Uppvärmning: Vattenburet system. Panna CTC-Family ( Ca2003) -el
Övrigt: Oljetank är borttagen.

Uppvärmningskostnaden är den faktiska kostnaden med olja.
El är installerat juni -07 och därför kan ingen kostnad redovisas.

DRIFTSKOSTNAD MED 2 PERSONER I HUSHÅLLET
Uppvärmning: 26000 kr/år
Elförbrukning: 8 000 kr/år
VA: 4 000 kr/år
Renhållning: 2 000 kr/år
Försäkring: 2 597 kr/år
Totalt: 42 597 kr/år

Är det bara direkt verkande el nu el vad? jag kan verkligen inget om sånt här men vill gärna ha hus.
Tycker totala driftskostnaden är jättehög mot andra hus jag kollat på dem har ibland legat på 36 000 och det är väl ganska ok.
Blir det billigare än 26 000 som dem skrivit med el?
Nån som kan hjälpa och förklara lite?
 
Vad man tydligen gjort är att man kastat ut oljebrännaren och kör numera pannan på elpatron. Alltså fortfarande vattenburet men med el isf olja. Oljan har väl kostat typ 10.000:- m3 senaste året (slutade bry mej då vi installerade markvärmepump för fyra år sedan) så då borde väl oljeförbrukningen varit c:a 2,6m3/år. Omräknat i kWh blir det väl i runda slängar 20000kWh/år. Så givet samma antal personer i hushållet och samma beteende så skulle man väl landa på ca 28000kWh el á 1kr/kWh per år. Grovt räknat! ;)
 
pefo skrev:
Vad man tydligen gjort är att man kastat ut oljebrännaren och kör numera pannan på elpatron. Alltså fortfarande vattenburet men med el isf olja. Oljan har väl kostat typ 10.000:- m3 senaste året (slutade bry mej då vi installerade markvärmepump för fyra år sedan) så då borde väl oljeförbrukningen varit c:a 2,6m3/år. Omräknat i kWh blir det väl i runda slängar 20000kWh/år. Så givet samma antal personer i hushållet och samma beteende så skulle man väl landa på ca 28000kWh el á 1kr/kWh per år. Grovt räknat! ;)
aha så alltså samma kostnad som för oljan typ, ingen stor skillnad.
 
pefo skrev:
Vad man tydligen gjort är att man kastat ut oljebrännaren och kör numera pannan på elpatron. Alltså fortfarande vattenburet men med el isf olja. Oljan har väl kostat typ 10.000:- m3 senaste året (slutade bry mej då vi installerade markvärmepump för fyra år sedan) så då borde väl oljeförbrukningen varit c:a 2,6m3/år. Omräknat i kWh blir det väl i runda slängar 20000kWh/år. Så givet samma antal personer i hushållet och samma beteende så skulle man väl landa på ca 28000kWh el á 1kr/kWh per år. Grovt räknat! ;)
Går det att på nåt sätt få mindre uppvärmningskostnad? tycker det där låter riktigt dyrt.
Tycker ni de andra beräkningarna de gjort verkar stämma?
 
Går inte att svara på med så lite information. Hur stort är huset, hur isolerat är det och vart ligger det samt hur vamt har föregående ägare haft inne? Gör en enorm skillnad i förbrukning på 4-5 grader i temp
 
Jag bytte ut min oljebrännare mot en pelletsbrännare förra året. Jag hade tidigare en oljeförbrukning på strax under 30.000:-. Jag värmer även tappvarmvattnet med pannan och har 3 tjejer 16-20 år + frugan ;). Nu är det ju för kort tid för att göra en vettig utvärdering, men tittar jag ett helt år tillbaka så ligger pelletsförbrukningen på under 20.000:-/år. Men det kan ju växla ganska mycket från år till år (Skåne).

Skorstenen är ju antagligen kvar på huset du tittat på så det kan ju vara ett alternativ. Och bara för att det är uppgivet lägre förbrukning på de andra husen du tittat på så behöver det ju inte betyda att det verkligen är så!
 
Du, det är nog snarare så häratt du har med en ärlig hussäljare att göra. Jag har set mååånga annonser där de skriver driftkostnader 20' och då påstår dom att dom eldar med olja. Det har blivit en schablon. Jag vet en annan som var ärlig och han fick en massa frågor varför det var så höga driftkostnader.
Det är den bittra verkligheten...
 
Driftkostnaden för ett hus beror mycket på livsstilen, om du jämför två hus titta på hur det är byggt. Hur tjocka är väggarna, vad sitter det för sorts fönster och hur stora är de? Värmer man biutrymmen och ev källare. Hur tjock isolering är det på taket? Vad är det för sorts ventilation?

Sedan kan man fundera över hur man värmer, olja och el har hög kostnad per kWh, värmepump och ved har låg kostnad per kWh. Man får dock på något sätt alltid betala en låg driftkostnad med en hög kapitalkostnad eller eget arbete.

Hur man än vrider och vänder så är det livsstilen som avgör kostnaden, visst är det flådigt med 2 pers på 275m2 och STORT bubbelbad. 2 pers kan också bo på 87 m2 med dusch.

Prototypen
 
Tack för era svar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.