Per72 skrev:
Då borde vi alltså kunna utesluta ekkj 4X6+6 som stigare i ett fyrledarsystem?
Ja, det ska vi om det är parallellkoppling av 4:an och kopparflätan du syftar på!

Elbogen skrev:
Mitt svar är NEJ. Det går inte att använda 2,5 mm2 kabel som matning till en central !!
Huvudledning till elcentral bör alltid vara 6 kvmm men det är okej under vissa förutsättningar även om jag aldrig gör det men det är tokfel att basunera ut det här på forumet att det är ok för det är långt ifrån tillfredsställande i många fall! Särskilt om det är dvärgbrytarcentraler inblandade.
Det som i något fall antyds vara okej här blir snabbt "alltid helt okej" i svenssonögon!

Det blir alltid en himla debatt som för mig iallafall är mycket intressant att läsa, jag antar att många av er är elektriker där den ena tycker så den andra si.
Helt OK.
Jag kommer dock efter ha läst de olika svaren att köpa en ekkj 6mm2 kabel om inte annat för framtida bruk som el-killen får koppla in.
Men det skulle vara kul att veta om man kan köpa dessa kablar i en affär och inte på nätet typ elbutik o likn.
Jag jobbar själv med data och är lite allergisk att betala över internet lämna ut persuppgifter och annat.
Kablarna man köpa på -classe och annat är ju bra ekkj 2.5mm2 men de grövre var finns de
Har letat och letat men ....
Nån som har tips helst i Stockholm
Annars tack för alla bra svar och en spännade läsning

Sawsaw skrev:
Ja, det ska vi om det är parallellkoppling av 4:an och kopparflätan du syftar på!
Exakt! Det var precis vad jag ville komma fram till. Tack

Man kan alltså sammanfatta tråden med att det enda som duger som stigare i ett fyrledarsystem är minst en 4x10+10 eller 5x6. Har vi ett femledarsystem ska vi använda minst 4x6+6 eller 5x6. Är vi överens? Skulle vara bra om vi en gång för alla kan reda ut vad vi ska ha och inte när det gäller matning till central

Nä, 3x10+10 eller 4G10 ska de va till fyrledarsystem!

Sawsaw skrev:
Nä, 3x10+10 eller 4G10 ska de va till fyrledarsystem![/QUOT

4x10 är ju ok, där är vi överrens. 3x10+10 kan ju inte vara ok om det är så att PEN ledaren ska ha samma isoleringsgrad som fasledaren eller? För jag antar att det är en EKKJ 3x10+10 du menar. I den har vi tre isolerade ledare och en oisolerad villket inte borde vara godkänt om jag har förstått det hela rätt med att PEN ledaren ska ha arean av minst 10kvadrat och ha samma isoleringsgrad som fasledaren

Sawsaw skrev:
Nu pratar du om kunder samtidigt som jag har ett svagt minne av att du är typ eldriftansvarig på en industri. Det är STOR skillnad i kortslutningsströmmen mellan industrier och bostäder.
Har många strängar på min lyra, har även egen elfirma och gör installationer mot lantbruk/privatpersoner/mindre företag

Vet av erfarenhet att det skiljer mycket vad det gäller kortslutningströmmar och jordslutningsimpedanser på olika anläggningar, jobbar inom alla ytterligheter!
Just därför tar jag aldrig något för givet!

Sawsaw, hur menar du att man kan få använda en mindre area som matning till en elcentral när det anges i svensk standard SS 437 01 45 att man SKALL ha minst 6 mm2 ?

Elbogen skrev:
Sawsaw, hur menar du att man kan få använda en mindre area som matning till en elcentral när det anges i svensk standard SS 437 01 45 att man SKALL ha minst 6 mm2 ?
Den standarden är inte tvingande på nått sätt, du får sätta uttag och strömbrytare på andra höjder, likaså får du ha andra antal. Detsama gäller matning till centraler.
Syftet med den standarden är att om man handlar upp en entreprenad mot den så vet du exakt vad du får, alla lägenheter blir likadana.

Den har INGEN koppling mot elsäkerheten som SS4364000 har, och gör du avsteg från SS4364000 måste du dokumentera detta.
Men följer du den standarden har du gjort en säker anläggning, men det är inte samma sak som att den är praktisk och säkrad för framtida utvigdning som däremot SS 437 01 45 har som huvudsyfte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.