El
pefo: "Googla och du skall finna!" http://www.lviprodukter.se/Files/Product_files/6810001_MEB.pdf
norrbottenstorpet: [citat] Tänkte inte på det... ;) Mittuppskalning mellan brytare och ovanliggande dosa 1,5 m ovanför är kanske inte så trolig i detta fallet, men det finns kanske andra situationer då det skulle kunna vara ett troligt problem. Tack för era svar, det verkar som min ursprungliga tvekan var korrekt. G/G är och förblir G/G. I mitt fall blir det alt. 2.
olklove: tjena har installerat vinga jupiter spottar 4 st 50 w...med en vinga 200w elektronisk trafo och en dimmer elko för elektroniska trafos....men själva spottarna surrar vid nerskruvad dimmer. vad kan va fel?
bax: Dålig kontakt i bottenkontakterna leder ofta till varmgång. Kolla om dom måste bytas.
Mats Bengtsson: [citat] Hej, Hade en elektriker hemma hos mig i förra veckan som fixade ett liknande jobb (flyttade en kontakt med utanpåliggande sladd till en nyuppsatt kontakt 1.5 meter bort). Tog honom runt 15 minuter, kostade mig ungefär en hundralapp för material. Han gjorde jobbet ihop med en del andra småsaker, så jag betalade inte resan specfikt för just detta jobb. Dock, de tar bara timpris för
magnusj: Jag bytte motorskyddet och nu funkar det. Tack för alla svar!
Lindgrenski: Dimmer ska givetvis ha. Bättre för mycket ljus än för lite.
Coolman: Jag har köpt de strömbrytare å la Classe Silver. Inget fel på dem. De fungerar utmärkt som de ska. Men smaken är som baken...
elmont: Tex. hos Elektroskandia, lista 40 i deras katalog Elektroskandia - Produkter
Fotografen: [citat] Jo, vill minnas att det är 180 cm. Plintarna ska vara beröringsskyddade också.
elmont: Jag lägger mig platt, det var en spec från Myresjöhus som spökade.
Sawsaw: Nej, sök på garderobsbelysning eller liknande, typ den här: Garderobsbelysning
Sawsaw: Det bäddar för misstag om man gör så!
Mats: Grundregeln är som sagt mät allt okänt. Och med okänt menas allt du inte kan se hela tråden på på en gång... Min handledare en gång i tiden och det ligger en hel del i det
sa3afc: Ja då går det bra. Jag funderade bara på om det fanns någon form av elektroniska rörelsedetektorer, men troligtvis så är det då säkert som elmont säger att det bara är ett relä.
prototypen: Tror inte det är elsanerat, jag brukar använda uttrycket "sanera" när jag går in i en 50 år gammal installation med den stora avbitaren och klipper ut allt. Jo jag vet vad elsanerat betyder men jag tror inte det är lönt att elsanera en lägenhet, man vet aldrig vad grannen kopplar in, Elsanering har nog bara verkan på egna hem och med en medveten boende. Prototypen
Johan Gunverth: [citat] ...eller ett kalenderur med timerprogram och möjlighet till extra knappsatser. Detta tänder och släcker belysningen när solen går upp och ner utan ljusrelä. Typ, detta. http://eljo.se/katalog/fs_index.asp?f2=orderlist&FUNC=detail&GroupID=120&ProdID=9044&thisArrCount=44&maxArrCount=119&BrandID=2&print=1
snuttjulle: Vi svenskar har oxå varit duktiga på luft"kabel" en gång i tiden. Kolla en bit ner på teletornet här så ser ni. Tekniska museet - uppfinningar, experiment, utställningar om teknikhistoria, Teknorama.
Mats: Vill ni diskutera prismodeller får ni göra det i en egen tråd. Trådskaparen förefaller ha fått svar på sin fråga så jag stänger här
bax: Läs tråden "aldrig mer Hannevind" under sol/vind-forumet, för att få lite kött på benen.
prototypen: Passar dimmer och transformator ihop, är de gjorda för varandra?? Prototypen
phl: Ah, efter lite tolkningar av faktan så stämmer jag in i X-plintskören ;)
elmont: Leta i elektroskandias lista 14 och på eljos dosor så hittar du det mesta. Du kan ha lite färg på dosringen och trycka plattan mot dosan så får du en tydlig markering av vart hålet ska vara dvs. om du inte ska skaffa riktiga grejer.
FLKR: Jag har monterat 3 st. lågenergi (7 W) inbyggnadsspot i taket över min trappa...det blev nästan dagsljus. Jag köpte dom på Harald Nyborg...198:- st.
pellefant: det har inte kostat det för mej ännu, jag har inte dragit in någon el. för mej blir den största utgiften elanslutningen eftersom jag gör hela elinstallationen själv, om jag nu gör det någon gång i framtiden....
Andjon: Jag skulle ha tolv stycken och jag gav 400 för alla. Prisvärt? för mig, Ja. Men det beror väl på vilken budget och vilka krav man har. Skulle man köpt nya hade det väl blivit drygt ~2500 kr.
tussee: Du kan slå av kompressorn direkt genom att bryta strömmen. Glöm snacket om kolvar och tryck i cylinder. När tryckstömbrytaren slagit till så kompressor kan starta så är kolven utan tryck. Har inte tryckbryaren slagit till så lär ju inte kompressorn starta.