spocks_beard
spocks_beard: Tack :) Då blir det en tur dit.
2 svar · 4,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Kommer använda jordfelsbrytare på bägge uttagen. De är kapslade, IP54. Kommer dock inte sättas över en meters höjd. Verandan har ju dock tak så det uttaget bör ju vara väldigt bra skyddat.
17 svar · 13,5k läst
Y
yens: tack! det är rör mellan takdosorna, så det blir den varianten. Jag tror att min elektriker har fått någon form av förtroende för mig sedan jag hittade felet som uppstod när han lyckades med konststycket att borra genom två korslagda elrör i mitt 15 cm-betongbjälklag... (tricket var att inse att han borrat genom två rör och inte ett...) Att koppla in det där skulle jag inte göra,
3 svar · 5,2k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Visst, men det blir en ganska dyr lösning, bara för att få dit en JFB. Vi talar inte om en villainstallation utan en ganska marginellt nyttjat förråd. Jag lägger inte hur mycket pengar som helst på denna och estetiskt spelar det ingen som helst roll. Jag vill bara ha förbättras elsäkerhet till en enkel penning. [citat] Jag blir så trött på personer (möjligen vissa
8 svar · 5,2k läst
·
pellefant
pellefant: om man drar en 6mm2 gul/grön till vattenledningsröret (av koppar) någonstans. lämpligast nära pusskenan så blir ju diskbänken jordad (om det nu inte är isolerande mellanlägg på blandaren på både över och undersidan där den skruvas i bänken. vvb som är jordad med 1,5mm2 eller 2,5mm2 duger väl inte som pusjordning, vill minnas att det ska vara minst 6mm2. min panna är då jordad
16 svar · 4,1k läst
I
Ingvald: Tack för informationen. Det finns jfb i centralen så den aspekten är intäkt.
5 svar · 8,6k läst
Y
yens: Nej, det är gott om joggingspår där du bor... ;)
7 svar · 4,9k läst
·
P
pew: Tackar! Det hittade jag inte när jag letade runt.
2 svar · 4,1k läst
Swetrot
Swetrot: Pumpar ni upp 3 kubikmeter vatten, och det är en hel del, kostar elen 1 krona. Om pumpen under 4 månader om året går 2 timmar/dag (och pumpar upp dryga sju kubikmeter/dag) handlar det om knappt trehundra kronor om året i elkostnader (1kr/kWh). Jag respekterar ditt resonemang, men tycker att det är så typiskt svenskt med denna millimeterrättvisa att allt skall delas.
8 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Si där, ett mellanslag hjälpte. Prototypen
15 svar · 3,6k läst
L
linblekinge: Hej .. Någon som har lite erfarenhet av felsökning och reparation av kyl eller fryskåp ?? Har en frys som är död , bara knorrar till lite på baksidan när man startar det ... Man kan väl ohm mäta eller kortsluta termostaten , men hur kollar man kompressorn ?? Det sitter väl något start relä i kompressorn oxå ?? Kan man kolla det ?? // Linblekinge
0 svar · 3,9k läst
J
jakim: om du trycker på testknappen på jfb och mäter om du har spänning i uttaget så vet du om dom är med. Har du ingen mätare så stoppa i en lampa. Kolla om den lyser.
1 svar · 2,9k läst
pefo
pefo: Tex. EK är lättare att få snyggt i kopplingsskåp med. Böjd och lagd i läge så siter den där.
4 svar · 5,0k läst
prototypen
prototypen: Jo det var så jag menade, jag har faktiskt VP rör i taket som kabelkanal för larm och telefonledningar. Och varför VP och inte kabelkanal, då man var 17 så var budgeten ytterst begränsad. Prototypen
26 svar · 31,4k läst
H
hempularen: Det kan vi vara överens om.
12 svar · 6,8k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] ALLA ledningar, oavsett media, ska dras in i huset vid ett och samma ställe och potentialutjämnas där!
8 svar · 4,8k läst
B
bara_hence: Hade det inte vart trevligare med någon typ av termostat som man bara ställer tempen på så slår värmen av och på som den vill??
2 svar · 4,0k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Ungefär som jag har gjort hittills då, fast jag använder ett centrumborr.
33 svar · 9,2k läst
M
Mats: Tack Sverre. Där kom de beteckningarna vilket alltså ger EKKJ eller FKKJ alternativt FR-N1XV eller SE-N1XV som markkabel utan skyddsrör. Sen är det alltid vettigt att lägga i rör då det är betydligt trevligare den dagen man vill byta något
16 svar · 6,3k läst
prototypen
prototypen: Det är så knasigt att dimmern strömförsörjs via glödlampan och har då lampan för liten effekt så får dimmern för lite ström för att fungera som den ska. Prototypen
4 svar · 28,0k läst
J
jakim: Ok, tack för lektionen :)
34 svar · 18,2k läst
·
prototypen
prototypen: Tyckte att jag svarade på flera ställen. Pro
9 svar · 9,1k läst
Sawsaw
Sawsaw: Jag har en sådan sittande i mitt källartak sedan tio år tillbaka och har inte haft några bekymmer med det.
1 svar · 2,5k läst
D
dennis_f: [citat] Gjut in uppochnervända blomkrukor bara. Det fungerar utmärkt =)
7 svar · 8,8k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] Inte till en spis, nej! Bara om du på en gruppledning ansluter både 1-fas och flerfasbelastningar som också var frågan ursprungligen i tråden.
13 svar · 6,4k läst
·
Sawsaw
Sawsaw: [citat] Varför inte?
34 svar · 13,0k läst
S
sverre: Låter som en Ölflex av nån sort!
12 svar · 7,5k läst
elis@sevalla
elis@sevalla: Hejsan Om han nu vill ha en 16 A skulle man inte kunna installera en effektvakt.??? / EL Installatörs Studerande
5 svar · 4,8k läst
R
richardw: Hej igen, Resultatet hos oss: Elektrikern som jag ej skulle ha hade blivit uppbokad av rörfirman som jag lejt (totalentreprenad) och jag valde då att ej stoppa detta utan han fick komma. Så jag har nu 4mm2 hela vägen men det är även nersäkrat till 16A i skåpet. Tackar för alla tips/förslag. /Richard
21 svar · 4,1k läst
pefo
pefo: Gallagher har en kabel som heter g627x om jag minns rätt som vi använder. Den är avsedd just för elstängselbyggen. FK funkar inget bra då den skjuts sönder efter ett tag och effekten ut i stängslet minskar.
3 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.