El
bara_hence: Har du varierande last så får du ett varierande masströghetsmoment vilket gör att det tar olika lång tid för motorn att sluta rotera.. Men kan du räkna med ett värsta fall och har "råd" att ha tillräckligt lång omkopplingstid så funkar tidrelä.. Men varvtalsvakt är ju självklart bäst... Kanske dyrare?
bara_hence: http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/installera_jordfelsbrytare.pdf Där har du en massa info om just jordfelsbrytaren
prototypen: Tja har du ingen som ser till huset så kan ju JFB lösa för att motorvärmarkabeln ligger i en smältvattenpöl (man FÅR INTE lämna MVkabeln i uttaget) den där tidsstyrda belysningen i fönstret som ser ut som om någon är hemma slocknar och inbrottstjuven ser att det är övergivet och går in och tar plattTV:n och 5.1 ljudjoxet, då är det skönt att komma hem och finna att kylskåpet
bara_hence: Eftersom motorn vid startögonblicket står stilla och förmodligen är kopplad till något som väger en hel del så är det ett stort masströghetsmoment som ska övervinnas i startögonblicket.. Förstår inte riktigt frågan du får ställa den lite tydligare det jag skrev gäller väl för alla typer av motorer..
Erik_D: Pmflex är bra grejer. Silikonbehandlad slang som gör att fk:n " rinner in i röret"
Elbogen: Frågan var om man får dra en 3-fas matning till en dosa och därifrån dela upp den till 1-fas belastningar. Svaret är: ja Sen finns det miljoner och åter tusen om och men och si och så ovs. som kan nötas på i evigheter. Går man bara efter lilla "bibeln" (elföreskrifterna) och läser lugnt och stilla skola man finna många svar! Är det därefter några oklarheter får man sätta sig ner
it-snubben: Blev bara tvungen att lägga mig i diskussionen. Varför inte bara använda belysningens grupp? Troligen samma grupp som rakapparatsuttaget. Borde också vara överkomligt lätt att dra i jord i dess rör, om det inte redan finns. Kräver ju visserligen att man kollar upp vilka andra rum och ev. förbrukare som finns på samma grupp så att det inte blir överbelastning med tanke på att
Mikael_L: BRL har kondingar och alla andra möjliga slags bilstereotillbehör. Finns på diverse orter (och kanske även postorder) LCD-TV, hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo
Fotografen: [citat] Nej, det blir stökigare att hålla reda på fasföljden, men det har ingen betydelse i en spis.
sverre: Helt ovetenenskapligt, men kanske värt ett försök! Bocka najtråd som ett lite spretande u och bara trycka ihop lite vid montage, sedan borde den fjädra ut på dom spårade sidorna och hålla kvar slangen i spåret. Borde vara tillräckligt med friktion tills du har putsat igen spåret, annars röstar jag också på plugg-lösningen!
akvoo: Vill man dimmra från flera håll rekomenderas dimax och återfjädrande brytare starkt!
spindel: 90% av alla centraler i småhus som vi gör har infällda placeringar. Fäll in kapsling i vägg med vit plåtlucka, passas i många utrymen.
Mikael_L: Ska vi inte bara konstatera att oavsett om det möjligen finns en "laglig" väg att blanda från olika grupper eller inte så är det ändå av en massa olika skäl olämpligt. Så kan vi bestämma att spänningen i de två brunnarna ska komma från samma gruppsäkring! punkt slut! Följer direktivet att anläggningen ska vara logisk och lättförstådd bra!
pefo: Spisen kommer att fungera väldigt dåligt. Kommer bla inte att kunna bli ordentligt varm. Ev elektronik kommer förmodligen också att krångla/inte fungera.
pefo: [citat] Vilket just var poängen. Man byter stickkontakt men inte kabel + fixar lampan. [citat] En dator avsedd att jordas som inte jordas kommer att ha ett nätfilter som inte fungerar. Detta kan i sin tur medföra att man får en potentialskillnad mellan chassi/jord dator och en apparat kopplad till datorn som är jordad. Inte direkt farligt men obehagligt när man kopplar ihop dessa. Har man
pellefant: det låter inte så betryggande, kan ju vara omkopplad av någon mickelmakare, ungefär som elkontakterna i hyrsläp är ibland...
bigbud: [citat] Jodå, nollan är också kollad. Många utav schuko prylarna har utmärkt fas och nolla på stickpropp och dosa. Ordning och reda sörru!
spindel: Att tänka på är att många moderna rågåstak är omöjliga att dra slang över. Som jag tidigare skrev så lägger vi mycket rör i plattan och skulle det inte underlätta på våra fastprisjobb så hade vi inte gjort detta. Även jag har 25 år i branschen.
Hejduk..tig: Mina elektriker har kämpat med att få ihop denna lampa från Ikea och nu givit upp, De får inte ihop de två delarna. Någon här som kan ge tips på hur man får ihop den? [bild] Jag tog själv en titt i både installationsanvisningen och på hur fästet var uppsatt. Insåg rätt snart att de hade lyckats bättre om de ej satt upp fästet bakochfram! *skratt* Mystery is solved!
andersmc: Här måste blivit någon sammanblandning under tidens gång. Gamla typer av lysrör slets väldigt mycket när man tände dem. Så just vad det gällde lysrör fick man göra en avvägning mellan strömförbrukning och kostnader för själva lysröret + bytet. Visst drar ett lysrör aningen mer ström precis när man tänder det, men det var inte därför man skulle lämna dem på.
LANDON: Tack för infon ! Jag tror det blir till att köra med 20W/12V för att vara på den säkra sidan. Nu skall jag bara hitta rätt spottar att trivas med...
zombie: Hej! Jag ska försöka svara på dina frågor 1. När man borrar inifrån och ut borrar man så man får plats med ett rör som kabeln får plats i med lite mellanrum, och fyller sedan ändarna med så mycket tätningsmassa man får i. Man brukar också borra lite snett nedåt så OM det skulle rinna vatten i röret så rinner det ut utomhus och inte inomhus. 2. Är inte riktig säker på vad du
petersv: Jag har inte läst standarden så jag vet inte hur metoden fungerar. Däremot vet jag att man testmäter övergångsresistansen för ESD-golv i elektroniklab för att vara säker på att den ligger inom angivna gränser, såväl övre som nedre. Man har en känd kontaktyta som trycks med känd kraft mot golvet och mäter resistansen. Jag tror man mäter direkt mot jord, men minnet är lite
norrbottenstorpet: Svårt att säga säkert men det är nog ganska troligt att du har en EKKJ kabel. Det är en vanlig användning av sådan och det torde nog också gå bra för dig då vi normalt kopplar 3-fas-motorer så att ingen nolla krävs. Du klarar dig bra (för denna användning) med tre faser och en jordfläta som skyddsjord. Sedan skall ju kablar dimensioneras korrekt i förhållande till avsäkring
FlyFear: Kan nog vara en Blykabel med PVC- mantel från 50-60-talet. I alla fall så är inte "ståltrådarna" godkända för att använda som jord idag. Så ska du ändra på installationen, blir det till att byta kabeln. Sen svar på andra frågan, det du ska göra är att ändra på en befintlig gruppledning och för att få göra det krävs det en elektriker.
Lindgrenski: Kom på att det nog sitter ett rör sedan länge, så då kan jag ju använda mig av det.