Jag sitter i styrelsen för en samfällighet med 202 fastigheter varav 118 har garage i radlänga. Dessa garage ska rivas och ersättas med nya garage.

Vi kommer förbereda för elbilsladdning inne i garagen, i praktiken kommer vi se till att centralen är tillräckligt stor samt förlägga kabelstege men inget kablage då det saknas effekt in, i dagsläget har vi 3 matningar totalt på 118 Platser fördelade på 18 radlängor med garage.

Det är mellan 12 och 20 platser per infart, totalt 7 infarter.

Vi diskuterar huruvida vi ska erbjuda 3,7 eller 7,4 kW, tyvärr är inte 11 kW rimligt, eventuellt kan det bli några platser utomhus med högre kapacitet.

Det jag funderar på är hur man ska tänka med matningen, kör man 63A per 20 platser så får vi 45 kW eller 2,3 kW per laddare om alla skulle ladda samtidigt, ett scenario som förmodligen inte kommer hända de närmsta 10-20 åren. Så finns här någon kunskap om detta?

Utöver detta kommer bekymret med val av laddare och om föreningen ska installera laddare eller om medlemmarna ska bekosta det, då alla måste vara ansluten till samma tjänst för debitering och lastbalansering. Betalar medlemmarna själva kan de inte söka bidrag då det inte hamnar i den egna fastigheten.

Ska föreningen köpa laddare blir det antingen väldigt dyrt eller så blir det väldigt krångligt att besluta vart laddare ska finnas och hur man ska bygga ut i framtiden, för att inte prata om att det blir krångligt att söka bidrag i flera omgångar.

Om du vill veta min synpunkt med närmare 20 års erfarenhet med att köra elbil, så behöver ni inte räkna med mer än absolut 2 kw per laddplats per bil.
På 2kw om alla laddar samtidigt så kan varje bil köra runt 10mil per dag, det är mer än dubbelt mot vad snittet är.
Däremot är det önskvärt att det finns nån laddare som klarar mer eller om det finns möjlighet att få mer enstaka gånger.
Spontant skulle jag säga att enligt snittet på 3 mil körsträcka så kan ni klara er långt på
10h laddning 6kwh= 0,6kw x20 platser = runt 12kw.

Så med 12kw och 20 platser så klarar ni genomsnittet.
Sen är det valfritt hur mycket snabbare ni vill erbjuda

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Purre
Man bör satsa på något åt detta hållet om det är en BRF med flera platser. Så en upp till effekt är nog vettigare än att säga en siffra skulle jag säga. Sällan alla laddar max hela tiden en hel natt.
Sen vilken tillverkare man väljer är nog lite mer personligt eller vem man får bäst support/förtroende/pris hos.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-clu/
https://incharge.vattenfall.se/ladda-brf/
https://chargestorm.se/laddstationslosningar/bostadsrattsforening/
https://www.garoemobility.se/valj-laddbehov/flerbostadshus/

Jag föreslår att du tar kontakt med några olika leverantörer. De kan se på plats och komma med rekommendationer. Sen synar du deras argument. Har gått igenom nåt likande nyligen. Säg till om du vill ha rekommendation via pm.

Problemet är att folk inte har koll på storleksordningarna vilket gör det svårt att få folk att förstå. Nu menar jag när du/ni ska presentera förslag till medlemmarna. Man får räkna på hur långt snittpersonen kör, 3mil kan man inte säga generellt, det beror ju på om det är en pendlarort osv. Men visst, 3 mil enkel resa ger 6 mil om dagen. Räkna med 2kWh per mil. Då behöver man kunna ladda 12kWh/natt. Säg under 10 timmar. Teoretiskt krävs då 1,2kW laddeffekt även om laddningsförloppet inte är helt linjärt. Ofta bygger man kommunalt med 1,85kW per plats med möjlighet till det dubbla beroende på om någon laddar bredvid.

Då, 1,2kW/ plats är för snålt. Men använd siffrorna ovan för att räkna fram något beroende på ett geografiska läge. Sen köper ni laddare som klarar 7,4kW och kör med lastbalansering. Eventuellt kan en servisförstärkning behövas om 20 år men det ska kanske inte dagens medlemmar betala för. Och ja, jag har projekterat en hel del laddplatser och räknat på sånt här. Det betyder dock inte att jag kan se in i framtiden. Andra kan såklart ha en annan uppfattning.

Har kört 10 olika elbilar sedan 2013 i 20 000mil och jobbar även med elbilsutbildning. Mitt generella tips är att ni behöver lägre matning än ni kanske först tror. Ni ska i princip under kvällen/natten ladda i den mängd energi alla bilarna kört tillsammans i genomsnitt. Sen kan det variera beroende på årstid osv. ALLA kommer dock INTE att behöva ladda med full effekt hela natten, långt ifrån.

Sen kör vissa mer och vissa mindre men det hanteras genom "lastbalansering" där de bilar som behöver ladda mycket också kan få mycket effekt osv.

Har ägnat 2 kapitel i min elbilsbok om just installation av laddboxar i t ex Bostadsrättsföreningar. Du kan kolla lite mer på min hemsida på elbilsexpert.com.

Omslag till en bok om elbilar och laddhybrider med en röd Tesla Roadster på en väg och titeltext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innehållsförteckning från en bok om elbilar med kapitelrubriker som behandlar ämnen från elbilars historia till laddningsinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte 182 laddboxar med eluttag till 182 garage, 7500 kr/styck med installation och efter bidrag i vår samfällighet. Klart bästa lösningen för oss. Man får inte bidrag för kabeldragning, bara för antal laddboxar. Vi har 11 kwn tre fas laddboxar. Rena elbilar är 3-fas laddare. Det behövs och de blir fler. Med lastbalanserare regleras mängden. Vi har en 60 ampere och en 80 amperes huvudäskringar. Varav 80 amperen även matar en värmepump som kräver ca 10 ampere/fas. Fungerar än så länge bra med ca 30-35 elbilar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.