El
Pepz Jegefalk: [citat] Gick fint Även om jag fick ta allt stegvis så det blev en aning dyrare.
jonaserik: En lika termostat som sättes i serie med den gamla och ett Wifirelä som kortsluter ledningana i den nya. Då är den gamla på tex 20 C och den nya på tex 15 C , den nya blir övergripande.
TechChad: Troligen har la.pan redan en "sockerbit" dit sladdstället idag är anslutet, så då använder du bara den. Om inte det finns skulle jag köra med Wago.
alm82: Troligen är ingen av de där apparaterna skyddsjordade, möjligen tv:n ,så det gör varken till eller från
Oldfart: [citat] Nu förutsätter du att det är att felmarginalen är den ackumulerade mätningen över tid. Om det istället är felmarginalen momentant i varje mätning, och felet är jämnt fördelat, så tar de över tid i stort sett ut varandra och summerar till nästan noll. Då blir den ackumulerade mätningen betydligt bättre, och vid t.ex. månadsdebittering så spelar felet väldigt liten roll.
Vesh: Om en elektriker inte kan koppla den rätt efter att ha kikat här borde denna byta jobb och firman anmälas till elsäkerhetsverket: https://www.elbutik.se/dokument/1360273%20Bruksanvisning.pdf Utan att mäta kan man ju inte säga något till 100% men är ganska övrtygad om att orange är tändtråd i dit fall, då är brytaren kopplad till lampan, så den borde funka som den ska. Dimmern är
Tacobob: Tack då undviker jag det och gör på rätt sätt helt enkelt.
Hillabilly: Det var strömställaren som var trasig. Tar man loss själva vippan så lossnar allt inuti och skramlar runt. Var ett rent helvete att få dit fjädern på Malmbergs.. Tackar för hjälp. Om någon har ett knep för att få dit impulsfjäder så får den gärna informera mig
Modski: Böt precis mina gamla 70-tals armaturer i garaget till LED-armaturer istället. Är jättenöjd, går finfint att seriekoppla dom också
useless: Det är ju flera kablar i taket, så man kan inte bara anta saker.
hempularen: Det kan vara en finess att lägga provbelastningen på samma uttag som den felansde maskinen använder. Strömmen som matas ut i neutraledaren från maskinen du testar med skall helst gå exakt samma väg som när det blir fel. I de allra flesta fall spelar det ingen roll, men man har inte riktigt "frikänt" neutraledaren förrän man kört ström exakt samma väg.
Demmpa: [citat] Ja, på förbrukarna kvittar det om det står 220 eller 230, däremot så ska det batterisäkrade nätet hålla 220 VAC.
elmont: Man drar inte tills de sitter fast, man drar tills det börjar gå tyngre och då backar man och "smörjer", drar framåt tills det går tungt igen, Känner man att det går för tungt backar man och "smörjer" en gång till osv. Det gäller även att man gör knuten så liten som möjligt. Och utrymmet i röret är det samma som det var i begynnelsen om man inte genom misshandel har plattat till
hempularen: Det finns inga speciella regler. De regler som finns handlar om närhet mellan uttag och dusch (minst 120 cm) och badkar (minst 60 cm från kanten). Men sedan finns ju "sunt förnuft". Så om man kan förvänta sig vattenutströmning nära/på vägguttaget, så är det en olämplig placering. Är det bara en slang till maskinen som hamnar nära så är det inget problem, det vore inte en normal
hsd: Tänkte utanpåliggande montage, blir ganska bra även om man monterar flera brevid Det finns även: [bild]
etompau: Som andra har sagt, du behöver ge mer info om grejorna du håller på med. En gissning är att spottarna ska drivas med 12 V (konstantspänning), men du nu matar dom med konstantström (300 mA). Med detta följer det beskrivna problemet. Värmeutveckling vid en korrekt installation ska inte vara något problem.
Müssli: [citat] Det är svårt att svara på utan att veta hurt långt det är mellan garage och hus eller hur bra slangen ligger i backen. Fast visst får kablarna plats utan problem.
Qaniel: Oftast så är hällarna bara tvåfas. Då använder man den tredje fasen till ugnen. Kolla vad din häll har för specifikationer :)
-MH-: Får inte plats i mina fönster (ens om jag tyckt det varit fint :p )
Oldfart: [citat] Det verkar variera rätt mycket. Elmätare från Aidon säger max 3 meter: https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2021/03/Aidon_Feature_Description_RJ12_HAN_Interface_EN.pdf Kamstrup säger max 50 meter i den här: https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/Kamstrup-HAN-NVE-interface-description_rev_3_1.pdf men 3 meter i den här:
snaggletooth: [citat] Ryker uttaget var det nog dags att byta det ändå. Och sladdströmbrytare är också billiga :p
GK100: Det går enkelt att ordna det som krävs för ett uttag där utan att lämna skåpet. Så är det vad du behöver finns inget problem med det.
lbgu: Kan ju finnas skäl som inte har med el att göra. Jag känner en som hade torktumlaren stående på tvättmaskinen. Båda gick samtidigt och under centrifugeringen hör han plötsligt en jättesmäll från tvättrummet. Skakningarna vid centrifugeringen och torktumlandet hade på något sätt fått torktumlaren att falla ner på golvet. Han hade haft de stående så massor av år utan att något
perstorp..: Har en i badrummet. Kör den på grundvent o sen varvar den upp vid dusch Nu till 10000 kr frågan Basventilationen är inställd på 41% Ger den då ca 30m3/h Tycker den orkar dåligt vid minst lite vind ute Tänkt höja men man vill ju inte forsa ut för mycket i dessa tider. Finns o välja på 41 till 70 % Någon som fet hur mycket luft den skickar ut om man sätter på 55% hastighet.
ClasseClas: [citat] Nej, inte alls. Säkringarna drar ingen extra el så det är något annat. Gå in på ditt elbolag och kolla dygnsförbrukningen sedan aug-sept och framåt. Om du ser ett tydligt hack uppåt från en dag till en annan så är det något som felar eller börjar dra extra energi pga vintersäsongen. Sen är det lämpligt att mäta enskilda förbrukare tex genom att skaffa en energimätare
Totte_S: [citat] [citat] Självklart när du säger det! Sitter ju överallt. Hos oss är det poppis att använda ankarjärn med t-bult så vinkelprofilen dök inte upp i minnesbanken. Så är det när man e grön…