i botten på säkringshålet för huvudsäkringen och propphuven är blanka o fina utan sot och svetsloppor. Det är ett vanligt fel som gör att säkringen blir varm och löser i förtid.
En TM ska inte lösa en 10 A säkring, så frågan är vad som hände här.
Var säkringen sval eller brännhet när den byttes? Satt pluppen kvar? Samma fråga är även relevant för huvudsäkringen. Det ger svar på om det handlar om kortslutning eller överlast.
Om gruppledningen till TM delas med uttag för allmänbruk kanske det trots allt fanns något mer som belastade denna grupp. Dubbelkolla det.
Annars kan man misstänka en kortslutning i TM. Har den provats efter denna incident? Kontrollera sladdstället till TM. Det är nog där det främst kan uppstå sådana fel.
Kolla igenom alla förbrukare i lägenheten. Man kan ha missat något.
Jag ser inga meningsfulla mätningar att göra ännu. Utan först gäller det att skapa sig en bild av läget.
Kan ju vara ett uppsjö av saker som gått fel, är tvättmaskinen ensamt ansluten på gruppen?
Skulle ju kunna vara så att det uppstått kortslutning i tvättmaskinen som fick din säkring att smälla, samtidigt blev det en överbelastning på huvudsäkringen som försvagade den och när något annat drog lite mer ström efter att tvättmaskinen stängts av orkade inte den längre och kastade in handsken.
Vill man felsöka själv hade jag väl siktat på att ta en tångamperemeter och kolla så strömmen på inkommande inte ser konstigt stor ut. Beroende på vilka ingrepp som görs rör man sig lite i gråzonen kring vad man som lekman får göra, framförallt i fallet där det rör sig om en hyresrätt och elanläggningen tillhör hyresvärden. Kan ju dock vara ett sätt att se om det är något du har anslutit som drar mer ström än förväntat.
Skulle ju kunna vara så att det uppstått kortslutning i tvättmaskinen som fick din säkring att smälla, samtidigt blev det en överbelastning på huvudsäkringen som försvagade den och när något annat drog lite mer ström efter att tvättmaskinen stängts av orkade inte den längre och kastade in handsken.
Vill man felsöka själv hade jag väl siktat på att ta en tångamperemeter och kolla så strömmen på inkommande inte ser konstigt stor ut. Beroende på vilka ingrepp som görs rör man sig lite i gråzonen kring vad man som lekman får göra, framförallt i fallet där det rör sig om en hyresrätt och elanläggningen tillhör hyresvärden. Kan ju dock vara ett sätt att se om det är något du har anslutit som drar mer ström än förväntat.