Hej, har ett litet problem med en taklampa i köket, kör philips hue 2 st ovanför köksbord , går på varsin brytare, men den ena blinkar ibland , hoppar från full till halv effekt slocknar och håller på så, provade byta den mot den andra lampan , ingen skillnad, märkte då att själva sockeln på lampan blir riktigt varm på den, så är ju ej lampan som spökar,

https://www.ikea.com/se/sv/p/skaftet-upphaeng-textil-foermaessingad-10466362/

använder mig av den till lamporna
 
Hur menar du att det inte blev skillnad. Följer symptomet ljuskällan eller armaturen?
Om det är ljuskällan så är den sannolikt trasig.
Om det är armaturen så har du troligen glappkontakt någonstans, kanske i lampsockeln men även i strömbrytaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dåligt förklarat av mig , felet följer inte lampan , men skulle ju kunna prova byta plats på armaturen för att utesluta om det skulle vara armatur , Takdosa eller brytaren egentligen då
 
Att nederdelen på en LED-lampa blir varm är inget ovanligt.
Vad är där för historik för felet, har det fungera men nu har du märkt högre temp/blink eller är det nya grejor som du har installerat?
 
E etompau skrev:
Att nederdelen på en LED-lampa blir varm är inget ovanligt.
Vad är där för historik för felet, har det fungera men nu har du märkt högre temp/blink eller är det nya grejor som du har installerat?
har varit lite till å från, men först nu som jag märkte att den blir varm, alltså man bränner sig på den men dom andra lamporna blir lite ljummen bara
 
Leo1 Leo1 skrev:
har varit lite till å från, men först nu som jag märkte att den blir varm, alltså man bränner sig på den men dom andra lamporna blir lite ljummen bara
Fel på själva lampsockeln i en armatur, mycket ovanligt skulle jag säga. Har inget minne av att jag har stött på det .
Ingen kontakt mot bottenkontakt kan uppstå, men då lyser inte grejorna öht.

Som jag tolkar din beskrivning är det en specifik armatur/lampsockel som orsakar att ljuskällor som moteras i denna, blir ohanterligt varma och flimrar?
 
E etompau skrev:
Fel på själva lampsockeln i en armatur, mycket ovanligt skulle jag säga. Har inget minne av att jag har stött på det .
Ingen kontakt mot bottenkontakt kan uppstå, men då lyser inte grejorna öht.

Som jag tolkar din beskrivning är det en specifik armatur/lampsockel som orsakar att ljuskällor som moteras i denna, blir ohanterligt varma och flimrar?
Stämmer bra att det är specifik armatur
 
Leo1 Leo1 skrev:
Stämmer bra att det är specifik armatur
Har du gjort någon kontroll av just denna armatur?
Är där något som skiljer denna armatur från den som tycks uppföra sig korrekt?
Du har inte någon dimmer före armaturen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.