Som rubriken säger, jag hittar inga på deras hemsida iallafall?

Det verkar så! Jag hittar inga...

Försvann i och med den nya katalogen om jag inte minns fel. Finns kvar en komplett central i katalogen.

Okej då är det inte jag som är blind :) Får bli Classe istället då :)
Ska man ha trög eller snabb 10A till en luft/luft v-pump ??

gluecifer skrev:
Ska man ha trög eller snabb 10A till en luft/luft v-pump ??
Det finns inte snabba och tröga dvärgbrytare, bara olika utlösningskaraktäristik! Vad du kan montera hemma hos dig beror på impedansen före centralen.

AEG's dvärgbrytare är märkta Trög eller Snabb så det verkar som du har fel...?
Fanns på Clas Ohlson och jag kommer använda trög. Nej jag installerar den inte själv.

Det finns B eller C karaktär (och några till, men det är dom vanligaste)
B kan liknas vid en snabb, men den är inte lika, och C kan liknas vid en trög, men den har inte heller samma karaktäristik som en trög diazed, så det är missvisande att säga trög och snabb om dvärgbrytare!

gluecifer skrev:
AEG's dvärgbrytare är märkta Trög eller Snabb så det verkar som du har fel...?
Fanns på Clas Ohlson och jag kommer använda trög. Nej jag installerar den inte själv.
Den må vara märkt så, ja! /Elinstallatör

Ett fall av så kallad konsumentanpassning. Inte helt sant men hyggligt lätt att förstå. Sen om det är bra eller dåligt, tja det är en annan fråga? Det positiva är att Classe tog in AEG i sortimentet, de är det ju klass på i alla fall

gravedigger skrev:
Försvann i och med den nya katalogen om jag inte minns fel. Finns kvar en komplett central i katalogen.
Tackom och lovom

Protte

Verkligen ingen som vet om man behöver C till en värmepump? Det borde stå i intallationsanvisningen till pumpen, men t.ex. Nibe anger ingenting om detta. Normalt skulle jag utgå från att (minst) C behövs för en kompressor (extremt tungstartad), men nu har man ju "mjukstart" på många värmepumpar så frågan är om det behövs. Någon måste väl veta detta av er alla som installerar dagligen?

Och sawsaw, man väljer väl inte säkring efter utlösningsvillkoret i detta fall utan först väljer man säkring efter värmepumpens behov och därefter ledningsarea enligt utlösningvillkoret givet den säkring man tvingades välja? Behöver pumpen C så får man väl helt enkelt öka ledningsarean om det skulle behövas. Men det var väl så du menade egentligen?

Edit:
Var lite snabb där. För Nibe 1235 anges D-säkring i installationsanvisningen. Såg inte det först. Ett annat fabrikat specade C-säkring. Läser man noggrannt så står det nog.

Pen skrev:
Och sawsaw, man väljer väl inte säkring efter utlösningsvillkoret i detta fall utan först väljer man säkring efter värmepumpens behov och därefter ledningsarea enligt utlösningvillkoret givet den säkring man tvingades välja? Behöver pumpen C så får man väl helt enkelt öka ledningsarean om det skulle behövas. Men det var väl så du menade egentligen?
Ja, det var så jag menade och visst bör du ha en C-brytare till pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.