8 480 läst ·
42 svar
8k läst
42 svar
3 blixtnedslag på 6 månader... :(
prototypen skrev:
Missförstår jag dig? Jag trodde att överspänningsskydd låg parallellt med inkommande, inte i serie.
Tompa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det var ett missförstånd, skyddet ligger mellan faserna och PE det sitter ytterligare ett om man har 5-ledarsystem mellan nollan och PE.
MEN det är ledningen, den ska fysiskt gå från H-brytaren till överspänningsskyddet och sedan vidare. Det ska alltså sitta två trådar på varje klämma på överspänningsskyddet.
En central med separat H-brytare kanske man får flytta H-brytaren för att få plats med överspänningsskyddet mellan H-brytaren och centralen.
I en modularcentral kanske man måste baxa efter automatsäkringarna för att få plats med överspänningsskyddet mellan H-brytaren och säkringarna.
Det är viktigt hur saker sitter rent fysiskt, vi har med ett högfrekvensfenomen att göra och de håller sig inte alltid till ledningen utan går lite som de vill.
Prototypen
MEN det är ledningen, den ska fysiskt gå från H-brytaren till överspänningsskyddet och sedan vidare. Det ska alltså sitta två trådar på varje klämma på överspänningsskyddet.
En central med separat H-brytare kanske man får flytta H-brytaren för att få plats med överspänningsskyddet mellan H-brytaren och centralen.
I en modularcentral kanske man måste baxa efter automatsäkringarna för att få plats med överspänningsskyddet mellan H-brytaren och säkringarna.
Det är viktigt hur saker sitter rent fysiskt, vi har med ett högfrekvensfenomen att göra och de håller sig inte alltid till ledningen utan går lite som de vill.
Prototypen
p3C skrev:
Gäller detta även mellanfilter? Mitt grovfilter placeras utomhus i mätarskåpet.
Jag har beställt Elronds ED250 av ledningsbolaget. Enligt Elrond så behövs inget mellanfilter till detta, men om man skall ha ett mellanfilter så har jag förstått att dessa kan sitta i en vanlig central. Är det riktigt? Och skall man gå på Elronds info om att ED250 räcker, eller bör man ändå komplettera med mellanfilter?
Tompa
Tompa01
Vet ej.
Däremot anser åskskyddskonsulterna Christer Bohlin och Ulf Eriksson, se exempelvis deras publ. "Åksskydd i egna hem"
att samtliga avledare skall placeras på ett och samma ställe. För varje ledare bör det endast finnas en enda avledarkomponent som är rätt dimensionerad. det finns ingen anledning att kombinera flera avledare med avvikande egenskaper eftersom det finns enskilda avledare som mycket väl klarar av de påkänning som kan förekomma.
Enligt detta skall du endast placera åskskyddsutrustningen vid en plats och där skall alla delar placeras i en kapsling av metall.
Vet ej.
Däremot anser åskskyddskonsulterna Christer Bohlin och Ulf Eriksson, se exempelvis deras publ. "Åksskydd i egna hem"
att samtliga avledare skall placeras på ett och samma ställe. För varje ledare bör det endast finnas en enda avledarkomponent som är rätt dimensionerad. det finns ingen anledning att kombinera flera avledare med avvikande egenskaper eftersom det finns enskilda avledare som mycket väl klarar av de påkänning som kan förekomma.
Enligt detta skall du endast placera åskskyddsutrustningen vid en plats och där skall alla delar placeras i en kapsling av metall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns normkapsling av plåt. Om man då sätter överspänningsskyddet i en kapsling bredvid är det att rekommendera att flytta H-brytaren och matande kabel också till metallkapslingen för att inte riskera överslag mellan skyddade och oskyddade ledningar.p3C skrev:
Det klassiska är grovskydd i mätarskåpet, mellanskydd i alla centraler därefter och finskydd för enskillda känsliga grupper (datorer, telefonväxel mm).
Om nu någon kommer med ett bättre skydd, köp det men kör andå med principen grov, mellan, finskydd det skadar aldrig. Mellan de olika skydden bör det vara flera meter kabel (induktans som begränsar strömderivatan) eller en speciell induktans. En direktträff av åska kan vara så stark att skyddet sprängs sönder och då hjälper det att dela upp skydden på flera.
Finessen med flera skydd och inte satsa allt i fasadskåpet är att åskan kan gå in bakvägen genom t.ex. altanbelysningen och då får mellanskyddet ta en större smäll men det är bättre än att allt sitter i mätarskåpet.
Sedan skrev någon att alla filter ska sitta på samma ställe och det kan gälla en helt annan sak, telefonledningen SKA gå in på samma ställe som elservisen och där ska telefonskyddet sitta (jämte elöverspänningsskyddet.) om sedan teleledningen går ut igen till ett garage så ska det sitta ett skydd där också och när det kommer in i garaget ett skydd invid garagets elcentral.
Äldre hus har ofta el och tele på olika sidor och där finns inget annat att göra än att flytta på teleledningen den är enklare att flytta än elservisen.
Optofiber ska enligt uppgift inte innehålla metall (i mantel eller som armering) så den ska vara betydligt åsksäkrare.
Prototypen
Enligt Christer Bohlin. Åskskyddskonsult AB
"För varje ledare bör det endast finnas en enda avledarkomponent som är rätt dimensionerad. det finns ingen anledning att kombinera flera avledare med avvikande egenskaper"
mao det finns skydd som ensamt klarar av att ge fullgott skydd och det är dessa skydd man ska använda.
Denna konsult lägger stor vikt vid att skydden ska sitta på ett ställe och inte utspridda.
Men det finns många profeter i den här branschen.
"För varje ledare bör det endast finnas en enda avledarkomponent som är rätt dimensionerad. det finns ingen anledning att kombinera flera avledare med avvikande egenskaper"
mao det finns skydd som ensamt klarar av att ge fullgott skydd och det är dessa skydd man ska använda.
Denna konsult lägger stor vikt vid att skydden ska sitta på ett ställe och inte utspridda.
Men det finns många profeter i den här branschen.
Nu blev det den här kombinationen...
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.349500
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.358400
(nedre) och
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.817400
Vi får väl se om det fungerar nästa gång blixten tar vägen runt vårt hus...
LF lämnade 15% på premien och slopad självrisk - men bara om delarna sitter i plåtkapsling.. Nu gör de ju inte det så det blir väl ingen rabatt då, men det sk*er jag i så länge skydden fungerar...
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.349500
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.358400
(nedre) och
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=1.817400
Vi får väl se om det fungerar nästa gång blixten tar vägen runt vårt hus...
LF lämnade 15% på premien och slopad självrisk - men bara om delarna sitter i plåtkapsling.. Nu gör de ju inte det så det blir väl ingen rabatt då, men det sk*er jag i så länge skydden fungerar...
Avledaren skall kunna gå sönder på det mest våldsamma sätt utan att orska skador på huset. Den brukar fullfölja sin uppgift även om den går sönder. Men ljusbågarna från åskslag kan antända plaster även självslocknande ex. normcentralskapslingar, säkringar, huvudbrytare. etc. Börjar dessa brinna så kan man själv inse att risken är stor att huset brinner upp även om åskskydden fullföljer sin uppgift.
Placera skydden exempelvis i en kapsling typ Rittall E-box eller dyl.
Elle kolla här hur en kapsling kan se ut.
http://www.elrond.se/
Lägger man ner mycket pengar så ska man göra det ordentligt. Dyrt och dåligt- Lite dyrare och bra.
Placera skydden exempelvis i en kapsling typ Rittall E-box eller dyl.
Elle kolla här hur en kapsling kan se ut.
http://www.elrond.se/
Lägger man ner mycket pengar så ska man göra det ordentligt. Dyrt och dåligt- Lite dyrare och bra.
Nä, ensligt långt ute på landet finns det inget smidigt för!Styx skrev:
Sätt ett grov-/blixtskydd ute vid mätarskåpet, ett mellanskydd vid elcentralen och ett finskydd vid de apparater du vill skydda.
Viktigast av allt! Låt en firma som vet vad de gör installera det åt dig!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det sista som SawSAw skrev "Låt en firma som vet vad de gör" Jag har sett för många installationer utförda av proffs i offentlig miljö där skyddet sitter vid sidan av. Elektriker tror att åska är 50Hz, det är det inte. De har alldeles för liten kunskap om elektricitet, 50 Hz är bara ena änden.Sawsaw skrev:
Prototypen
För sentSawsaw skrev:
Jag har redan installerat det och min elektrikerkompis som var förbi på fika idag tyckte det såg "bättre än jag hade gjort det själv" ut.
Klicka här för att svara