El
Bo.Siltberg: Det blir samma symptom om det är avbrott i ena läget på strömbrytaren.
Demmpa: [citat] https://power.elektromatik.se/sv/styrsystem/ https://www.celec.se/reservkraft/styrsystem https://duab.se/garage-verkstad/elverk/reservkraftsomkopplare/energy-ats-automatisk-overforingsbrytare-230v https://lyom.com/produkt/ats-panel-for-6000spa-9000spta/
Maggelovar: [citat] Så kan det säkert vara. Vi får ta dit en elektriker, helt enkelt. Tack för svar!
JG75: [citat] Ett pris kan ju skilja en hel del även inom det rimliga. Att ta för lågt pris är dåligt i längden. Man måste bygga långsiktigt och se till att företaget överlever även perioder med mindre jobb i orderboken. Det är även svårt att höja priset till samma kund om den senare återkommer och vill att du åtar dig ett större jobb. Det är ju mycket omkostnader som måste täckas
El-Löken66: [citat] Vad är detta för konstig koppling, kan du lägga upp foto, annars blir det omöjligt att besvara.
Rolle85: Jag testade med en annan multimeter och då visar den 12,8V så något var rejält vajsing med den multimetern!
etompau: Ett par år till, sedan är Telias kopparnät saga all. Vill man nyttja bef. installation i bostad/hus får det bli antingen med IP-lösning eller med med "4G-linjesimulator"
ricebridge: Jag ville främst ha bild för att kolla specifikationerna, bara ifall om att. 1,33A ska väl räcka till det du beskriver; annars är för stor strömförbrukning den vanligaste orsaken till transformatordöd, som sagt. (Fråga mig inte hur jag vet DET…) Men det verkar som om detta var en trafo som följde med hörlursförstärkaren? Gissar att tillverkaren snålat in rejält på inköp från
jonaserik: Undra om inte ditt gamla element ät tungt, troligtvis fyllt med sand. Frico har kamrör som är fyllda med sand och explosionssäkra som det heter. Dom har ingen termostat i sig utan det ska fast inkoppling och termostaten på väggen. Det med ansluten med sladd kan göras om det sätts upp ett s.k blockerat vägguttag. Du har ändå termostaten på väggen
useless: [citat] Det beror på. Den kan matas via en kabel genom väggen bakom. Då får helt enkelt lyfta på locket och se hur det är draget. Kika in mellan säkringscentralen och brytaren låda så ser du kanske om det går några kablar där.
halj: [citat] Näe, blå var nolla, gulgrön jord och svart tändtråd. Den bruna var fas och bara skarvad där för att gå vidare till eluttaget. När hon tog bort skarven slutade eluttaget funka.
El-Löken66: [citat] Vilka svar får du och vad är det du är missnöjd med?
hempularen: Ett värmeelement, som en elpatron är drar marginellt mer strröm när den är kall. Men din avfuktare innehåller troligen en eller flera elmotorer (ex, en kompressor). Motorer har väldigt hög startström, men oftast väldigt kortvarigt.
Mon Amie: [citat] Hej! Den som gazza länkade till var ju fin. Men jag löste det med förgreningsbox och en cablecup för att dölja sladdhärvan på detta vis. Kanske inte perfekt men inget vi tänker på nu när det är uppe:)
denjuh: Tack för alla tips Jag var nyfiken på hur jag kunde göra utan spik och borrhål. Skall snacka med en elektriker.
elmont: [citat] Det är inte du som ska meddela nätägaren det måste vara en auktoriserad installatör. Så ligg på elfirman som inte gjort det han skulle vid uppsäkringen, det tar dom 10 minuter att fylla i en färdiganmälan. Har du uppsäkrat och anmäler större säkring själv godtar nätägaren inte det och det kan komma lite problem om dom börjar rota i saken. Det kommer dom inte att göra om
El-Löken66: [citat] Egentligen skulle jag nog påstå att Nej, det får. Ni ej. Då du byter ett tvåvägsuttag till två envägs. Men man har väl mildra reglerna lite, exempelvis fick du heller inte byta en strömställare mot en dimmer tidigare.
Avemo: Gick det inte att återställa med skarvsladden ansluten? I så fall är det nästan säkert fukt i skarvsladden som var orsaken. I annat fall är det en mycket trolig förklaring bland andra fuktrelaterade.
Fredrik K80: [citat] Ska kika på det. Kan ju dock bli trångt eftersom plinten ligger i vägen men värt o testa. Ska ta upp kondenshål med
Hybro: Har livet igenom hållit på att lösa småpiller. Det blir att plocka isär och examinera knapparnas funktion. Sällan nåt är omöjligt att fixa mekaniskt.
Bo.Siltberg: I'm sorry, but you are asking for a complete electrical board installation instruction for a newbie, and that is simply too much to ask for. Well, everything is in the forum. If you really are serious about this you need to invest a considerable amount of time on study to start with. One generally available source is Kjell&Co. Recommended literature is Yrkesmannaskap facts and Practical work.
Josth: Ok, ja då har den ingen smart styrning av värmekabeln.
El-Löken66: [citat] En FK/FQ är en kabel på samma sätt som en EKK. Så det går 3 FK-kablar i ett rör exempelvis. Eller en EKK med 3 ledare/parter.
Dilato: [citat] Det var det där med TRE trappbrytare och EN lampa som ställde till det lite. Det är ju klart att en av de tre brytarna måste var en korskopplare.