El
sverre: [citat] Hmm, man undrar ju vad folk tror när man skriver så? Självklart skyddar ju inte behörigheten mot felkopplingar, däremot ska kontrollerna som måste göras göra det! Och görs dom kontrollerna och felen åtgärdas innan elektrikern åker därifrån vet jag inte om man kan kalla det "felkoppling", för den människa som är ofelbar finns inte vad jag vet iallafall! Iofs skrev du att
FEBAB: HF don med 0-10V styrning eller DALI/DSI för att vara ännu mer exakt
it-snubben: [citat] Se där, det har jag inte tänkt på. Har alltid tittat på text-märkningen.
pefo: Det föreskrifterna säger är att varje gruppledning skall anslutas till sin egen NOLLA och JORD. Vad gäller FASEN så är saken en annan och då är det tillverkarens föreskrifter som gäller. Den äldre typen av anslutning som finns i diazedcentraler skulle jag aldrig godkänna att man anslöt mer en en ledning. På en dvärgbrytare däremot så känns det vanligtvis helt OK.
bara_hence: Har inte kollat bakom så många spisar men den jag har kan man iaf koppla om bakom spisen mellan enfas och trefas.. Trefas rekommenderas från mig med...
sampa75: Jaaa,, dom var ju faktiskt helt ok. Nu har jag en reserv.. Den tar jag om jag inga finare hittar. Tack prototyp
andersmc: Jag fattade det som att i det fallet hade de slagit på gipsen också.
el_richard: [citat] Ja, ingen skillnad igentligen (rent regelmässigt).
p3C: Vanliga apparatdosor kan sammankopplas. Det är det vanligaste sättet att lösa ditt problem på. Dvs om man kan öppna upp väggen och fälla in nya dosor. Ett annat sätt är att utnyttja tryckknappsdimmer, då får du använda en brytare med 3 st knappar, ex:Elko RS E-nr:1840636 och impulsfjäder E-nr:1840596 Lämplig dimmer som man monterar i en dosa E:1904530, problem kanske att hitta en
bbits: Kan efter några veckors användning meddela att den fungerar alldeles utmärkt. Höjer vattentemperaturen med åtminstånde 4-5 grader vilket är en fröjd för en badkruka som jag... Har kört den på 10A säkringen utan problem. Har i och för sig inte kört den mer än kanske 5 timmar i taget (sen är det ofta dax för diskmaskinen...) men det verkar funka.
skuggan_pm: Hej igen Jodå, jag har en gammal svart bakelit vridbrytare kanske är det den som spökar? Felet "hittade" jag enkelt, eftersom säkringen gick när jag släckte som vanligt en gång, försökte återskapa felet, därav mina tester. Ska koppla ur alla förbrukare och se om jag kan lokalisera vilken armatur som spökar om det nu är någon av dem
Lysmasken: Vi använder Bticino i vårt hus och är mycket nöjda. Gedigen kvalitet och stort urval av ramar och funktioner till ett pris som ligger en bra bit under Merten, Jung, Gira m fl. Mer info hittar du på deras hemsida bticino.se - strömbrytare, italienska kontakter, strömställare, dimmer, dimrar, dimmers, uttag, vägguttag, ir mottagare, övervakningskameror, bevakningskameror, porttelefoner,
acanjo: INgen som vet vad en snöflinga på instruktionshäftet betyder? Låter inte 12cm mycket för 20w lampor? /A
phl: Vill och vill, sök först och fråga sen. Dessutom har väl ingen dött av lite ödmjukthet? ;)
Elbogen: Helt rätt av dig ! PEN ledare skall det ju vara. :o
brorzan: [citat] Nej, har fullt med uttag i det rummet ändå. # bror
Swetrot: TV-apparater är utan tvekan det som orsakar flest "el-relaterade" bränder i Sverige. Egentligen är varje TV med en ålder på 10-15 år en potentiell brandbomb, som genom åren fyllts av fint damm som vid en gnistbildning kan explodera. Inte samma format som gamla kvarnar, men samma princip. Det här har försäkringsbolagen tagit höjd för, liksom det mesta andra. Deras vinster är osmakligt
hempularen: Ja när det gäller el (och man inte håller på renodlat hempuleri, alltså inte tänker ta in elektrikern alls) så är det ett väldigt bra tips. Om man tänker dra rör sätta dosor etc. själv så gäller det ju att hitta en elektriker som går med på att dra tråd, koppla ihop etc i det man dragit själv. Då är det väldigt bra att ha pratat med elektrikern först, annars kanske du inte
nattugglan11: Hej, att gräva i nuvarande vägglampa är inte aktuellt, den ligger i kakel o på andra sidna bor grannen. Jag har helkaklat i badrummet o kan inte bila i väggarna där, bara i taket. Jag har puts i alla mina väggar. Lät bra att göra en dosa på vinden mitt på taket där taklampan skall sitta. ska kolla på det.
nattugglan11: Hej, Stämmer att väremkabelgivaren kanske kommer dras ur sitt läga några centimeter. Ska kolla lite hur det ser ut innan jag bestämmer mig att göra hål i väggen. Tack o lov så är mina innerväggar tunna, kanske bara 2cm från nuvarande dosa till väggens slut. Blir svårt att fixa en till dosa "rygg i rygg" men jag skall nog få till det. ..men just det ni säger att kablarna måste
Cedrix: Fortsätter i denna gammla tråd. Tänker ha en cirkulationspump till golvvärmen i en hylla som är direkt mot badkaret. Måste man ha någon 2-pol brytare till denna pump? Kommer att koppla in denna pump till en JFB!
Lindgrenski: Några fler tips på vart man kan få tag på täckramar av glas i mintgrönt liknande PEHA:s (vänstra bilden)? Hittade priser på den nu, och enbart täckramen på bilden ovan går på närmare 600:-.
prototypen: Till uttag i badrum och utomhus och uttag som kan tänkas användas med apparater utomhus så SKA det vara jordfelsbrytare. Bubbelkaret behöver 230 och det inne i badrummet alltså SKA det vara JFB, och då sätter man JFB på hela anläggningen, det är enklast så. sedan Åsa 76, Bara_Hence har rört till det alldeles i onödan med sina fuskkopplingar. Ta det han skriver med en nypa salt.
elmont: Ett undertak över en altan klassas nog alltid som torrt utrymme och då duger IP20 men märk att en del spottar INTE är godkända för utomhusbruk oavsett IP klass. Det brukar stå på förpackningen.
apersson850: Nej, skatt blir det inte på ett litet verk. Min kusin mäter in och ut, men inte det han producerar till sig själv. Alltså kan det heller inte beskattas per kWh. Men han har en maxeffekt på 28 kW i teorin, 22 kW i praktiken, och är inte yrkesmässig elkraftleverantör. Det är bara det som råkar bli över han säljer.
Elnissen: En del dimmers är känsliga för kyla, kolla om den sitter "kallt" när den flimmrar.
Elnissen: Om garantin för kablen skall gälla vill de skarva kablen själva, (DEVI). Kostar 5000 Skr. Om kablen går av vid bilning så lägg en ny annars får du bara en massa problem vid en eventuell skada.
Elnissen: Obs, om ni inte är säkra på det det ni gör här utan att prövar er fram så kan ni 400 volt på en 3 fas grupp. Detta händer om ni bryter neutralledaren men inte faserna. Låt en elektriker sätta upp den!