El
Qaniel: Oftast så är hällarna bara tvåfas. Då använder man den tredje fasen till ugnen. Kolla vad din häll har för specifikationer :)
-MH-: Får inte plats i mina fönster (ens om jag tyckt det varit fint :p )
Oldfart: [citat] Det verkar variera rätt mycket. Elmätare från Aidon säger max 3 meter: https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2021/03/Aidon_Feature_Description_RJ12_HAN_Interface_EN.pdf Kamstrup säger max 50 meter i den här: https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/Kamstrup-HAN-NVE-interface-description_rev_3_1.pdf men 3 meter i den här:
snaggletooth: [citat] Ryker uttaget var det nog dags att byta det ändå. Och sladdströmbrytare är också billiga :p
GK100: Det går enkelt att ordna det som krävs för ett uttag där utan att lämna skåpet. Så är det vad du behöver finns inget problem med det.
lbgu: Kan ju finnas skäl som inte har med el att göra. Jag känner en som hade torktumlaren stående på tvättmaskinen. Båda gick samtidigt och under centrifugeringen hör han plötsligt en jättesmäll från tvättrummet. Skakningarna vid centrifugeringen och torktumlandet hade på något sätt fått torktumlaren att falla ner på golvet. Han hade haft de stående så massor av år utan att något
perstorp..: Har en i badrummet. Kör den på grundvent o sen varvar den upp vid dusch Nu till 10000 kr frågan Basventilationen är inställd på 41% Ger den då ca 30m3/h Tycker den orkar dåligt vid minst lite vind ute Tänkt höja men man vill ju inte forsa ut för mycket i dessa tider. Finns o välja på 41 till 70 % Någon som fet hur mycket luft den skickar ut om man sätter på 55% hastighet.
ClasseClas: [citat] Nej, inte alls. Säkringarna drar ingen extra el så det är något annat. Gå in på ditt elbolag och kolla dygnsförbrukningen sedan aug-sept och framåt. Om du ser ett tydligt hack uppåt från en dag till en annan så är det något som felar eller börjar dra extra energi pga vintersäsongen. Sen är det lämpligt att mäta enskilda förbrukare tex genom att skaffa en energimätare
Totte_S: [citat] [citat] Självklart när du säger det! Sitter ju överallt. Hos oss är det poppis att använda ankarjärn med t-bult så vinkelprofilen dök inte upp i minnesbanken. Så är det när man e grön…
Purre: [citat] Detta säger Gävle energi "Grundpris: 1.875 kr (1.500 kr exklusive moms). Hyresavgift 168,75 kr (135 kr exklusive moms) /påbörjat dygn. Nätavgift 110 kr (88 kr exklusive moms) /påbörjat dygn. Överföringsavgift 15 öre (12 öre exklusive moms) /kWh." Detta säger Jämtkraft "Du betalar för antalet dygn som du använder byggströmmen. Exempel: Hyr du byggström för
elmont: Jag skulle vilja påstå att det är ett fyrvägsuttag som delvis innehåller samma delar som ett tvåvägsuttag.
Cerb: Hiltis multiscannern(PS50) är faktiskt chockerande bra. Nyttjade den själv när jag nyligen skulle borra ~50 hål genom bjälklag och betongväggar i källaren. Kunde hitta alla reglar och elrör med 1-2mm precision.
Elajomannen: [citat] Jo det blev ett nytt markmätarskåp. Servisen gick att höja till 35 A. Dubbelladdbox installerad direkt från mätarskåpet, samt lite utbildning i hur man skall tänka vid laddning och vilka begränsningar som finns i den aktuella anläggningen. 35 timmars jobb och totalt 87 000 kr innan bidragsdelen för laddningen. Det blev lätt som en plätt tillslut.
blackarrow: M.nu har en kompatibilitetsguide för Z-wave som fått en egen sida https://www.z-wave.se/comp/
Bo.Siltberg: En förutsättning för ett perilexuttag är att det finns tre faser, nolla och skyddsjord där i dosan, men det går inte att se på bilden. I vilket fall, det vi ser kan göras mycket bättre. Diskmaskinen bör egentligen inte ligga på denna grupp, men saknas rimliga alternativ så får det gå. Frågan är var alla uttag ska skruvas fast. Bakstycket på skåpen är inte den allra bästa
Ossian K Olsson: [citat] Har enkelvarianten av den här. Inte bara sockerbiten ställer till det utan också hålet på baksidan gör att man inte får in mer än en slang på ett korrekt sätt.
Håbbe01: Byt ut till ljudlöst ex. https://www.amazon.se/Vikenar-Halvledarrel%C3%A4-belastning-24-480VAC-TSR-40AA-H/dp/B08JPVQVY7/ref=asc_df_B08JPVQVY7/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476616954653&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6060416410830974721&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012305&hvtargid=pla-1438690757218&psc=1
Emanuel01: När min dotter var liten satt vi in petskydd i de uttag vi inte använde. Typ sådana : https://www.biltema.se/hem/sakerhet/barnsakerhet/petskydd-12-pack-2000041532?gclid=Cj0KCQiA0oagBhDHARIsAI-BbgdlYv6R35Cr2kVlaS5HlRxx4qbWIYhz-FnR3XcUzObbebiww_3qH6IaAldkEALw_wcB
AndersMalmgren: [citat] Rätt svårt hitta kallare lampor än 3000k.
Genaugenau: [citat] Absolut, jag har redan kontaktat med samma firma som installerade den nya maskinen och väntar på återkoppling - deras receptionist menade att de byter ut sladdställ. Killen som gjorde själva TM-installationen kändes lite slarvig så jag är dock kluven, beroende på deras svar. Det är vänligt av dig att flagga. Ingen risk att jag försöker mig på alltför knussliga projekt
El-Löken66: [citat] Detta löser du, inga problem, nu har du hus och löser detta för egen maskin. Var för ska du ringa en elektriker för detta simpla?
hempularen: [citat] Jodå, sådana finns, En kollega skulle göra ett lite större hempul, men frågade mig om ett par detaljer, Efter det bestämde han sig för att inte göra det själv, utan anlitade elektriker. Första som kom (via "brabyggare") hade nystartad enmansfirma, men visade sig sakna behörighet. Nästa firma han fick tag i gjorde jobbet på lite mer än halva den uppskattade tiden. Och ringde
masugn72: Hej! Kan någon rekomendera en bra elektriker i tanumstrakten? (Fjällbacka, Grebbestad) Duktig men inte svindyr typ. Har köpt fritidshus och vill ha hjälp med byta ut central och få lite bedömning om övriga installationer. Mvh! M
Maria_G: Haha! Ja det var en rolig jämförelse. Tack för feedback i tråden!
El-Löken66: [citat] Byt röret om möjligt annars skarva på.