Ok, vi kan medla på 35mm2, har inte kollat så noga men det är minst 35 de har dragit, och det ska det ju minst vara om man har 2,5m till batteriet. Precis bilen laddar intenting, det är därför jag vill trycka in ett batteri till med typ skiljerelä. Sen måste jag väl ha ett skiljerelä till om jag vill att omvandlaren bara ska kunna vara på när tändningen är på?
På omvandlarens panel har Du en brytare som styr elektroniken till/från i den. Sätt ett litet 12V-relä parallellt över denna brytare och styr reläet med tändningen. Strömmen i denna styrbrytare är bara max någon ampere. Jag har gjort exakt samma sak på min fast monterade 1000W-inverter i båten för att kunna styra den från panelen (http://www.nbmarine.se, se bygget i "Dagboken". Syns en skymt av invertern kring 4:e maj 2003).
Maxströmmen in till invertern är drygt 100A innan överströmsskyddet löser ut. Under 10,5V gillar de inte heller, och ett med 100A belastat batteri kanske har en utspänning på 11,5V. Ponera att max 0,6V spänningsfall kan accepteras i kabeln för att få lite marginal ner till 10,5V. Du nämnde 2,5m långd. Minuskabeln förutsätts dras "lokalt" direkt till chassie för att slippa spänningsfall även i den. Således återstår 2,5m pluskabel. Med 25mm² fås då ett spänningsfall på:
(0,017[ Ohm/m] / 25 mm²) x 2,5m x 100A = 0,17V. Samma uträkning ger att 16mm² = 0,27V. Även klenare skulle visserligen kunna vara OK rent spänningsfallsmässigt, men redan en 16mm² ger en effektutveckling på 0,27x100 / 2,5 =10W per meter, och varmare bör det nog inte bli.
Är matningskabeln 35 mm² idag lär det således räcka och bli över.
Maxströmmen in till invertern är drygt 100A innan överströmsskyddet löser ut. Under 10,5V gillar de inte heller, och ett med 100A belastat batteri kanske har en utspänning på 11,5V. Ponera att max 0,6V spänningsfall kan accepteras i kabeln för att få lite marginal ner till 10,5V. Du nämnde 2,5m långd. Minuskabeln förutsätts dras "lokalt" direkt till chassie för att slippa spänningsfall även i den. Således återstår 2,5m pluskabel. Med 25mm² fås då ett spänningsfall på:
(0,017[ Ohm/m] / 25 mm²) x 2,5m x 100A = 0,17V. Samma uträkning ger att 16mm² = 0,27V. Även klenare skulle visserligen kunna vara OK rent spänningsfallsmässigt, men redan en 16mm² ger en effektutveckling på 0,27x100 / 2,5 =10W per meter, och varmare bör det nog inte bli.
Är matningskabeln 35 mm² idag lär det således räcka och bli över.
Men detta löser ju inte frågeställarens problem med frånskiljning från bilens elsystem med extrabatteri.Ingper skrev:
Elfa säljer 100A reläer.http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2016736.htm
Nej, inte det där med extrabatteri.Floppman skrev:
Men ursprungsproblemet, alltså hur han skall göra för att inte stå där med dött batteri, löses. Dessutom utan det dyra ELFA-reläet. Nu vet jag inte modellen, men i princip alla jag sett har en "on/off"-knapp på framsidan. Med denna frånslagen drar den ingenting. Men det är ju problem att manövrera den switchen om omvandlaren monteras dold (vilket jag misstänker är fallet här). Sorry, kom in lite sent i tråden, och svarade på ursprungsfrågan.
Skall han montera in extrabatteri är ju en vanlig manuell batterifrånskiljare en billig lösning, för att koppla ihop batteriet med resten av bilens elsystem för laddning under körning. Eller ELFA-reläet ;-).
(Jag använder själv f.ö. ELFA:s 100A-relä till andra saker, som faktiskt är specat till över 500A kortare perioder.....)
IngPer:
Nu börjar det likna nåt! Imponerande bygge förresten!
Omvandlaren är en Mobitronic 1000W från Waeco, Kan inte direktlänka men www.waeco.se, under omvandlare finns den.
På panelen finns en strömbrytare modell "1-0". Har även ett uttag som ser ut som ett datauttag med en fjärrkontroll till som man kan montera. Är det denna du menar att man kan koppla ett relä över som bara är till när tändningen är på?
Omvandlaren sitter åtkomlig men i baksätet så det är lätt att glömma den på när man slutar dagen... Därav bekymren med dött batteri (plus en massa annat lull-lull som drar ström ur batteriet).
Nu börjar det likna nåt! Imponerande bygge förresten!
Omvandlaren är en Mobitronic 1000W från Waeco, Kan inte direktlänka men www.waeco.se, under omvandlare finns den.
På panelen finns en strömbrytare modell "1-0". Har även ett uttag som ser ut som ett datauttag med en fjärrkontroll till som man kan montera. Är det denna du menar att man kan koppla ett relä över som bara är till när tändningen är på?
Omvandlaren sitter åtkomlig men i baksätet så det är lätt att glömma den på när man slutar dagen... Därav bekymren med dött batteri (plus en massa annat lull-lull som drar ström ur batteriet).
Japp !
Jag lödde in ett litet relä inuti över brytaren, tror det bara går två kablar till den. Reläets tåtar drog jag ut på baksidan, och dessa skall Du alltså koppla till tändningsspänningen. Resultatet blir att omvandlaren går på när Du vrider om nyckeln om brytaren är i läge "0". Med brytaren kan Du dessutom sätta på den utan att behöva ha tändningen på, alltså precis som nu.
Själv har jag en knapp "230V" på panelen vid förarplatsen (med röd lampa !) för att slå på den. I mitt fall sitter ju invertern i maskinrummet i aktern, så det är en aning oåtkomligt när t ex kaffet skall bryggas....
Jag lödde in ett litet relä inuti över brytaren, tror det bara går två kablar till den. Reläets tåtar drog jag ut på baksidan, och dessa skall Du alltså koppla till tändningsspänningen. Resultatet blir att omvandlaren går på när Du vrider om nyckeln om brytaren är i läge "0". Med brytaren kan Du dessutom sätta på den utan att behöva ha tändningen på, alltså precis som nu.
Själv har jag en knapp "230V" på panelen vid förarplatsen (med röd lampa !) för att slå på den. I mitt fall sitter ju invertern i maskinrummet i aktern, så det är en aning oåtkomligt när t ex kaffet skall bryggas....
Jo, är fjärrkontrollens brytare bara en "till/från" så borde det fungera. Då slipper Du in och grotta i omvandlaren. Tittade på denna på Waecos sida, men det är ju inte mycket som framgår där. Men Du kanske har ett schema över fjärrkontrollingången på omvandlaren eller själva fjärren i manualen ? Fast låt säga att det är en 2-ledare och en enkel tryckknapp - då kan man inte göra så mycket mer än sluta och bryta.......Floppman skrev:
fjärren består av 1 kretskort, 2 motstånd, röd+grön diod (av/på). 4 tampar röd svart blå grön. forskar vidare i eftermiddag, men det är inte bara en vanig manuell brytare, utan den sluter/bryter genom en impuls. Skulle egentligen bara ha reda på vilken tamp som ger den impulsen, och koppla den på tändningen. Eller? Problem blir det ju om den bara ska ha 5V, har det mellan vissa tampar.
Klicka här för att svara