7 738 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Elinstallation med RK
Jag har byggt om vår hall och då bl.a dragit om elen. Ska bl.a koppla in dubbla trapp och när jag då köpte kabel så köpte jag RK (1.5mm2) för att underlätta då man ska koppla in 6 st tåtar. All el är dragen med RK.
Finns det några nackdelar med att använda RK?
När jag bl.a skulle koppla in ett infällt jordat uttag så märkte jag att det var en snabbkoppling där istället för en skruvkoppling som jag föredrar. Jag antar att en mångtrådig ledare som RK inte är den bästa att användas i sådana utag?
Finns det några nackdelar med att använda RK?
När jag bl.a skulle koppla in ett infällt jordat uttag så märkte jag att det var en snabbkoppling där istället för en skruvkoppling som jag föredrar. Jag antar att en mångtrådig ledare som RK inte är den bästa att användas i sådana utag?
Rk är inte godkänd att använda i någon snabb koppling, den är besvärligare än FK att använda i alla lägen utom i tex. apparatskåp och liknande.
Så byt tråden eller uttagen till uttag/brytare med hissklämmor och se upp med spretande kardelar.
Så byt tråden eller uttagen till uttag/brytare med hissklämmor och se upp med spretande kardelar.
På tändtrådsidan på ena dubbeltrappsbrytaren så går det ju ut två tändtrådar och in kommer 4 st mellantrådar, dvs 6st. På andra dubbeltrappsbrytaren går det in en fas och ut fyra mellantrådar, dsv 5 st. Jag valde RK för att den är mer lättböjlig än FK.
Jag kommer att byta uttagen då de endast är de som har snabbkoppling. Får man använda RK i fast installation? Att RK används i apparatskåp kan ju inte innebära att man inte får använda den i fast installation?elmont skrev:
FK 1,5 är väl inga problem att böja, måste ha ovanligt svaga fingermuskler. Tycker inte detta låter så fackmannamässigt!hazzemanz skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Klicka här för att svara