Har beställt en ny spis/ugn kombo som jag fick levererad häromdagen då min gamla spis/ugn behövde bytas ut.
Spi/ugn levererades utan stickpropp. Är det en Perilex stickpropp jag behöver och hur kopplar jag in den?.Är det något mer jag behöver ta hänsyn till?
Bifogar bilder på väguttag samt den nya sladd från Spis/ugn. Hur går jag tillväga?
Spi/ugn levererades utan stickpropp. Är det en Perilex stickpropp jag behöver och hur kopplar jag in den?.Är det något mer jag behöver ta hänsyn till?
Bifogar bilder på väguttag samt den nya sladd från Spis/ugn. Hur går jag tillväga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man kan gissa att det är en 3 × 230 V -spis men elschemat på kabeln ser vansinnigt tokig ut. Skulle bli överlast på nolledaren om man kopplar så och det vore 1-fas. Vore intressent att se hela kopplingsschemat.
Det ser ut att vara en 3 ggr 230V+ nolla dvs en spis som du ska mata med tre separata faser och nolla (men går även att mata med 1 fas men med en annan anslutningsledning) och då fungerar det OM nollan är framdragen till uttaget
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Som sagt, du har troligen en bild på en trefasinkoppling på andra sidan dekalen.
Bifogar ytterligare foton, där jag även tagit foto på andra sidan.R roli skrev:
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bifogar ytterligare fotonJ Josth skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är då alltså enligt det översta alternativet, 400 V 3N~, som spisen ska kopplas in. Men man behöver först kontrollera att även nollan är framdragen till Perilex-uttaget och fungerar, annars kan den nya spisen förstöras. Lite konstigt att det står att säkringarna ska vara 20 A på den nya spisen. 16 A brukar annars räcka långt. Är det en specialmodell med dubbla ugnar eller liknande?
Perilexuttaget beskrivs sammanfattningsvis t.ex. på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
Perilexuttaget beskrivs sammanfattningsvis t.ex. på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
Redigerat:
Modern spis med induktionshäll och självrengörande ugn. Siemens HL9R4T050U IQ300J Josth skrev:Det är då alltså enligt det översta alternativet, 400 V 3N~, som spisen ska kopplas in. Men man behöver först kontrollera att även nollan är framdragen till Perilex-uttaget och fungerar, annars kan den nya spisen förstöras. Lite konstigt att det står att säkringarna ska vara 20 A på den nya spisen. 16 A brukar annars räcka långt. Är det en specialmodell med dubbla ugnar eller liknande?
Perilexuttaget beskrivs sammanfattningsvis t.ex. på: [länk]
Bifogar ytterligare foton.Det är en modern spis men induktionshäll samt ugn. Siemens HL9R4T050U IQ300E elmont skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok, det är en sådan knepig Bosch/Siemens spis med en anslutningseffekt på 7,85 kW trots att 3×16 A räcker till 11 kW. Lite svårt att veta hur mycket den faktiskt drar max men den växlar säkert ner effekten på plattorna för att inte gå över max. I det riktiga produktbladet står det i alla fall säkring 16 A så det ska räcka. Man begränsar hällens maximala effekt med inställningen för säkringarnas storlek men det ser då ut som att hällen bara går på en fas då max effekt för hällen bara är 3500 W med 16 A säkring. Knepigt värre när det finns tre faser.
Redigerat: