Hej,

För ett tag sen så gjorde jag en enormt pinsam sak, jag skulle borra ett hål genom en trävägg, men gjorde det stora misstaget att inte kolla efter på andra sidan.......givetvis så hade jag sån enorm otur att jag precis borrade igenom elsladden som satt på andra sidan och som gick till uttaget där borrmaskinen satt när jag borrade......:eek:
Det blixtrade snabbt till och borrmaskinen stannade, jag förbannade mig för att ha varit så klantig, men iallafall.....hur gör jag nu för att "laga" sladden som jag borrade igenom (det är en vanlig vit sladd som har ytterligare två sladdar i, en blå och en brun har jag för mig)?
En fråga till, det konstiga är att när jag kollar i mitt proppskåp så ser jag ingen propp som har gått, men det måste det väl gjort när det blev kortslutning?

Är det någon som har en enkel lösning till klanteriet?

Proppen har nog gått men "pärlan" på proppen kan sitta fast så den ser hel ut.
Att försöka laga kabeln är nog ingen bra idé.
Du får låta en elektriker byta kabeln till uttaget.

Är det en innervägg du pratar om? Är det en vanlig "lampsladd" med stickpropp i änden, eller är den fastansluten? En säkring behöver absolut inte ha gått, räkna aldrig med det utan mät om spänning fortfarande finns. En säkring matar mer än ett uttag, så något mer borde vara strömlöst om säkringen har gått. Mer info behövs för att svara.

Tack för det snabba svaret, ska kolla om "pärlan" på någon av propparna inte sitter fast. Är du säker på att det inte är något som jag kan fixa själv? Känns som ett extremt litet jobb för att ta hem en elektriker, vad tror du?

Floppman: Det var innifrån en inredd del av vinden som jag borrade ett hål in i själva vinden (min vind är till hälften ett inrett rum och resten är en "vanlig" vind).
Det är en fast ansluten sladd som jag borrat igenom, den går till en grön dosa på vinden där det sen kommer ut flera andra "fasta" sladdar. Jag kan lägga upp en bild lite senare. Jag har inte märkt att något annat blivit strömlöst, så det känns som om det kommer ström till de andra sladdarna som kommer ut från den gröna dosan som jag pratade om.

Lägg du upp en bild på pinsamheten...

Mikael_L
rocugbg skrev:
Jag har inte märkt att något annat blivit strömlöst, så det känns som om det kommer ström till de andra sladdarna som kommer ut från den gröna dosan som jag pratade om.
Då verkar det nästan som att någon säkring inte har gått. Men något annat kan ha brännt av istället.
I vilket fall som helst så ska du vara försiktig med denna ituborrade kabel, ta för givet att spänning ligger på till dess motsatsen är bevisad.

Det här vet du säkert redan, men jag nämner det för säkerhets skull; "Pärlan" på säkringen är strömförande när proppen sitter i, så pillra inte på den med fingrarna om proppen fortfarande sitter i centralen.

Jag lägger upp en bild inom en timme......

Hej igen,

Nu har jag fotat sladdarna, det som jag glömde att säga är att efter jag borrat igenom sladden så knipsade jag av sladden så att det inte skulle finnas någon chans att sladdarna som sitter inne i den vita sladden (3st) skulle komma emot varandra.
Den vita sladden som är genomborrad går till den gröna dosan på bilden (sladdeb näst längst till vänster), ljuset till vinden går till sladden längst till vänster och den fungerar iallafall utmärkt.

Men som sagt, ska jag leta reda på proppen som går till den gröna dosan och vrida ur proppen, sen byta ut den vita sladden som jag borrat igenom och sen skruva på proppen igen?

MVH rocugbg

• Söndrig sladd 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndrig sladd 2.jpg
    Skapa konto
  • Söndrig sladd 4.jpg
    Skapa konto
Ärligt talat är detta helt klart ett fall för en behörig elektriker. Antingen så har du fortfarande spänning i den borrade kabeln eller så har du fler än en fas i dosan. Har du jordfelsbrytare i kåken? Valet av dosa ser inte direkt korrekt ut för ändamålet...

Huset är byggt 1946 men elen drogs om nån gång på 90talet. Jag har (hör och häpna) 3st proppskåp och 1st jordfelsbrytare. Men du tycker ändå att det är nåt för en elektriker att kolla på eller?

rocugbg skrev:
Huset är byggt 1946 men elen drogs om nån gång på 90talet. Jag har (hör och häpna) 3st proppskåp och 1st jordfelsbrytare. Men du tycker ändå att det är nåt för en elektriker att kolla på eller?
Ja, eftersom arbetet är behörighetskrävande så är det det! Särskilt med tanke på att installationen, som det framgår av bilderna, inte är "reglementsenlig".

Okey, då får jag anlita en elektriker då, jag försökte iallafall ;)

Sawsaw: På vilket sätt är det enligt bilderna inte gjort "reglementsenligt"? (För mig som inte vet!)

Valet av dosa i kombination med de valda kablarna.

Jasg reagerade själv på den dragningen inatt men eftersom jag nu inte är behörig så var jag inte 100% säker på att det var fusk men Sawsaw redde ju ut den biten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.