Får man från en apparatdosa där det sitter ett vägguttag grena upp och dra vidare till två andra uttag, dvs
___________O
--->-----O________________O

där O motsvarar ett vägguttag? Normalt har ju inte vägguttag plats för att ansluta fler än två kablar, dvs inkommande och utgående till ETT annat uttag, inte två som jag önskar enl ovan.

Får jag göra så, och hur gör jag i så fall?
 
Det skall väl inte vara några problem att grena på det viset.

Lite beroende på vad det är för typ av koppling på uttaget så går det att stoppa i 2 trådar (på vissa uttag, är det s.k snabbkopplingar så går det givertvis inte) i en koppling. Om du gör detta så kontrollera att kopplingen blir bra. Prova att dra i trådarna för kontroll så att de inte lossnar. Var extra nogrann med att kontroller att du verkligen fått samtliga kardeler i kopplingen.

I annat fall får du koppla ihop bakom uttaget i dosan med ex "ubåtar".

Du frågade ocksp om man får göra så. En elektriker får göra så, själv får man inte göra så.
 
hempularen skrev:
Du frågade ocksp om man får göra så. En elektriker får göra så, själv får man inte göra så.
Riktigt! Jag borde tänkt bättre på hur jag formulerat mig... Elektrikern kommer på fredag och det vore ju lite trist om han helt sågar mina redan dragna dosor och rör. Och han är införstådd med att jag gör en del av jobbet själv...

Tack för snabbt svar!
 
Du får bara ha två rör i en apparatdosa inte tre som du vill ha. Alltså en in och en ut.
 
Granit999 skrev:
Du får bara ha två rör i en apparatdosa inte tre som du vill ha. Alltså en in och en ut.
Jaså, hur förklarar du isåfall denna bild på en apparatdosa??

107549-402.jpg
 
S
roli skrev:
Jaså, hur förklarar du isåfall denna bild på en apparatdosa??

[bild]
Din bild bestämmer inga regler men jag ställer mig också frågande till varför tre rör inte får anslutas till samma apparatdosa. Istället får man inte ansluta tre ledare i samma klämma på uttaget.
 
Den förklaringen jag har fått är att det är för att det skall vara tydligt hur anläggningen är uppbyggd. Dvs förgreningar skall bara finnas i koppligsdosor och takdosor. Jag har ingen föreskrift att peka just att grenar inte får finnas i kopplingsdosor. Ett alternativ är att använda apparatdosan som kopplingsdosa genom att strunta i apparaten och sätta ett doslock över.
Det att kopplingsdosor har 3 stutsar är beroende på åt vilket håll man vill slinga vidare.
Jag blir gärna överbesvisad om att det är tillåtet att grena i apparatdosa.


/m
 
Mikael_L
Jag har också ett svagt minne av något förbud(/ej rekommenderat) av att det ska vara kopplat i "serie". Jag sammanfattar mina minnesbilder (som Lars Danielsson sa) ;D :

1. Endast en kabel ifrån varje säkringsplint, alltså ej förgrening redan på säkringen.
2. Förbrukare i serie, t.ex. från ett lysrör till nästa, ej någon förgrening i en armatur.
3. Apparatdosor i serie på samma sätt som 2...

3an är jag mest osäker på.

Sen ville jag inte skriva något tidigare då jag dels inte alls känner mig säker på om det är så här, dels vet jag inte om det skulle vara ett krav eller endast rekommendation.

edit:
Men jag väntar med spänning på att få reda på vad som gäller i frågan ;)
 
Enl. den elektriker jag anlitade så var det Ok, men att man skall vara försiktig med det så att det inte blir för trångt i dosan.
 
S
hempularen skrev:
Enl. den elektriker jag anlitade så var det Ok, men att man skall vara försiktig med det så att det inte blir för trångt i dosan.
VAD är det som skulle vara ok?
 
Som elektriker gör man saker utan att alltid veta var det kommer ifrån. Jag tror att det kommer från att man inte får ha tre ledare på samma ansluting.
Apparatdosan har tre anslutningar för att man antingen kan ha två rör från ovansidan eller ha en genomgång.
 
Granit999 skrev:
Som elektriker gör man saker utan att alltid veta var det kommer ifrån. Jag tror att det kommer från att man inte får ha tre ledare på samma ansluting.
Apparatdosan har tre anslutningar för att man antingen kan ha två rör från ovansidan eller ha en genomgång.
Då får man ju ha 3 rör till en apparatdosa och inte bara 2 som du skrev tidigare.......
 
roli skrev:
Då får man ju ha 3 rör till en apparatdosa och inte bara 2 som du skrev tidigare.......
Då läser du inte mitt svar ordentligt.
 
Det som min elektriker tyckte var OK var att grena till 2 ytterligare uttag från en apparatdosa. Men han kopplade ihop bakom uttaget med ubåtar (troligen för att vi hade diskuterat att jag skulle ta loss just det uttaget själv medan jag kaklade över köksbänken, han ville troligen att jag bara skulle ha en "trivial" inkoppling igen).

Skall kanske tillägga att i mitt fallså grenades det till 2 rör som kommer ut ur väggen för att försörja 2 olika bänkbelysningar. I annat fall skulle man givetvis dragit till första dosan, och sedan kopplat vidare så att man slipper gren i dosan. Men det känns ju inte så lyckat att koppla vidare från en bänkbelysning.
 
Och vad skulle det kunna vara för "fara" med tre rör i en apparatdosa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.