Hej. Köpt ett hus med ett Attefallshus på tomten. Förra ägarna stack som en avlöning och hann inte bygga färdigt Attefallshuset och går ej att få tag på. Det finns en liten köksdel i A.huset och de har lämnat kokplattan omonterad. Försökt luska ut modell och hur det ska kopplas men vågar mig inte på det riktigt. Kan någon hjälpa mig med experthjälp enligt bilderna?
Har hittat var jag ska sätta jorddelen någonstans (i sidan på en utmärkt flärp)
Tack på förhand!
Har hittat var jag ska sätta jorddelen någonstans (i sidan på en utmärkt flärp)
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Finns det inga anslutningar som typ hör ihop med de två pinnarna som överbryggar de båda? De borde ju rimligen vara "försörjningen" till de båda.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det ska finnas en märkskylt någonstans som anger fabrikat och modell. Det är inte läge att chansa.
Skyddsjorden ska du i alla fall ansluta till plåten. Du nämner att det finns ett flatstift för det märkt med med symbolen för skyddsjord.
Fas och neutralledare ska antagligen anslutas till 1a och 3a. Men det måste du kontrollera först. Det är ganska lätt om du har en multimeter. Mät resistansen medan du vrider på vreden tills du förstår vad som är rätt.
Skyddsjorden ska du i alla fall ansluta till plåten. Du nämner att det finns ett flatstift för det märkt med med symbolen för skyddsjord.
Fas och neutralledare ska antagligen anslutas till 1a och 3a. Men det måste du kontrollera först. Det är ganska lätt om du har en multimeter. Mät resistansen medan du vrider på vreden tills du förstår vad som är rätt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
inte jag heller. Ego är fabrikatet på kokplattan, men det kan även vara fabrikatet på strömbrytaren. Hittar dock ingenting som matchar. Är strömbrytaren helt omärkt?
Det verkar vara en Respekta trinett. Finns på Bauhaus.
https://www.bauhaus.se/minikok-100-cm
Tyvärr finns det ingen inkopplingsanvisning för plattorna. Kan det ligga material inne i kylskåpet eller under vasken tro?
https://www.bauhaus.se/minikok-100-cm
Tyvärr finns det ingen inkopplingsanvisning för plattorna. Kan det ligga material inne i kylskåpet eller under vasken tro?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden