Jag skulle koppla koppla bort ett element för att måla bakom det men när jag mätte strömmen mellan en av de tre faserna och jorden visar multimetern strax under 3V. När jag mäter mellan en fas och en annan fas så visar den runt 0,01V.
Har kopplat ifrån huvudströmbrytaren för elvärmen + skruvat bort alla tre säkringarna för elementet det gäller.
Är det säkert att koppla bort elementet?

Låter som en inducerad spänning. Men vänta tills du får svar av någon som vet bättre vad de talar om.. :)

Det är nog inte inducerad då det inte finns någon ström i angränsande ledning, däremot kan det vara lite kapacitivt kopplad ström där allt fungerar som antenn.

Jag provade och bara med instrumentet på så visar det 0,3 V lägger jag ihop pinnarna så visar det 0, med den ena ansluten till skyddsjord och jag hållandes i den andra, lite drygt 1 V

Med säkringarna urskruvade så kan du kortsluta fas till skyddsjord och då är man HELT SÄKER på att det inte finns någon ström i de spretande ledningarna. Det är så alla elektriker borde jobba, bryt och jorda. De som jobbar med högspänning vet vikten av detta. Sedan ska man komma ihåg jordningarna inan man sätter i säkringarna men det ger sig ju.

Prototypen

Bra tipps med att jorda innan man själv blir jordad. Men att tänka på är ju att inte koppla ihop nolla och jord om man har JFB för då blir det svart. ;)

Ett litet råd är att se till att säkringarna för aktuell radiator verkligen förblir borta tills elementet är på plats igen, det är jäkligt lätt hänt att man av misstag skruvar i dem igen för att få värme på de andra elementen och då sker det väldigt lätt en olycka.

/Kent

Jag brukar alltid sätta på "skarvhattar" som skydd på nakna ledare när jag tillfälligt skruvat bort något. Utmärkt också för att jorda ner fasen. Med "hattar" är risken minimal att någon kommer till skada även om man av misstag råkar spänningssätta det hela.

Dessutom är de så enkla att sätta på...;-).

Eller som man brukar säga: "Jorda du så slipper prästen!".

Tack för svaren.
Lyckades koppla bort det utan incidenter.
Det fanns bara tre faser och en jord, ingen nolla, så jag skulle väl inte lyckas utlösa jordfelsbrytaren hur jag än mätte spänningen mellan de olika ledarna? Om strömmen varit inkopplad och jag mätt mellan en fas och jorden skulle den väl utlöst däremot.

Det beror på vad du mäter med för mätinstrument.

Det står ingen inre resistans men det drar nog inte så mycket att det finns någon teoretisk chans att lösa JFB (om du inte mäter på strömområdet, MÄT ALDRIG på strömområdet om du inte är helt säker på vad du gör, jag menar det!!

Prototypen

Själv litar jag aldrig mer på ett instrument från Biltema!

Sawsaw skrev:
Själv litar jag aldrig mer på ett instrument från Biltema!
Låter som du haft en "upplevelse" med ett Biltema instrument?

Jo, jag köpte ett billigt instrument där en gång och i ett speciellt syfte men vredet började kärva och det kunde visa vilken spänningsnivå som helst efter ett tag.

Se också till att instrumenten har tillräcklig skyddsnivå. Har hållit i en multimeter som fick nått fel och kortslöt invändigt. Då är det trevligt med avsäkrade ingångar och en kapsling som tål tillräckligt för att 16A trög ska sticka först. Långt ifrån alla multimetrar som är säkrade på strömmätningsingången

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.