El
FlyFear: Klart att det är bättre att slita ut sladden, men hur många är det verkligen som gör det? För oftast sitter kontakten i ett väggutag bakom någon skåp eller bord. Vad jag har fått erfara så är det många som tycker att är lampan avslagen så är det ingen fara... Finns de som bryter ut kontaktblecket i botten på lampsockeln med bara lampan avslagen... Sedan finns det barn med små
Swetrot: När man felsöker datanätverk så utgår man från att elen inte stör nätverket om det är mer än 100mm mellan dessa kablar. Det finns helt enkelt inte på kartan att 230V eller 400V skall kunna störa nätverket då. Är det kortare avstånd, men de är separerade så är det ändå sällan det leder till problem om kablarna är justa. Däremot om olika kablar är lindade om varandra så
Starfighter: Vi har satsat på Renova i matsal, vardagsrum och kök. Vi har vita och svarta med metallfärgade ramar (brons och titan). Hade jag fått välja hade jag kört med helsvarta överallt eftersom det var orignalet. Det är också de som ser bäst ut. De vita blir lite plastiga. Hos oss sitter de på 1300 mm höjd. Jag vet att Classe, K-rauta och Silvan har renovan så det är bara att åka och kolla.
Mats: Jag är av samma uppfattning och stänger för att vi ska slippa en urspårning till. Har du synpunkter på forumets innehåll, inriktning eller moderering, maila Marléne på "]marlene@byggahus.se
Sawsaw: [citat] Djävla sätt att rekommendera det utan att veta till 100%!
hempularen: Ursprungsfrågan verkar vara löst. Diskussionen om mobil strålning får lämpligen fortsätta under teknik ämnet. Jag stänger tråden.
gravedigger: 1) Nej. Men kolla på Philips eller Osrams IRC sortiment. De har ett fint ljusutbyte. 2) Ja. Alla mina äldre surrar mer eller mindre. Speciellt i kombination med äldre dimmrar. De nya jag köpt nu är tysta. Så även dimmrarna. 3) Mindre prylar och enklare installation med 230V. Högre ljusytbyte och mindre spillvärme från 12V vilket medger mindre pottor eller inbyggnadsdjup för samma
trojlee: precis:).....jo det är hur dom lyser jag vill se......
Lindgrenski: Det är både en ny innervägg och en nyreglad yttervägg som tilläggsisolerats. Slangarna sitter redan på plats just där dosorna behöver vara. Så det kanske kan bli lite krångligt att borra upp hålen och få in dosorna av den anlednignen. Hur som helst så köpte jag dosorna på K-Rauta idag. 20:- dyrare än vanliga dosor, men det får det vara värt istället för att plocka bort de
gravedigger: Jag tror att Clas Ohlson har något liknande. Det finns en som heter "Anslutningskabel SKX, H03VVH2-F.Oval plastisolerad starkströmsledning (300/230V). Area 2x0,75 mm². Trådantal 24 st. Tråddiameter 0,19 mm." 49-233-10 Transparent 10 m 79,00 Annars kan jag bara hålla med Sawsaw. Kolla i närmaste el/lampaffär.
Linjemontoren: [citat] Husfix hade varit lämpligt.. finns att köpa på OBS
prototypen: Jag försvarar på intet sätt Semko 17 don men de olyckor som hänt i år Citat "ena fallet orsakades dödsfallet av att skruven till skyddsledaren i en stickpropp av metall hade rostat sönder varvid skyddsledaren lade sig på en fasledare där ledarisoleringen på grund av varmgång fallit bort. I det andra fallet hade en fasledare i det ena donet anslutits till jordskruven. Kabeln var av
Styrman_jansson: [citat] 13A har vad jag har förstått funnit väldigt länge! I alla fall var det den uppfattningen jag fick av min gamla chef som varit i branschen i 20 år...
phl: I det äldre badrummet i mitt hus sitter där en ny stor flådig badrumsmöbel med massa speglar, halogenspottar och skit, samt en standard gammal hederlig i trä med lysrör och diffusor. Både jag och frugan är av åsikten att den med lysrör är mycket bättre att spegla sig i än den med spottar. Nu kanske ni tror att jag ägnar flera timmar dagligen åt att stå framför spegeln, men det
prototypen: Svar till Karl Malmkvist: Nej det blir inte överbelastning när man kopplar in hällen + ugnen på tre olika faser men om du kör enstaka funktioner så lastar de ner en fas onödigt mycket. Med H-säkring 16 A och ugnen på värmning så undantar du var tredje uttagsgrupp från dammsugning. Med en trefaskopplad ugn så kan dammsugaren kopplas till valfritt uttag. Med 16 A H-säkring så får
pefo: [citat] gå in på exvis elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer och sök på 'timer' eller 'kopplingsur'
Marlen Eskilsson: Nu tror jag inte att vi kommer längre i den här diskussionen och stänger därför tråden.
Sandberg: Ja kruxet var att jag inte såg de vågräta hålen tvärställda doshålet att slå spiken i. Först såg jag bara skruvhålen som går parallellt med doshålet och det var det som jag inte riktigt fick ihop hur det skulle gå till. Men tack för tipset med korta regeln! Finns säkert många lösningar men det var därför jag tänkte höra mig för istället för att gå superkrokiga vägar
yoxler: japp denna var från 50w o jag har 80w i lampan (2*40w) så det borde funka.
yens: ok, jag har 230v halogen samt lite vanliga taklampor, så då behöver jag nog ingen nolla iaf...
vedeldaren: Man kan ju alltid ladda ner lite info. http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elboken07-08_1.pdf
Joukko: [citat] Läs igen så ser du att jag vill ha svar på fler frågor. :)
OlaF: Ok, då får du tro det... jag tror att en del elektriker tror att de är gudar för att de fått ut sin behörighet. Vi tror olika helt enkelt.
Styrman_jansson: [citat] En potentialutjämning innebär inte bara ett jordspett. Med potentialutjämning menas, som namnet säger, att man jämnar ut potentialen mellan olika objekt. Men det visste du säkert redan. Vi säger att du har en tvättmaskin på ena sidan av dig och en torktumlare på andra sidan av dig. Ett isolationsfel insträffar i tvättmaskinen och farlig beröringsspänning uppstår innan felet
pellefant: i en del dosor som har mgänga så går det lika bra med "träskruv" för apparatdosor.
pellefant: eller annan lämplig höjd. standarden är bara en rekommendation. det är inte alltid som måtten som anges där är dom mest lämpliga, men oftast går det bra!
Temptation: hehe, en sån viktig sak glömmer jag inte, fast tack endå :)