Jag har byggt om vår hall och då bl.a dragit om elen. Ska bl.a koppla in dubbla trapp och när jag då köpte kabel så köpte jag RK (1.5mm2) för att underlätta då man ska koppla in 6 st tåtar. All el är dragen med RK.

Finns det några nackdelar med att använda RK?

När jag bl.a skulle koppla in ett infällt jordat uttag så märkte jag att det var en snabbkoppling där istället för en skruvkoppling som jag föredrar. Jag antar att en mångtrådig ledare som RK inte är den bästa att användas i sådana utag?

vad underlättar rk och var i en trappkoppling ska du sammankoppla 6 trådar? snabbkoplingar är gjorda för fk eller ek. rk används inte i den typ av installation du verkar ha gjort.

Rk är inte godkänd att använda i någon snabb koppling, den är besvärligare än FK att använda i alla lägen utom i tex. apparatskåp och liknande.
Så byt tråden eller uttagen till uttag/brytare med hissklämmor och se upp med spretande kardelar.

På tändtrådsidan på ena dubbeltrappsbrytaren så går det ju ut två tändtrådar och in kommer 4 st mellantrådar, dvs 6st. På andra dubbeltrappsbrytaren går det in en fas och ut fyra mellantrådar, dsv 5 st. Jag valde RK för att den är mer lättböjlig än FK.

elmont skrev:
Rk är inte godkänd att använda i någon snabb koppling, den är besvärligare än FK att använda i alla lägen utom i tex. apparatskåp och liknande.
Så byt tråden eller uttagen till uttag/brytare med hissklämmor och se upp med spretande kardelar.
Jag kommer att byta uttagen då de endast är de som har snabbkoppling. Får man använda RK i fast installation? Att RK används i apparatskåp kan ju inte innebära att man inte får använda den i fast installation?

Det fungerar ju även med RK men det är inga som helst problem med FK , så tips till nästa gång använd FK ;)

hazzemanz skrev:
På tändtrådsidan på ena dubbeltrappsbrytaren så går det ju ut två tändtrådar och in kommer 4 st mellantrådar, dvs 6st. På andra dubbeltrappsbrytaren går det in en fas och ut fyra mellantrådar, dsv 5 st. Jag valde RK för att den är mer lättböjlig än FK.
FK 1,5 är väl inga problem att böja, måste ha ovanligt svaga fingermuskler. Tycker inte detta låter så fackmannamässigt!

Floppman skrev:
Tycker inte detta låter så fackmannamässigt!
Han är väl inte fackman? Inte frågar man på ett forum då?

gnistjagare skrev:
Ej fackman, men förflutet som industrielektriker för många år sen. Numera vad man tradioneltt sätt skulle säga en "svagströmmare "....

gnistjagare skrev:
Att göra något "fackmannamässigt" behöver inte betyda att man ÄR fackman. Bara att resultatet av ens arbete är utfört på samma sätt som om en fackman skulle ha gjort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.