Har man dessutom en fungerande JFB torde faran vara minimal, men dock lika felaktigt förfarande

elmont skrev:
Har man dessutom en fungerande JFB torde faran vara minimal, men dock lika felaktigt förfarande
Jo visst är det så..absolut. Som sagt minimal risk är det definitivt och det är ju det som oftast är huvudsaken

Per72 skrev:
Det är förmodligen lika olagligt att spika dosorna innifrån nuförtiden. Men.. om man säger som så... Om man nu skulle ha gjort på detta viset och allt är tapetserat och klart så kan man ju ta e bred isoleringtejp av den modellen som säljs i en elbutik (ej biltema) och klistra över spikhuvudet. Nu finns det säkert de som tycker att detta är oseriöst. Om man vänder på steken och frågar sig vad som skulle kunna hända så tror jag nog att risken är minimal att tejpen skulle släppa inne i dosan och sedan ledaren lossna och lägga sig på skruven eller spiken. Sådan otur kan ingen människa ha skulle jag tycka. Så hade jag gjort och skulle inte vara det minsta nervös för att nåt skulle hända. I princip så står det i föreskrifterna att du kan göra som du vill bara det blir bra....men blir det inte det då djävlar : D
Ett ytterligare tips kan vara att dutta smältlim på spiken/skruven OM nu situationen kräver....

Där är väl ingen som tejpar över skruvorna i normcentralen.....................................?? {:-)

FLKR skrev:
Där är väl ingen som tejpar över skruvorna i normcentralen.....................................?? {:-)
Nej där använder man de medföljande "plastplupparna" för att skydda skruvarna...

buffster skrev:
Nej där använder man de medföljande "plastplupparna" för att skydda skruvarna...
Finns inte alltid med

Och varför skulle man över huvud taget sätta tape på skruvar i centralen???

elmont skrev:
Och varför skulle man över huvud taget sätta tape på skruvar i centralen???
Det var bara ett sätt att jämföra med det som skrivits (tidigare i samma tråd) om dosor som spikats/skruvats inifrån.
FLKR

Kan fortsätta i tråden om att Ogilla okunniga hemmapulare.

För några dagar sen på jobbet var jag hemma hos en kund och skulle koppla in en central i ett garage.
Kunden hadde själv kollat med en annan elektriker om vilken kabel det skulle vara och så.
Man kan undra om han bara var snål ,eller om det var en idiotelektriker som han pratat med , för kabeln som var framdragen var en EKLK 5G2,5 ..
Vidare var den redan inlaggd i husets benfintliga central tillsammas med kablarna från HVB på fasskenorna , gammal skåp med GII säkringar. Så det låg spänning på kabeln som hängde löst , och minst en fas var inte fastdragen ordentligt så den gnistra lite åt mig när jag petade på den.
Sen hadde inte kabelslangen räckt ordentligt så det var en havlmeter kvar fram till husväggen när jag skulle dra i en ny kabel.
Så medans jag var borta EN TIMME och köpte ny kabel hadde han bara grävt halvvägs, fick även köpa en skarv och en bit med slang för att kunna dra ändå fram och in i huset.

Så det där med att bara lägg in kabeln blev 6 timmar för : Byte av kabel och inkoppling.
Sen nått jag reagera över var att det fanns en JFB instalerad av en firma , firman hadde kluddat dit loggo och datum.
Men kappslingen till den var på tok för liten , fanns ingen plats alls till kablarna så den hadde klämts isär när locket satts på.
Såg förjävligt ut.

Såg även nått fint hos grannen igår kväll.
I hans källare när jag skulle koppla in ett uttag åt honom : I kopplingsdosan fans L1 2 3 , N , PE , sen gick det iväg en gruppledning till varsitt uttag . Hadde tydligen vart en motorhanske till en gammal oljebrännare där ,men när dom skaffa pellets hadde den bytts ut mot en dosa och en lednign till ett VU till pelletsen satts upp , och en ledning dratts ut till ett motorvärmaruttag.
Men nu ville han ha ett VU+Bel i ett litet förådsytrymme.
Han hadde dragit en gruppledning ,men kört på idén Om elverket annvänder 4ledare in till huset ,borde jag kunna annvända tvåledare till en lampa.
Han hadde helt sonika dratt tvåledare och lagt nolla o jord på samma ledare.

Det var bara att sucka , förklara och dra om.

DjAlbert skrev:
Kan fortsätta i tråden om att Ogilla okunniga hemmapulare.

Man kan undra om han bara var snål ,eller om det var en idiotelektriker som han pratat med , för kabeln som var framdragen var en EKLK 5G2,5 ..
Det går visst att dra en EKLK 5G2,5 som matning till en central. Så alla som drar det som huvudledning är inte idioter. Det är nog mer vanligt med elektriker som inte kan räkna på utlösningsvillkor och kortslutningsströmmar och lägger då en 5G6 pga okunskap.

gnistjagare skrev:
Det går visst att dra en EKLK 5G2,5 som matning till en central. Så alla som drar det som huvudledning är inte idioter. Det är nog mer vanligt med elektriker som inte kan räkna på utlösningsvillkor och kortslutningsströmmar och lägger då en 5G6 pga okunskap.
Vad glad jag blir!
Äntligen en som stödjer mina åsikter!

sverre skrev:
Vad glad jag blir!
Äntligen en som stödjer mina åsikter!
Nu tror jag inte att det så att en utbildad elektriker inte kan räkna på utlösningvillkoret. Det har ni väl om inte annat färdiga tabeller för som så mycket annat? Det är väl snarare en fråga om enkelhet? 5G6 funkar nästan alltid och kan väl i princip aldrig ifrågasättas för det ändamålet?

Ajj Sorry Mitt fel.

Huvudsäkringnarna i kåken var 20 A ... Kabeln skulle ligga direkt på dem.
För jag frågade honom om han hadde berättat för elektrikern att han hadde 20A huvuds, men det hadde han tydligen.

Men likt förbannat låd där en 2,5 kabel ....
Svagt nät och 20A säkringar för en 2,5 tkr jag inte är så bra ...

Men om nån annan har nått annat att lägga till så varsegod ,
Jag hadde med nöje lagt in kabeln om det inte vart för 20A huvuds.

Hadde själv en 5G2,5 till en UC här hemma , fast det sket sig när jag skulle säkra upp , så då var det snällt att lägga in den på en 16A grupp utanför JFB i huvudskåpet.

Har en UC uppe , och en i graget. Dock går den i garaget på 4x6 då det redan fanns det instalerat.
Men UCn på övervåningen går på 5G2,5
Så det går visst att dra en 2,5 kmm2 som stigare.
Det säger jag inte emot , men då måste utlösningsvillkoren och kortslutningströmmar vara rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.