Hej!

I mitt relativt nybyggda hus (-03) så finns tre automat-säkringar för ugn/spis. Efter lite felsökning visade det sig att alla tre faserna går fram till spishällen, men bara en av dem till ugnen. Alltså, ugnen använder en fas medans spishäller använder tre. Inte så konstigt. Men det som förbryllar mig är att ugens fas också används av spishällen. Dessutom verkar "ugns-fasen" bara vara dragen fram till spishällen, men används inte eftersom den fungerar lika bra om säkringen är utlöst.

Så, säkring 1-2-3 går till spishällen och 1 går til ugnen.

Mina frågor är dels om detta är normalt och dels varför man delat en fas mellan ugn och häll om den inte används av hällen?

Mvh
/Anders

Är du säker på att alla tre faserna också används av hällen. Den kan vara kopplad internt så att den bara använder två faser.

Vad var anledningen till felsökningen?

Nej, jag tror inte alla faserna används. Det verkar som bara två av dem behövs för hällen. men, alla tre är framdragna till perilex-kontakten. Så, någonstans i huset verkar man ha skarvat fasen så att den går både till häll och till ugn. Det kanske är normal?

Anledningen till felsökningen var att säkringen gick och jag blev lite nyfiken när jag tilltade på beskrivningen i el-skåpen, så jag tittade vidare på hur faserna var dragna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.