3 830 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Styrning av markis från elcentral
Sida 1 av 3
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Hej
Jag håller på att planera inför elinstallation i en utbyggnad av sommarstugan. Idén om att ha en terrassmarkis på altansidan har kommit upp och nu är frågan hur man förbereder för detta.
Önskemålet är att kunna styra markisen på följande sätt:
- Automatiskt med hjälp av sensorer (sol-, vind-, regn- etc.).
- Med tidur som t.ex. inte drar ut den, eller som drar in den, vissa tider.
- Gärna även ansluten till en fjärrströmbrytare (GSM/WiFi) som gör att den inte dras ut när vi inte är där.
- Manuellt med en invändig in-/ut-strömställare.
När nu en ny elinstallation ändå ska göras skulle jag vilja ha ett trådat system som styrs från centralen. Vad finns det för lösningar för att åstadkomma detta?
Jag håller på att planera inför elinstallation i en utbyggnad av sommarstugan. Idén om att ha en terrassmarkis på altansidan har kommit upp och nu är frågan hur man förbereder för detta.
- Gärna även ansluten till en fjärrströmbrytare (GSM/WiFi) som gör att den inte dras ut när vi inte är där.
När nu en ny elinstallation ändå ska göras skulle jag vilja ha ett trådat system som styrs från centralen. Vad finns det för lösningar för att åstadkomma detta?
För Sol/vind/skakautomatik så finns t.ex. Somfy. Detta går sedan att integrera i ett hemautomationssystem men det kanske är lite overkill.
Jag hade satsat på styrning från Somfy, det fyller kriterierna för sensorer och manuell styrning (med fjärr, tror det finns något för infällnad också). För att klara fjärrströmbrytarkriteriet så räcker det med en kontaktor på matningen till markisen, eller en helt vanlig manuell strömbrytare som bryter spänningen när ni inte är där.
Tiduret förstår jag inte syftet med, det skulle jag skippa.
Jag hade satsat på styrning från Somfy, det fyller kriterierna för sensorer och manuell styrning (med fjärr, tror det finns något för infällnad också). För att klara fjärrströmbrytarkriteriet så räcker det med en kontaktor på matningen till markisen, eller en helt vanlig manuell strömbrytare som bryter spänningen när ni inte är där.
Tiduret förstår jag inte syftet med, det skulle jag skippa.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tack för svaret tommib. Kollade lite på Somfy, verkar vara mest trådlösa sensorer de erbjuder. Jag ser istället framför mig ett antal trådade sensorer som ansluts till en central styrenhet i elcentralen. Denna enhet skulle idealt vara en generell modul på DIN-skena som kan programmeras upp på lämpligt sätt.
Modulen bör med andra ord ha ett antal sensoringångar och ett antal reläutgångar. Man bör då även kunna ansluta ljusrelä, kopplingsur mm för att styra utebelysning. Typ "KNX light" men som enklare kan programmeras upp/om av användaren. Existerar detta?
Modulen bör med andra ord ha ett antal sensoringångar och ett antal reläutgångar. Man bör då även kunna ansluta ljusrelä, kopplingsur mm för att styra utebelysning. Typ "KNX light" men som enklare kan programmeras upp/om av användaren. Existerar detta?
Nej. Inte för privatpersoner i alla fall, om du vill ha grejer som lirar direkt. Givetvis kan du köpa givarna separat och tolka signalen från dem i någon Arduino eller liknande men det kommer kräva väldigt mycket pyssel. Det finns säkert sånt här på byggnadsautomationsmarknaden för större aktörer men då kräver det säkert programvara som inte är tillgänglig för dig och det är nog svårt att köpa grejerna också.
Enklaste lösningen är Somfy. Eller någon motsvarighet som Hunter Douglas.
Enklaste lösningen är Somfy. Eller någon motsvarighet som Hunter Douglas.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Hej . Kanske är svaret på din fråga en " mini plc" Jag har en Zelio Logic här hemma . Den har jag programmerat till att styra många saker . T.ex belysning, ventilation, värme billaddning, torkskåp . Den finns i olika utföranden, avseende spänning och olika antal in/ utgångar analoga/digitala. Det bästa är att den inte kostar en förmögenhet och är förhållandevis enkel att programera.Buildgates skrev:
Hej
Buildgates skrev:
Hej
Hej. Kanske är svaret på din fråga en "mini plc" Jag har en Zelio LOGBuildgates skrev:
Hej
Ja, det är väl något sådant man får gå på om man ska göra det trådat och DIN-monterat. Eller en Siemens LOGO! eller liknande. Då ska man lära sig programmera Ladder, om man inte av någon outgrundlig anledning redan kan det. Man ska också hitta sensorer som passar, dra kablaget, få grejerna att lira ihop osv.
Jag gillar verkligen egna projekt och jag är en stark förespråkare för trådat på saker som ändå sitter fastmonterade men här är det verkligen att gå över ån efter vatten. Somfy löser detta problem smidigt, till en relativt låg kostnad och väldigt snabbt. Jag gillar inte att de är så dominerande på marknaden, men de är det av en anledning.
Du pratar om att sätta upp en terassmarkis. Gör det inte krångligare än vad det är. Om du vill styra belysning också, kolla på hemautomation. Du kan integrera ett somfysystem i både OpenHAB och HA såvitt jag vet.
Jag gillar verkligen egna projekt och jag är en stark förespråkare för trådat på saker som ändå sitter fastmonterade men här är det verkligen att gå över ån efter vatten. Somfy löser detta problem smidigt, till en relativt låg kostnad och väldigt snabbt. Jag gillar inte att de är så dominerande på marknaden, men de är det av en anledning.
Du pratar om att sätta upp en terassmarkis. Gör det inte krångligare än vad det är. Om du vill styra belysning också, kolla på hemautomation. Du kan integrera ett somfysystem i både OpenHAB och HA såvitt jag vet.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja om det bara är att styra markisen så håller jag med om att gå på SOMFY, om det däremot finns intresse av att skaffa sig en universell apparat som kan styra vad man vill så tycker jag en Logic eller en Logo är perfekt. Och så svårt är inte Ladder.
De där HA och öppen hab vet jag inte så mycket om har kollat lite men vet inte vad jag skulle ha det till
. Och Hells Angels är jag allergisk emot
De där HA och öppen hab vet jag inte så mycket om har kollat lite men vet inte vad jag skulle ha det till
OpenHab och HomeAssistant är två hemautomatiseringssystem, eller regelmotorer, som kan kopplas ihop med lite vad som helst. Om man nu vill satsa helhjärtat på alla möjliga sorters automatisering är det väldigt bra att gå den vägen. En PLC räcker inte så långt när man ska börja automatisera allt möjligt, som att stereon startar och börjar spela musik när man slår av larmet och annat sånt. Jag har en installation av OH3 men använder den egentligen bara till att logga massa information från sensorer. Jag har funderat på att göra något mer avancerat men har inte haft tid/lust.
Det hela beror väl på hur mycket tid man vill lägga på att få grejerna att lira och hur mycket man vill att andra ska kunna använda det. PLCer har absolut sin plats men att ha en i hemmets elcentral får nog betraktas som långt ut i ytterkanten av entusiastgruppen. Bättre då att ha något som accepteras utan knot av både partner, gäster och framtida köpare.
Det hela beror väl på hur mycket tid man vill lägga på att få grejerna att lira och hur mycket man vill att andra ska kunna använda det. PLCer har absolut sin plats men att ha en i hemmets elcentral får nog betraktas som långt ut i ytterkanten av entusiastgruppen. Bättre då att ha något som accepteras utan knot av både partner, gäster och framtida köpare.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Det verkar absolut vara en intressant lösning. Men var hittar man sensorer som är kompatibla denna, eller är det standardiserade signalnivåer som gör att det går att ansluta givare från olika tillverkare?E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
4-20 mA, 0-10 V givare är universella.ännu enklare när man klarar sig med digitala signaler. Men grundkunskaper i el/elektronik bör man ju ha om man ska knåpa i hop en sådan här lösning. Men bygga o prova är ju halva nöjetBuildgates skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Själv har jag somfy hemma men hade jag velat testa själv hade jag nog testat en LOGO med DI/DO signaler och lite tids begränsningar så att markisen inte åker jojo vid växlande väderlek, finns även austrour funktion om man vill styra lite belysning med den också. Mest för att jag har en logo hemma att experimentera på.
Redigerat:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Om man nu har ett sådant system som snurrar på en extern enhet (Raspberry Pi t.ex), vad är lämpligt att använda för kringkomponenter? Man behöver väl någon form av signalomvandlare/interface för alla givarsignaler och sedan en kopplingsmodul i elcentralen med kraftutgångar för de olika förbrukarna.tommib skrev:
Jag experimenterade lite med Homeassistent för ett antal år sedan, men la ner det pga av tidsbrist. Vill gärna ha ett flexibelt system, men inte heller behöva lägga för mycket tid på det. Kanske är det två helt motstridiga krav? ;-)