M MathiasFr skrev:
"Plinten i bild använder P-E och N."
"N" gissar jag är "nollan". Vad är "P-E"?

Hur fungerar en Y-kopplad 3-fas elpatron? Dvs vad händer när en resistans får avbrott, slutar patron helt att värma då?
nej, men de kvarvarande elementen får klara sig på 200 V, alltså sjunker effekten från de två elementen,
förutom att en 3e del redan är väck.

P = U^2 / R och resistansen är konstant.

M MathiasFr skrev:
Mycket tacksam för din input. Jag tar självfallet ansvar om något går fel. Provkörning tidigast imorgon då besten först måste in i köket och de fixar jag inte själv
Du vill alltså ha en film där mitt gråa hår blir ännu gråare?
Rök, blixtar och kraftuttryck vill vi ha fångat på film. :p

Jag kikade igenom schemat på den större varianten av ugnen du länkade. Där fanns många motorer/pumpar, drivdon/fläktar som de spridit ut på L2 och L3. Alla sensorer verkade gå till ett styrkort. Ett drivdon AC/DC var märkt ~2 men anslutet till fas och noll. Säkerhetsbrytaren (överhettning) drivs från L1 och bryter kontaktorn. Konstruktionen matas med enbart 230V, inte 400V, för elektronik och pumpar/fläktar.
Mycket verkar ju vara lika, men mindre effekt och kanske färre fläktar i din ugn.

Så rimligen går den svarta kabeln (obruten) på kontaktorn/L1 till styrelektroniken (panel/strömbrytare) och övriga (ljuslila/lila, orange, brutna) efter kontaktorn till diverse fläktar och pumpar. Exakt vad är inte intressant, men bygeln på kontaktorn behövs så det blir spänning på alla ”gamla faser”. Samma med den ljuslila som blir kvar efter bortkoppling av 3:e elementet. Något driver den. Det skulle ju tex kunna vara en kylfläkt för elektroniken så det är bra att kolla upp och inte frestas att bara prova och upptäcka att elektroniken överhettats och gått sönder efter ett tids användande.

Har du inte full koll på lila kablar efter röda krysset så kan du lossa dem på elementen och fästa upp dem med buntband så de inte ligger lösa. Men går de ingen stans så låt dem sitta.

Att mäta för att kontrollera är lite svårt när komponenterna i ugnen är inkopplade. Man kan råka mäta på fler komponenter än man först inser. Att följa och ohmmäta enskilda ledare går förstås bra.
Att kontrollera att man tänkt rätt är viktigt.

Jag tycker du varit noggrann och inte frestats att gissa och prova innan du följt upp och dubbelkollat allt. (y)

M
Bäst att inte filma för blixtrar det och ryker så kommer de kraftuttryck som hördes i videon från JAS kraschen över Stockholm att verka som lekskolan.

Vad gäller 1-fas så är ju allt så klent att det räcker gott. Det är ju bara värme som drar mycket effekt. När jag upptäckte att det gick 230V till styrkortet tyckte jag det var märkligt men det sitter ett antal reläer på kortet, antagligen för att mata magnetventiler och pumpar/fläktar.

De båda lila ut från kontaktorn går in i en krympslang tillsammans med den stjärnmärkta lila och ut kommer en lila som går till "Plint". Den är bara att koppla loss och i dess ände satte jag en wago för att isolera den. Därmed får "de okända" matning via bygling L2-L3.

Jag skulle nog kunnat följa vart den lila går. Efter att sågat/hyvlat lite trä för att få upp ugnen från bänkskivan och därmed tillräckligt fall för vattenutloppet så upptäckte jag att en plåt under ugnen ger åtkomst...

Jag återkommer När den är på plats eller har brunnit.

Trevlig helg!

M
Smuttar på en Bowmore efter några timmars arbete att bygga ihop ett bord för att flytta monstret.Vatten och el kopplat .....

Ingen rök, inga blixtar. Kör ett rengöringsprogram med förhoppning att den ska sluta lukta så fruktansvärt illa som den gör.

Vilket forum! Vilka medlemmar !!! Stort tack!
Cheers

Professionell kombiugn, Rational SelfCookingCenter XS, i köksmiljö, digital display, rengöringsfas, köksredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Beje.B och 7 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Smuttar på en Bowmore efter några timmars arbete att bygga ihop ett bord för att flytta monstret.Vatten och el kopplat .....

Ingen rök, inga blixtar. Kör ett rengöringsprogram med förhoppning att den ska sluta lukta så fruktansvärt illa som den gör.

Vilket forum! Vilka medlemmar !!! Stort tack!
Cheers

[bild]
Fungerar den bra nu ombyggd jämn värme m.m ?
berätta gärna resultatet

M
Den fungerar, svårt att säga mer i detta läge. Blev just klar med den temporära installationen (kommer att vara så under flera månader). Rengörningsfunktion är genial. I manualen står att den sköter avkalkning själv men jag har ännu inte fattat hur. Vi har mycket hårt vatten! Mycket att lära.

Jämn värme: För er som aldrig sett/använt denna typ av ugn - Varmluft är något helt annorlunda än en hemmaugn. Tänk en mycket kraftig hårtork och kanske lite till.....

Illalukten har försvunnit!

Jag ska beställa 4 lampor (LED) för att se hur den hanterar resistanserna. Jag gissar att i min koppling så är det bara en av tre resistanser som värmer vid ugnens 50% och två av tre vid 100%. En resistans är alltid urkopplad och det är ok för min del. Kan vara att 1 resistans vid 50% är för långsamt eller att matlagningsprogrammen inte fungerar bra, återstår att se.

• Gilla
Beje.B
  • Laddar…
M
B Beje.B skrev:
Fungerar den bra nu ombyggd jämn värme m.m ?
berätta gärna resultatet
Kanske inget lysande exempel på jämnhet men det fanns i kylen efter biobesök. Bara för att testa så är det bara lite olja/salt/peppar. Inbyggt program i fem steg, kärntemp satt till 80°C (nästa testa med 75°C), nivå 4/5 "stekfärg", panna GN1/2, 15 min tillagning plus uppvärmning. Rå kycklingben kryddade och upplagda i en metallugnsform redo för tillagning.
Skapa konto
Stekt kycklingklubbor i metallbehållare med perforerad botten, kryddade, gyllenbruna, tillagad mat.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
GK100 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Nu blev jag hungrig! :ok:

M
Många flugor på smällen men inga bilder denna gång....

-Gäster
-halva priset på grädde
-en massa kalvkött som närmar sig bäst före
=
Wallenbergare

En väldans massa skulle det bli så efter konsulterande med hustrun så valde vi att testa en sorts omvänd tillagning:
- Tillaga panerade Wallenbergare i ugn, kärntemp. 60°C
- De som skulle ätas direkt åkte ner i stekpanna för att få färg
- De som skulle inte skulle ätas direk,t in i frysen

Denna kväll tog jag ut ett par ur frysen och efter att ha tinat dom ner i stekpannan och det blev riktigt bra. Saftiga, smaken satt

• Gilla
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
M
En liten uppdatering för alla (1 pers ?) som väntar med spänning: Beställda LED och anslutningsklämmor kom for ett par dagar sedan. Det är trång och besvärligt att komma åt el-sidan av ugnen på plats i köket så först idag har jag testat lite och det är vansinnigt tråkigt ....

Jag har provat ett fåtal olika alternativa program och ugnen har aldrig kört båda värmarna samtidigt. Det är antingen eller (värme eller ånggenerator), full eller halv effekt. Mestadels full effekt på antingen ånggeneratorn eller värme. Det utesluter ju inte att den i något läge kan köra den ena på 50% samtidigt som den andra går på 100% så jag kommer inte att fulkoppla något utan låta den vara som den är eftersom den verkar fungera helt ok

Någon gång i framtiden kommer den delen av vårt lilla kök att byggas om och då kanske ugnen ansluts direkt till avloppet och inte som nu synligt rör ned i diskhon.

Än en gång stort tack för er hjälp att koppla om ugnen från 3-fas till 1-fas!!

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.