Som i dag när jag skulle sätta upp ett extra uttag, jag ska koppla in på ett befintligt. Först skruvar jag ur säkringen och kontrollerar att uttaget är spänningslöst. spikar lite kulo och sätter upp det nya uttaget och ska koppla in kulon i det gamla uttaget då jag till min stora förvåning får ström genom handen. det första jag kollar var naturligtvis om någon skruvat i säkringen men nej den var urskruvad. Efter en stunds felsökning ser jag att någon (naturligtvis inte han som bor i huset) har kopplat in uttaget på en trefas radiatogrupp där man har draget i en nolla för uttaget. Vad som hände var att ett element hade slagit till och jag fick backspänningen in i min hand. Det gick ju bra men jag fick (tillfälligtvis) stor lust att strypa någon. Och det var med största säkerhet en hemmapulare han hade använt en fk 1,5 och en fk 2,5 och dosan var fastspikad innifrån.

Säkert en som kunnde el, för uttaget har ju funkat klanderfritt......strömmen finner vejjen som Eddie Meduza sjöng!
Tur att du inte fick reda på vem det var som hade kopplat det, hade ju inte varit kul att läsa om fler mord denna sommaren!
Gött att du klarade dig!

vad menar du med fastspikad inifrån? Från själva kopplingsutrymmet? Tur det inte blev värre!

Jepp spikad från kopplinsutrymmet

Hehe måste varit en ROTdosa...

Det skulle aldrig inträffat med trepolig säkring! :D :rolleyes:

Fanns det jordfelsbrytare?

70-tals inst. tyvärr

Åfyf-n...
Det var tydligen tillåtet att spika i dosorna förr, förbjöds visst i mitten på 70-talet.

elmont skrev:
Först skruvar jag ur säkringen och kontrollerar att uttaget är spänningslöst. ...... Efter en stunds felsökning ser jag att någon (naturligtvis inte han som bor i huset) har kopplat in uttaget på en trefas radiatogrupp där man har draget i en nolla för uttaget.
Men syntes det inte i gruppförteckningen att säkringen du skruvade ur hörde till radiatorgruppen?

Vilken gruppförteckning????

Det förklarar ju saken. :)

Fotografen skrev:
Åfyf-n...
Det var tydligen tillåtet att spika i dosorna förr, förbjöds visst i mitten på 70-talet.
Jaså får man inte det? Kom precis hem från en kompis som renoverar köket och hans elektriker har fräst spår i väggen för rör och fräst ur för dosorna som han sedan skruvat fast inifrån dosan och ut i väggen... Är du säker på att det är fel? Han har ju hela köket FULLT med sådana dosor med skruv igenom... Jag måste ha missförstått något här...

Han kankse fick sin behörighet på 60 talet?

JPW skrev:
Jaså får man inte det? Kom precis hem från en kompis som renoverar köket och hans elektriker har fräst spår i väggen för rör och fräst ur för dosorna som han sedan skruvat fast inifrån dosan och ut i väggen... Är du säker på att det är fel? Han har ju hela köket FULLT med sådana dosor med skruv igenom... Jag måste ha missförstått något här...
Nu slutade jag som fast anställd montör -95 eller nåt men då var det inte tillåtet att spika eller skruva från kopplingsutrymmet ut i det fria eller i väggen, man måste hugga upp så pass mycket att man kan använda spikfästena i dosan. Någon aktiv behörig kan säkert tala om om det har ändrats men jag har svårt att tro att det ändrat sig åt det hållet.

Det är förmodligen lika olagligt att spika dosorna innifrån nuförtiden. Men.. om man säger som så... Om man nu skulle ha gjort på detta viset och allt är tapetserat och klart så kan man ju ta e bred isoleringtejp av den modellen som säljs i en elbutik (ej biltema) och klistra över spikhuvudet. Nu finns det säkert de som tycker att detta är oseriöst. Om man vänder på steken och frågar sig vad som skulle kunna hända så tror jag nog att risken är minimal att tejpen skulle släppa inne i dosan och sedan ledaren lossna och lägga sig på skruven eller spiken. Sådan otur kan ingen människa ha skulle jag tycka. Så hade jag gjort och skulle inte vara det minsta nervös för att nåt skulle hända. I princip så står det i föreskrifterna att du kan göra som du vill bara det blir bra....men blir det inte det då djävlar : D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.