6 757 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Vilken höjd på uttagen ute?
Jag ska ha uttag på utsidan av huset, dels vid altanen och dels på en vägg som bara har vanlig mark så att säga.
Är det 130cm från "golvet" som gäller för uttagen eller nått annat?
Är det nån skillnad i höjdläge med uttaget som bara har vanlig mark under sig?
Jag vill gärna få svar på både vad minimimåtten är (om det finns nått) och vad som är lämpliga mått.
Uttagen kommer i vilket fall som helst över 0,5m från mark/golv.
Är det 130cm från "golvet" som gäller för uttagen eller nått annat?
Är det nån skillnad i höjdläge med uttaget som bara har vanlig mark under sig?
Jag vill gärna få svar på både vad minimimåtten är (om det finns nått) och vad som är lämpliga mått.
Uttagen kommer i vilket fall som helst över 0,5m från mark/golv.
Nätanslutna uttag skall antingen vara utförda med petskydd eller placeras så att risk för barnolycksfall begränsas.
Ovanstående är taget ur SS 436 4000.
Om du har petskydd så kan du placera uttagen på lämplig höjd och har du inte petskydd så ger standarden några varientaer som man kan använda: placera uttaget minst 1,7 m ovan golv eller mark eller är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller är blockerade eller är försedda med självstängande, självlåsande lock.
Kom ihåg jordfelsbrytare och rätt kapslingsklass bara!
Ovanstående är taget ur SS 436 4000.
Om du har petskydd så kan du placera uttagen på lämplig höjd och har du inte petskydd så ger standarden några varientaer som man kan använda: placera uttaget minst 1,7 m ovan golv eller mark eller är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller är blockerade eller är försedda med självstängande, självlåsande lock.
Kom ihåg jordfelsbrytare och rätt kapslingsklass bara!
Ok, bra. Det är ett nytt hus så jag har både jfb och petskydade uttag.
Vad är en lämplig höjd funktionsmässigt då? Någon som har åsikter om det? Jag tänker mig att uttaget sitter kring 1,5 m eller nått sånt fast på altanen kanske det är lämpligare med ett uttag längre ner, säg 0,5m över golv...?

Vad är en lämplig höjd funktionsmässigt då? Någon som har åsikter om det? Jag tänker mig att uttaget sitter kring 1,5 m eller nått sånt fast på altanen kanske det är lämpligare med ett uttag längre ner, säg 0,5m över golv...?
Extra tips som jag fick och har använt. Sätt en nollebrytare inne så kan du stänga av uttaget när det inte används. Det är många uttag ute som får fukt i sig och löser ut jordfelsbrytaren. Tänk om detta inträffar när det är kallt och ingen hemma. Med brytare förhindrar man detta + att tjuven inte får ström till sina verktyg när ingen är hemma!
borge skrev:Extra tips som jag fick och har använt. Sätt en nollebrytare inne så kan du stänga av uttaget när det inte används. Det är många uttag ute som får fukt i sig och löser ut jordfelsbrytaren. Tänk om detta inträffar när det är kallt och ingen hemma. Med brytare förhindrar man detta + att tjuven inte får ström till sina verktyg när ingen är hemma!
OT - Bra tips ang. ohederliga människor
Yamma
Säg till elektrikern att du vill ha en 2-polig strömställare till uttagen på utsidan.borge skrev:Extra tips som jag fick och har använt. Sätt en nollebrytare inne så kan du stänga av uttaget när det inte används. Det är många uttag ute som får fukt i sig och löser ut jordfelsbrytaren. Tänk om detta inträffar när det är kallt och ingen hemma. Med brytare förhindrar man detta + att tjuven inte får ström till sina verktyg när ingen är hemma!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Klicka här för att svara