Sedan vi köpte vår gård för ett halvår sedan har vi haft 3 blixtnedslag.. Kanske inte rakt i huset men varje gång har man fått inventera den elektriska utrustningen och bytt bl.a. nåtagg i datorn 2 ggr., moderkort 1 gång, grafikkort, router, ADSL-modem etc....

Nu har jag tröttnat och vill sätta in något åskskydd i huset..

Vad behövs.. En kompis som är elektriker visade något som såg rätt smöget ut idag. Såg ut som vanliga automatsäkringar och satt mellan huvudbrytare och jfb direkt i apparatskåpet.. Orange var de förresten.

Är det sådana man skall ha till ett ensligt hus på landet, eller något annat.. Gärna med art.nr. från Ahlsell där vi har konto med fina rabatter :)

Styx skrev:
Sedan vi köpte vår gård för ett halvår sedan har vi haft 3 blixtnedslag.. Kanske inte rakt i huset men varje gång har man fått inventera den elektriska utrustningen och bytt bl.a. nåtagg i datorn 2 ggr., moderkort 1 gång, grafikkort, router, ADSL-modem etc....

Nu har jag tröttnat och vill sätta in något åskskydd i huset..

Vad behövs.. En kompis som är elektriker visade något som såg rätt smöget ut idag. Såg ut som vanliga automatsäkringar och satt mellan huvudbrytare och jfb direkt i apparatskåpet.. Orange var de förresten.

Är det sådana man skall ha till ett ensligt hus på landet, eller något annat.. Gärna med art.nr. från Ahlsell där vi har konto med fina rabatter :)

Kolla denna sida.
http://tekniken.se/dsl/doc/lightnse.html

Nr 1 skaffa en gamal telefon med nummerskiva, Typ dom gamla gråa. Sätt den på första jacket. En sådan telefon klarar mycket, och dämpar mycket efteråt på linan..

Nr 2. Åskar det dra ut allt du är rädd om. Visst man får leva vissa stunder utan varken tv eller tele. Åker man bort å de finns risk för åska, dra ut allt du är rädd om.

Nr 3 å den lösning jag tycker är klockren. Låt inkommande matning gå via en 3fas handske. Åskar det redigt i närheten så skulle inte jag lita på ett åskskydd. Då drar man ut handsken å många problem är ut världen.

Efter att ha vuxit upp i ett hus som låg utsatt så sitter det i ryggraden att man drar ur de man är rädd om. Och de va bara att bita ihop.

Jo jo, men två av de tre gångerna har vi suttit och sett på tv - plöstligt blir det svart, och några sekunder senare mullrar det.
Som en blixt från klar himmel har fått en väldigt bokstavlig innebörd på det senaste..

Får man ingen förvarning om åska är det inte lätt att vara förberedd..

Som sagt, ett åskskydd måste jag ha - frågan är vilket.. Läste på mikjhr:s länk där om Elrond.!?

frohike skrev:
Nr 3 å den lösning jag tycker är klockren. Låt inkommande matning gå via en 3fas handske. Åskar det redigt i närheten så skulle inte jag lita på ett åskskydd. Då drar man ut handsken å många problem är ut världen.
Menar du att man skulle fimpa hela huset genom att dra ur en 3fas handske??? Jag skulle inte vilja vara den som drar ur och sätter i den.

frohike skrev:
Nr 1 skaffa en gamal telefon med nummerskiva, Typ dom gamla gråa. Sätt den på första jacket. En sådan telefon klarar mycket, och dämpar mycket efteråt på linan..

Nr 2. Åskar det dra ut allt du är rädd om. Visst man får leva vissa stunder utan varken tv eller tele. Åker man bort å de finns risk för åska, dra ut allt du är rädd om.

Efter att ha vuxit upp i ett hus som låg utsatt så sitter det i ryggraden att man drar ur de man är rädd om. Och de va bara att bita ihop.
Om man ligger och sover då? Ska man dra ur allt innan man gå och lägger sig?

it-snubben: Så länge man tänker sig för är det inga problem. Funkar i ett hus med 25A Nätsäkring.. Tänker man till så ser man till att det mesta är släkt. Å inte minst som Floppman i inlägget nedan säger bryter HVB..

tio_Pepe: Ja!? Nu är det ju så att åsksäsongen är rätt begränsad till sommarhalvåret och åska brukar inte komma hel oanmält. Kollar man vädret varje dag så får man rätt bra koll.
Den som bortser från lathet och bekvämlighet spar många onödiga slantar..

Ingen av mina vänner som jag känner drar ur något.
Själv drar jag Alltid ur allt jag är rädd om när jag åker bort längre tider eller om jag vet att de är risk för åska underdagen när man är på jobbet. Även fast jag bor mitt i gbg och är tämligen säker.

Styx: Om de är så som fallet är så ligger inte det stora problemet hos dig.. Utan någonsans på vägen till dig. Å du är nog inte ensam i din omgivning om att råka ut för samma sak. Så i ditt fall så tror jag att första saken jag räknade upp samt ett grov och finskydd skulle göra susen.

it-snubben skrev:
Menar du att man skulle fimpa hela huset genom att dra ur en 3fas handske??? Jag skulle inte vilja vara den som drar ur och sätter i den.
Varför inte? Bryt HVB innan om du är osäker...

Såg länken till Elrond. De grovskydd vi sätter på nya hus är följande: Grovskydd (gnistgap) ED100SG
Kan tyvärr inte ge någon recension, har inte varit med om något nedslag i hus med skydden.

Se till att teleledningen och elledningen är anslutna till ventilavledare som går till SAMMA jord.
Det brukar gå att få lågspänningsventilavledare monterade av elnätbolaget, dock mot en avgift förstås. Hör med dom.

bax skrev:
Se till att teleledningen och elledningen är anslutna till ventilavledare som går till SAMMA jord.
Det brukar gå att få lågspänningsventilavledare monterade av elnätbolaget, dock mot en avgift förstås. Hör med dom.
Kán du förklara detta? Jord är väl jord?

Finns det inget som fungerar som man kan montera direkt i centralen.
Är min elkompis helt ute och cyklar.?
Tydligen var de där någon slags kombinerade grov- och mellanskydd.

Det du behöver är ett grovskydd som tar det värsta, mellanskydd som snyggar till det hela mer och sedan finskydd ute hos de känsliga förbrukarna.

Om det finns kombinerade grov och mellanskydd vet jag inte utan där får jag hänvisa till de yrkesverksamma.

Sen är inte jord alltid jord utan man kan få till spänningar även i jorden och den duger lika fint som någon annan spänning för att bränna prylar. Att hänga huset på en trefas ser jag inte som någon lösning. Kommer åskan in i alla fall blir den tvungen att hitta en annan väg till jord än elnätets jord, tex via armering eller vattenledningar. Sen är jag faktiskt inte säker på om jord får brytas i detta läge men det får en av våra kunninga behöriga svara på

Är minus ett nätverkskort sen igår

Mats_o förklarade funktionen bra. Det är alltså skydd i flera nivåer. Skillnaden mellan mellanskyddet och finskyddet är att det tidigare snyggar till spikar, medan finskyddet bryter matningen. Finskyddet är alltså sista anhalten för ev.

Vi har i vårt 5-ledarsystem installerat:
- 4 st grovskydd (3faser+ nolla) i mätartavlan. I Garo-skåpet fanns speciell plats för detta.
- 1 st mellanskydd i el-centralen. Tar upp 4 platser
- Ett antal finskydd runt om i huset. Dessa består utelslutande av APC:s grenuttag. Vi har även dragit en separat 16A-grupp runt i huset UPS-matning. Varje rum har ett speciellt uttag för detta. jmfr "Data-uttag" på företag. Detta fungerar i sig som ett finskydd.

Min elektriker förklarade det så att ett åsknedlslag som letar sig fram till mätartavlan, skickas tillbaka till elleverantören via jordkabeln. Skulle inte det räcka förbrukas grovskyddet och byts sedan ut .
Man kan utesluta grovskyddet (dyrast) och man vill men då klarar man inte de värsta smällarna.

Det fina är att man sedan anmäler detta till sitt försäkringsbolag. I vårt fall (LF) gav det 20% rabatt på den delen av premien och ingen självrisk vid åskskador.

Installtionen och material gick på runt 8.000:- om jag inte minns fel.

Tack för svaret. Vi har också LF så jag skall höra med dem då..

Varför behöver förresten nollan skyddas förresten..?
Eller menar du att ni har 5-ledarsystem redan från mätarskåpet och in i huset?
I så fall skulle det alltså räcka med 3 grovskydd för oss då vi har fyra ledare in från mätaren till centralen.. Har jag förstått det rätt då.?
Såna här var det min elektriker hade
http://internetbutiken.ahlsell.se/a...UNC=ModifyDoc&PLPARAM1=artinfo&FORCE=2.531000
De verkar vara en kombination av grov- och mellanskydd..!? Eller är det inte det.?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.